glasul-hd.ro Web analytics


Mâncărimi culinare

ETIQUETTE – lux de faţadă cu servicii de cantină

Am mai spus-o dar din când în când trebuie să repetăm: rubrica noastră este una de opinie şi scopul ei declarat constă în a vă informa pe voi, cititorii, despre calitatea serviciilor din restaurantele hunedorene. Şi poate, eventual, de a-i determina pe deţinătorii acestora să mai remedieze din problemele care, pe alocuri, există. „Mâncărimile culinare” au legătură cu distrugerea de afaceri, aşa cum am fost recent acuzaţi, cam tot atât cât are legătură cu secţia de dermatologie a spitalului. Acestea fiind spuse, să mergem la masă. Azi am găsit în Deva, pitit bine între fosta „Astoria” şi unitatea militară, restaurantul „Etiquette”.
Din nou este foarte cald şi eu sunt tot în pantaloni scurţi, cu inima puţin strânsă la gândul că numele localului mă va obliga la o ţinută mai pretenţioasă. Mă îndoiesc că, atunci când i-au pus numele, proprietarii s-au gândit la banala bucată de hârtie ci mai degrabă la „reguli convenţionale de comportare (politicoasă) întrebuinţate între membrii unei societăţi”, cum ne spune DEX-ul. De data asta este vorba despre o societate comercială. Dau de o terasă goală şi încep să mă întreb dacă nu cumva iau eu prânzul prea devreme. Feţe de masă brodate cu logo, scaune tapiţate… Nici o legătură cu atmosfera prăfuită şi locaţia lipită de stradă şi containere de gunoi. Meniu bogat, pe care încep să-l citesc, spre norocul meu, abia după ce mă aşez. Dacă e să mă iau după preţuri, trebuie să mă aştept la o mâncare de excepţie, pregătită de un chef şi la servicii ireproşabile.
Fătuca ce mă serveşte n-are pe mâini mănuşi albe, aşa cum eram sugestionat să mă aştept. Silabiseşte cu mine din meniu, notându-şi comanda şi când ajunge la sosul gorgon…zola mai că-l confundă cu fostul fotbalist de la Parma. Cred că dacă te numeşti „Etiquette” ar trebui să aloci 20% din preţurile enorme pentru şcolarizarea personalului. Când să plece, i se aprinde un beculeţ şi, din mers, mă întreabă: „Ceva de băut?” dar tot ea îşi răspunde „Nu…”. Cer, totuşi, o apă. Până să vină mâncarea, primesc pe o farfurioară o bucată de pită uscată (nu prăjită, că ştiu diferenţa) mânjită cu ceva alb ce se credea salată de icre. Îmi permit să o ignor, pentru că vine ciorba de legume. No, aici norocul lor a fost că m-au nimerit, mie îmi place mazărea şi asta e ciorbă de mazăre cu uşoare urme de alte legume. Şi alea din cele congelate. De unde ştiu? Nu ştiu, dar aşa au gustul. Porţie enormă, fără legătură cu „fiţele” asumate. Da’ ăsta e restaurant de fiţe româneşti, tre’ să şi umpli burta. A, era să uit! Am primit chifle. Fără să le cer. Calde, învelite într-un prosopel alb, în coş de nuiele. Etiquette, deh!
Ce puteam să iau felul principal? Aţi ghicit: muşchi de vită. După vreo zece minute fata se întoarce. A trimis-o bucătarul să mă întrebe cum vreau vita… Medie, zic… Îi cer cu ocazia asta şi clasica olivieră. În replică ea îşi cere scuze, a uitat de ea. Nu i le acord, nu are nici o scuză, ăsta e abecedarul servirii la restaurant. Îmi ia farfuria de la ciorbă şi chiflele, pe care le plimbă ceremonios până în bucătărie, apoi mi le aduce înapoi. Ştiu asta pentru că acum sunt deja reci şi, diabolic, rupsesem un colţişor dintr-una. Pe urmă primesc trei bucăţele de carne şi mi-e jenă să cer cântărirea lor, da’ n-au cum să fie acolo 500 g, cum scrie în meniu. Legumele pe grătar sunt grozave, aşa că recomand localul doar vegetarienilor şi asta pentru că muşchiul este aţos şi sec. Cu alte cuvinte, l-am cerut mediu şi a venit mediu spre prost. O menţiune specială însă pentru ceapa roşie caramelizată pe grătar. Şi pentru „desenul” din farfurie. Încep să îi bănuiesc pe proprietari că cel mai mult le pasă de design.
Apropo de asta. Bineînţeles că merg şi la toaletă. Curată-bec. Când mă pun în faţa chiuvetei, în spatele meu porneşte uscătorul de mâini pentru că activasem senzorul, de „bine” ce e plasat. M-am speriat, sincer, vâjâie astea ca naiba! Pe uşi, scrisul şi indicaţiile necesare sunt pictate manual şi îmi amintesc de prima noastră vizită, în primul episod, la un local unde pe uşi scria cu carioca. E clar, am evoluat. Că tot vorbeam de design, care aici, la „Etiquette”, pare să fie cel mai important lucru.
Pozitiv este măcar faptul că totul merge repede, de la servire şi până la cea care serveşte, pe care o s-o chem odată la alergare, că se mişcă bine. Când termin de rumegat vaca şi stau să aleg între o lava-cake şi o crème brûlée la desert, la masa alăturată se aşează şase turişti (după vorbă, credeţi-mă, nu sunt de pe-aici), chelneriţa uită de mine complet şi intră practic în sesiunea de examene, studiind îndelung, împreună cu ei, meniul. Mai ceva decât habotnicii Biblia. Cred că fata vedea paginile alea pentru prima oară. Se mai întoarce de trei ori pentru lămuriri suplimentare şi uite aşa stau eu 40 de minute, pe ceas, până îmi seacă rezervorul cu răbdare, o chem şi îi spun că am terminat. Ştiam deja şi câte şipci sunt în gardul terasei… Se uită la mine şi îmi urează, nonşalantă, să-mi fie de bine. N-a înţeles sau se preface bine, pentru că de glumă nu poate fi vorba.
Renunţ la desert, pentru că lucrez la patron şi deja am stat cam mult pentru un prânz. În plus de asta, ştiu că am un cremeş bun în frigiderul de la birou. Cer nota, dar faptul că aş vrea trecut codul fiscal pe bon este peste puterile ei. Intră în panică (nu glumesc, chiar aşa este, îi tremură mâna pe tastatura casei de marcat) şi cheamă o colegă. Şi vine o domnişoară mai „coaptă” care ştie să se comporte şi să rezolve problemele în doi timpi şi trei mişcări. Semn că se poate. Se pare că am avut eu ghinion la servire.
Nu vreau să pun neapărat şi eu etichete. Dar restaurantul „Etiquette” este cel mai tipic model de lux românesc în materie de servicii culinare. Un loc unde totul în jurul tău pare scump, iar faptul că ştii să scoţi hârtia de la un pai şi să o faci să stea nu ştiu cum, răsucind-o măiestru, are mai mare importanţă decât o mâncare gustoasă şi o servire aşa cum s-ar cere la pretenţiile pe care le emiţi prin denumire, logo şi preţuri.

Clubul digestiv
0721.374.581

Back to top button
Close
Close