glasul-hd.ro Web analytics

Anchetă

Căile încurcate ale banilor alocați pentru publicitate de Primăria Hunedoara. Primarul Viorel Arion își finanțează propria televiziune cu banii hunedorenilor

Primăria Hunedoara a scos din vistieria proprie aproape 900.000 de lei pentru servicii de publicitate și informare publică. Cei mai mulți din acești bani au fost plătiți pentru campanii de imagine, de multe ori chiar campanie electorală, ale celor care au condus municipalitatea. Cheltuielile cu cosmetizarea imaginii edilului Hunedoarei au explodat după ce Primăria a fost câștigată de Viorel Arion, a cărui familie patronează instituția media.

Primarul municipiului Hunedoara, Viorel Arion, a intrat în lumea bună a afacerilor în 1990 vânzând ziare în fața Combinatului Siderurgic, pentru ca mai târziu să investească în propriile instituții de presă. Edilul hunedorean a fost acționar la cotidianul „Mesagerul Hunedorean”, apoi una dintre firmele sale a editat săptămânalul „Informația Hunedoarei” pentru ca actualmente firma deținută de soția acestuia, Romanița Arion, să dețină licența postului de televiziune Info HD, prin firma Romconsult SRL, conform datelor furnizate de CNA.

Obrazul subțire cu televiziune se ține

Imediat după ce a câștigat alegerile locale, cu largul concurs al propriei televiziuni, INFO HD, Viorel Arion a început să investească bani publici în propria imagine de prim-gospodar al Hunedoarei.  Acesta a preluat contractul pe care municipalitatea îl avea cu firma de publicitate Studio Art Media, valabil până la sfârșitul anului 2012. În perioada august 2012 – ianuarie 2013, edilul Viorel Arion a plătit televiziunii administrate de firma soției sale nu mai puțin de 24.271 de lei, conform rapoartelor de difuzare aflate în evidențele Primăriei Hunedoara. Acești bani au fost plătiți pe difuzarea unor știri de televiziune de interes public, care nu au fost marcate ca materiale publicitare, și a unor emisiuni talk-show cu primarul Viorel Arion. În luna septembrie 2012, Primăria Hunedoara a plătit televiziunii deținute de familia edilului șef 2.790 de lei pentru cinci știri, dintre care două referitoare la ședința Consiliului Local. Aceleași știri de interes public au făcut subiectul unor materiale de presă difuzate gratuit atât în ziare, cât și pe televiziuni. În patru din cele șase luni de contract gestionat de Studio Art Media pentru care Primăria Hunedoara ne-a pus la dispoziție rapoarte de difuzare, televiziunea familiei Arion a fost singura beneficiară a banilor publici alocați publicității pe mijloace de informare în masă audio-vizuale.

Alți clienți, altă procedură netransparentă

Din anul 2013 serviciul de gestionare a banilor alocați informării publice și publicității la Primăria Hunedoara a fost preluat de firma Fabimar Prest Com SRL. Din acel moment rapoartele de difuzare nu mai conțin elementele privind impactul publicității și al informărilor publice cerute de lege și nici instituțiile mass-media la care au ajuns banii plătiți de municipalitate. Administratorul firmei Fabimar, Mariana Frățilescu, susține că modul netransparent de încheiere a rapoartelor de difuzare a fost impus de Curtea de Conturi. De asemenea, aceasta, implicată și în scandalul legat de finanțarea de către președintele Consiliului Județean, Mircea Moloț, a televiziunii și a ziarului fiicei sale, declară că nu a făcut nicio plată către televiziunea soției lui Viorel Arion. Cu toate acestea, imediat după preluarea contractului de publicitate de către firma Fabimar, sumele cheltuite de Primăria Hunedoara pentru publicitate pe TV au crescut considerabil. În perioada mai – octombrie 2013, Primăria Hunedoara a plătit pentru publicitate pe televiziuni 129.298 de lei. Pentru restul intervalului de timp până în prezent municipalitatea nu ne-a pus la dispoziție rapoarte de difuzare sau alte date din care să reiasă sumele plătite pentru publicitatea audio-vizuală. De remarcat că banii publici au fost în mare parte plătiți tot pentru știri, emisiuni tv, dar ca o noutate și pentru producții și filmări. Sume de ordinul al  câtorva mii de lei pe lună erau decontate ca plată pentru echipele care se deplasau să realizeze o știre difuzată în buletinele informative fără să fie marcate ca fiind publicitare. Timp de doi ani cât a gestionat contractele de publicitate ale Primăriei Hunedoara, atât în timpul mandatului lui Ovidiu Hada, cât și al lui Viorel Arion, firma Studio Art Media a încasat 429.360 lei pentru publicitate în presa scrisă și audio-vizual. La rândul ei, societatea Fabimar Prest Com a încasat pentru perioada ianuarie 2013 – august 2014 suma de 450.339 de lei. 

Loading...