glasul-hd.ro Web analytics

Editorial

Sare-n ochi

Interesele copiilor nu coincid de cele mai multe ori cu cele ale dascălilor. Gândirea mercantilă a unor categorii de profesori, speriați de perspectiva pierderii unor catedre, a dus până acum la blocarea unei reforme reale în învățământ. A unei reforme făcute în interesul generațiilor viitoare, care trebuie să iasă de pe băncile școlii pregătită pentru viață, nu îndoctrinate cu tot felul de teorii despre istoria mai mult sau mai puțin adevărată pe care o învață, sau cu memoria încărcată de comentarii stereotipe ale operelor literare predate de niște profesori blocați între coperțile cărților oficiale de critică. Așa cum arată în momentul de față programa școlară, și profesorii care sunt nevoiți să o predea, elevii nu au nicio șansă să iasă din tipare, să învețe să gândească singuri și să-și dezvolte propria personalitate. Sunt și profesori care înțeleg prioritățile copiilor și încearcă să facă la ore altceva decât le cere programa, dar sunt foarte puțini și sistemul „îmbâcsit” nu le permite acest lucru. Astfel că ori de câte ori, miniștrii reformatori au încercat să schimbe ceva în programa școlară, asociațiile de dascăli au sărit ca arși, speriați că vor pierde ore sau că vor fi nevoiți să se reprofileze. Și atunci mai bine să învețe copiii aceleași inepții despre istoria românilor pe care le-au învățat și părinții lor sau aceleași comentarii insipide despre operele literare…
Recent, câteva asociații ale profesorilor de Istorie și Limba Română au declanșat „jihadul” împotriva Guvernului care vrea să reformeze programa de învățământ pentru gimnaziu. Imediat diverse publicații, în special virtuale, aflate în solda social-democraților, au început să critice aspru executivul, acuzând ministerul că se află în slujba unor forțe străine care vor să distrugă ființa națională și conștiința tinerilor români prin schimbarea programei școlare. Că ministerul propune scoaterea din programa de învățământ a limbii latine, de parcă tot neamul, de la mic la mare, am sporovăi doar în limba lui Ovidiu. Și tot „vânzătorii de neam și țară” din Ministerul Educației se gândesc să reducă orele de limba română și istorie. Adică tocmai acele ore în care elevii sunt cel mai mult obligați să se plieze pe niște stereotipuri de comentarii literare sau să învețe aproape mecanic date și fapte istorice, de multe ori scoase din context și de natură să-i îndoctrineze. În locul orelor de latină și a orelor care s-ar introduce prin reducerea celor de istorie sau română sunt materii noi, care i-ar pregăti pe copii pentru viață. Care ar face din tânărul absolvent de gimnaziu un cetățean ce își cunoaște drepturile și obligațiile unui individ care trăiește într-o țară democratică. Ministerul Educației propune cursuri de educație civică cum ar fi: Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a); Educaţie interculturală (clasa a VI-a); Educaţie pentru cetăţenie democratică (clasa a VII-a); Educaţie economică (clasa a VIII-a). Patru materii mult mai folositoare tinerilor decât Limba Latină. Atât de folositoare încât merită sacrificată o oră de Istorie pe săptămână și încă una de Limba Română. Ar mai fi și varianta eliminării Religiei, dar ar sări din nou tot clerul ortodox la gâtul acelui ministru care ar îndrăzni să se opună îndoctrinării religioase a tinerilor prin sistemul de învățământ al unui stat laic.

Vezi și

Close