După țeapa „Drumuri și Poduri”, managerul Prip pregătește o nouă lovitură
Proiectul privind gestionarea integrată a deșeurilor în județul Hunedoara, administrat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară – Deșeuri, este în pericol să nu fie finanțat din fonduri europene. Directorul ADI este consilierul județean Ioan Prip, nimeni altul decât managerul care a pus lacătul pe o altă firmă a Consiliului Județean, Drumuri și Poduri SA.
Proiectul de gestionare integrată a deșeurilor al cărui beneficiar este Consiliul Județean – în valoare de aproximativ 70 de milioane de euro – se află într-o foarte mare întârziere. Dacă până la sfârșitul acestui an nu va fi încheiat proiectul, județul Hunedoara va pierde finanțarea europeană, fiind nevoit să finanțeze costurile integrale ale proiectului din propriul buget.
Consiliul Județean riscă 70 de milioane de euro pe mâna lui Prip
Proiectul coordonat de Consiliul Județean implică două componente realizate concomitent. Construcția deponeului ecologic de la Bârcea Mare, închiderea gropilor de gunoi neconforme și ecologizarea acestora, ca o primă componentă. O a doua componentă de care se ocupă ADI- Deșeuri, condusă de Ioan Prip, se referă la gestionarea activității de colectare, sortare și depozitare a deșeurilor. Tocmai această a doua etapă este de natură să genereze întârzieri care pot duce la pierderea finanțării, pentru că ADI va fi nevoită până la sfârșitul anului să încheie contracte cu operatori licențiați care să aibă toate avizele necesare funcționării. Conform planului pus la cale de Prip și cuprins în contractul de finanțare, județul va fi împărțit în patru zone care urmează să fie operate de patru operatori de colectare a deșeurilor. O zonă va cuprinde Valea Jiului, o alta, foarte mică, orașul Hațeg și împrejurimile. O a treia zonă la fel de mică este în nordul județului, iar un alt teritoriu mare, care cuprinde centrul județului, va fi deservit de un singur operator. Aici vor interveni problemele care cu greu se vor rezolva până la sfârșitul anului pentru ca ADI să poată închide proiectul.
Un studiu pe lângă lege
Un studiu pe baza căruia se vor elabora caietele de sarcini pentru viitorii operatori a fost acceptat de echipa ADI cu toate că soluțiile prezentate nu se încadrează în normele legale. Studiul însușit de ADI Deșeuri a fost elaborat pe baza unei legi vechi, Legea 101/2006, privind serviciul de salubrizare a localităților. Soluțiile propuse nu țin cont de modificările aduse acestui act normativ în 2014 prin Legea nr. 99. Astfel în Studiul publicat pe pagina web a ADI Deșeuri apar mai multe prevederi eronate. Nu este luată în calcul posibilitatea implementării în anumite condiții a unui sistem de colectare separată a deșeurilor municipale pe două fracții: umed și uscat. De asemenea nu este prevăzută obligația impusă autorităților administrației publice locale și nu ADI de a impune taxe speciale în sarcina beneficiarilor serviciului de colectare a deșeurilor care nu au contracte încheiate cu operatorul. Dar cel mai important „amănunt” uitat de specialiștii care au elaborat studiul, și care va crea dezavantaje primăriilor membre ale ADI, este obligația impusă autorităților locale, și nu Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitare de a elabora strategia locală de dezvoltare și funcționare pe termen mediu și lung a serviciilor de salubrizare. Omisiunile autorului studiului sunt în folosul beneficiarului, ADI-Deșeuri, și în dezavantajul administrațiilor publice locale, lăsând practic la mâna lui Prip selecția operatorilor și încheierea contractelor cu aceștia. Lucru deosebit de riscant în condițiile în care procesul ar putea fi lesne blocat prin eventuale contestații la măsurile luate de ADI Deșeuri, care ar bloca procesul de selecție a operatorilor și încheierea contractelor cu aceștia, amânând finalizarea proiectului peste termenul limită prevăzut în contract, cu consecința pierderii a peste 70 de milioane de euro.