glasul-hd.ro Web analytics

Anchetă

Mega-afacerea „Drumuri Județene”, un tun tras hunedorenilor de tandemul Prip-Moloț. „Groparul” firmei de drumuri, șef peste gunoaiele județului

Actualul manager al ADI Deșeuri – Hunedoara, Ioan Prip, a reușit să pună lacătul pe una dintre cele mai profitabile firme din județ, S.C. Drumuri și Poduri S.A., aflată în patrimoniul Consiliului Județean. Falimentul firmei de drumuri a Consiliului Județean a fost un tun pus la cale tocmai de conducerea societății și a județului, pentru a lăsa loc pe piață firmelor de casă ale președintelui Mircea Moloț. Doi dintre patronii acestora se află acum în arest la domiciliu, fiind cercetați în același dosar cu fostul șef al județului.

Cu largul concurs al directorului Ioan Prip, „băiat de casă” al președintelui Mircea Moloț,  S.C. Drumuri și Poduri S.A. a fost protagonista unui faliment galopant, cauzat de managementul dezastruos.

Firma Consiliului Județean, căpușată de… Consiliul Județean

Principalele cauze care au dus la falimentul firmei S.C. Drumuri și Poduri S.A. se regăsesc în Raportul 652 din 13.08.2010 anexat sentinței 658/f/2009. Conform acestui document, principala cauză a intrării în insolvență a fost managementul defectuos exercitat de organele de conducere, principalul vinovat fiind directorul Ioan Prip.  Conducerea firmei nu a reușit să asigure încasarea ritmică a clienților, fapt ce se poate constata din soldurile uriașe de la clienți, la finele ultimilor ani de activitate a firmei. Astfel în anul 2006 soldul neîncasat de la clienți reprezenta 39,68 la sută din cifra de afaceri, scăzând ușor în următorii doi ani la 16,79 la sută în 2007, respectiv 24,68 la sută în 2008. În ultimul an de funcționare, când s-a pregătit premeditat falimentul firmei, soldul neîncasat de la clienți a fost pe primul semestru de 10.544.819 lei ceea ce reprezenta de peste trei ori valoarea cifrei de afaceri. Această situație a apărut în condițiile în care principalul client al firmei era Consiliul Județean, condus de președintele Mircea Moloț, care a dispus efectuarea de lucrări de reparații și întreținere, precum și modernizarea unor drumuri, fără să existe, faptic, surse de finanțare pentru aceste lucrări. Pe lângă administrația județului și câteva primării din județul Hunedoara aveau de plătit sume importante către firma Consiliului Județean. Din aceste motive firma a început să acumuleze datorii la bugetul de stat, ceea ce a împiedicat participarea la licitații și, implicit, încheierea unor noi contracte de lucrări. Lipsa de disponibilități bănești a dus la imposibilitatea firmei de a constitui garanții de bună executare prevăzute în caietele de sarcini ale licitațiilor. De asemenea, politica salarială, cu venituri mari pentru conducerea firmei și angajarea de personal excesiv, a dus la creșterea semnificativă a sumelor datorate la bugetul asigurărilor sociale. Nu în ultimul rând, decizia managerilor de a contracta credite pe termen scurt și leasing-uri pentru achiziționarea de utilaje și mijloace de transport a dus la generarea unor dobânzi insuportabile pentru bugetul societății, care nu au mai putut fi plătite. Managerul Ioan Prip și președintele Consiliului Județean, patronul de facto al firmei, au adus Societatea Drumuri și Poduri SA, în câțiva ani, de la o firmă profitabilă, la una imposibil de salvat de la faliment. Administratorul judiciar desemnat să încerce reorganizarea firmei a ajuns la concluzia că acest lucru nu este posibil drept pentru care a decis intrarea societății în faliment.

Datoriile uriașe au îngropat Drumurile și Podurile

Conform expertului contabil care a întocmit Raportul, firma Drumuri și Poduri SA a început să se confrunte cu probleme grave financiare din anul 2008. Principala cauză a fost îndatorarea societății, care a dus la scăderea stabilității financiare cu consecință directă, incapacitatea de plată și implicit insolvența. În ultimul an de funcționare, directorul Ioan Prip a decis achiziționarea unui număr de 35 de mijloace de transport și utilaje în leasing financiar. Dintre acestea 20 au fost returnate, ca urmare a rezilierii contractelor şi a intrării în insolvență a firmei de drumuri, iar pentru șapte contractul de leasing s-a transformat în contract de închiriere. Suma datorată societăților de leasing și celor de asigurări pentru achizițiile făcute era de 2.327.282 de lei dintre care, până la data de 14.07.2009 au fost plătiţi 2.033.095 lei. În aceste condiții, solvabilitatea firmei este pusă sub semnul întrebării, fiind puternic afectată de creșterea datoriilor exigibile care ajung în iunie 2009 la 20.134.870 de lei, asta în condițiile în care lichiditățile de care dispunea firma erau de aproape 10 ori mai mici.  Mijloacele de transport achiziționate în leasing la ordinul lui Ioan Prip nu erau necesare realizării obiectului de activitate a societății, conform experților care au analizat activitatea S.C. Drumuri și Poduri S.A. În momentul încheierii contractelor de leasing pentru achiziționarea celor 35 de autoturisme și autoutilitare societatea deținea un parc auto, în stare de  funcționare, care totaliza 31 de mașini. Mai mult decât atât, firma care achiziționa autoturisme noi la prețuri mari își ceda mijloacele de transport către terți. Spre exemplu, un autoturism marca Cielo a fost făcut cadou Primăriei Comunei Luncoiul de Jos.

Utilaje plătite, care au dispărut în ceața insolvenței

La inițiativa directorului Ioan Prip a fost încheiat în data de 27.11.2007 un contract de leasing financiar cu firma Bt Leasing România în vederea achiziționării unei instalații de preparat mixturi asfaltice. Din acest contract a fost achitată suma de 847.060,73 de lei, reprezentând avans pentru achiziționarea instalației. Acești bani au fost plătiți degeaba din conturile firmei Consiliului Județean, pentru că instalația nu a fost niciodată înregistrată în inventarul firmei condusă de Ioan Prip.  Foștii angajați ai firmei de drumuri a Consiliului Județean susțin că toate deciziile manageriale erau luate de directorul Ioan Prip împreună cu președintele Consiliului Județean, Mircea Moloț, de cele mai multe ori votul Consiliului de Administrație sau al AGA fiind pur formal.