glasul-hd.ro Web analytics

Me’m tai – tai

Prin Croaţia, cu buget de Mamaia, dar mult mai câştigaţi

Anul ăsta aveam plănuită o vacanţă în Croaţia, la Split, dar n-a ieşit. Până la urmă gaşca a decis să mergem într-un week-end prelungit tot în Croaţia, dar la Crikvenica, stațiune aflată la 32 km de Rijeka. N-am regretat. Chiar deloc.

Am plecat joia dimineaţa. Ne-am urcat pe autostradă (deocamdată la Margina, că, de la Deva încă nu avem) şi am stabilit ca destinaţie intermediară Ljubliana (poate o să vă povestesc şi despre acest oraş altcândva, pentru că merită un articol dedicat). A trecut cum a trecut şi ora de stat în vama româno-ungară, au trecut cum au trecut şi ambuteiajele de pe autostrada spre Budapesta (în mare pare mulţumită faptului că se circulă civilizat în Ungaria, deşi mulţi şoferi sunt români, parcă toţi se resetează de la Nădlac încolo, spre Vest).

Aproape de Balaton facem un mic ocol ca să încercăm gulaşul „dă la mama lui, dân Ungaria” cum ar zice Mitică. Am încercat. Nu ne-a prea plăcut. Sau poate că suntem noi obişnuiţi cu varianta de Ardeal a gulaşului. N-am ratat însă portul turistic de pe malul lacului Balaton.

Oprirea pentru combustibil a fost făcută în Slovenia (unde preţurile sunt mai mici decât în Ungaria). Ajungem la pensiunea noastră din Ljubliana cu două ore întârziere. Fără să fie agasant deloc, proprietarul ne sfătuieşte calm şi oarecum părinteşte unde să parcăm şi unde să mâncăm, după care ne şi spune ce-i musai de văzut prin oraş şi prin împrejurimi. N-aveam de gând să stăm prea mult aici, dar felul în care am fost primiţi şi consiliaţi şi, mai ales, frumuseţea oraşului, ne-au mai răpit aproape o jumătate de zi. Am stat să vizităm o parte din el şi să ne bem cafeaua.

De la Ljubliana, direcţia Trieste (Italia). Numai bine, savurăm o pizza originală după ce ne minunăm de străzile înclinate şi de furnicarul de motoscutere amestecate printre maşini. Vrem însă mare, soare şi plajă ceva mai liniştită, aşa că nu stăm în Trieste prea mult şi „dăm cheie” spre Crikvenica. Apartamentul rezervat acolo într-o vilă cu piscină, grădină, loc de grătar plus vedere superbă la mare ne aşteaptă aşa că n-are rost să mai zăbovim prea mult (deocamdată).

Crikvenica este un orăşel de 11.000 de locuitori de pe coasta din zona Vinodol a Croaţiei. În epoca romană a existat aici o bază militară. N-are rost să fim ipocriţi: nu suntem împătimiţi ai istoriei (cel puţin noi, membrii găştii) aşa că trecem la detaliile actuale. Datorită climatului său favorabil, Crikvenica a devenit o importantă staţiune. Astăzi, împreuna cu Selce, este una dintre cele mai atractive părți ale coastei Kvarner, ale coastei de Nord Adriatice și din Croația in general. Plaja oferă numeroase oportunitați pentru recreere și sport, iar în oraș există numeroase terenuri pentru sport. Există și un aquarium cu floră, faună și pești tropicali.

Preţuri – ca la Mamaia, oferta – cu totul altceva

Mulţi prieteni m-au întrebat şi mă întreabă de preţuri. Răspunsul este scurt: un pic mai mari decât la Sud de Constanţa, cam aceleaşi cu cele de la Nord de Constanţa (adică Mamaia). Dacă ai la tine şi un card Revolut te descurci uşor. Croaţia nu este încă în Zona Euro, folosindu-şi în continuare kuna, dar noi, cu astfel de carduri, am scos bani din bancomate fără niciun comision şi la rate de schimb foarte bune.

Şi dacă tot e să facem comparaţii, Mamaia versus Crikvenica, singurul dezavantaj al staţiunii croate este că, deşi are plaje foarte fine, intrarea în apă e „pe pietre”. Compensează însă existenţa a numeroase pontoane amplasate pe ţărm care te duc spre zonele cu apă în care pietrele nu mai sunt o problemă.

Şi în Crikvenica terasele sunt din belşug (ca la Mamaia – n.red.), dar servirea e ireproşabilă, mâncarea e pentru toate gusturile şi berea foarte bună şi, cel mai important, mereu rece.

Dacă nimereşti o cazare cum am găsit noi (apartament în vilă cu toate dependinţele şi utilităţile necesare) nu trebuie să-ţi faci mari griji pentru bugetul destinat meselor de prânz, cină sau chiar mic dejun. În drumul de întoarcere de la plajă găseşti supermarket-uri de la care îţi poţi cumpăra tot ce ai nevoie. După o zi pe plajă, un grătar de seară urmat de o bere rece privind marea din curtea vilei… Ce poţi să vrei mai mult?!

Eventual, a doua zi, o să vrei o sesiune de parasailing (noi am vrut şi am făcut), ori, în caz de vreme mai proastă, o plimbare până pe insula Krk, unde sunt peste 300 de kilometri de trasee amenajate pentru ciclism ori drumeţii. Cine vrea adrenalină şi mai multă poate face aici tot felul de sporturi acvatice estreme. Cine vrea ceva mai „cuminte” alege o plimbare cu un mic submarin.  Avem astfel de variante la Mamaia?