glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

Primăria Hațeg încalcă legea accesului la informații când este întrebată de deplasările externe

Răspunsul Primăriei Hațeg la informațiile cerute de Glasul Hunedoarei privind deplasările în străinătate ale aleșilor locali este de neconceput într-o instituție în slujba cetățenilor, obligată la transparență. Cei care au dat răspunsul ori nu cunosc legea accesului la informații, ori au confundat responsabilitatea cu aroganța, ori amândouă.

Glasul Hunedoarei derulează un proiect jurnalistic de monitorizare a deplasărilor în străinătate decontate din bani publici de primăriile de municipii și orașe și de Consiliul Județean Hunedoara. Am solicitat instituțiilor situația deplasărilor în străinătate, decontate din bugetul public, la care au participat aleși județeni și locali, funcționari și angajați ai administrațiilor și ai serviciilor și instituțiilor din subordinea lor, în perioada 1 iunie 2016 – 1 mai 2019.

Primăria Hațeg este una dintre administrațiile care a trebuit să prezinte situația deplasărilor în străinătate. Ca și în cazul celorlalte primării, ziarul a solicitat aceste informații pentru a le prezenta cetățenilor din localitățile respective ce vizite în străinătate s-au făcut din banii lor și să poată aprecia dacă acestea s-au justificat, au fost oportune pentru comunitate sau au fost doar excursii plătite de la buget. Primăria Hațeg a decis să trateze solicitarea trimisă de Glasul Hunedoarei într-un mod care încalcă o lege fundamentală în relația cetățenilor cu autoritățile, Legea liberului acces la informații de interes public (544 / 2001). Da, în acest an se împlinesc 18 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi și există încă instituții care o încalcă.

Ce informații trebuia să furnizeze primăria

Glasul Hunedoarei a solicitat Primăriei Hațeg să comunice toate deplasările externe decontate din bugetul public la care au participat aleși locali, funcționari și angajați ai primăriei și ai serviciilor și instituțiilor subordonate în ultimii trei ani. În cazul fiecărei deplasări, primăria trebuia să răspundă locul în care s-a mers (țara, regiunea, localitățile vizitate), perioada, costurile, scopul deplasării (vizită de lucru, eveniment, schimb de experiență, invitații de participare etc.). De asemenea, ziarul a cerut programul oficial al fiecărei zile din timpul deplasării în străinătate (autorități și oficiali din străinătate cu care s-au întâlnit membrii delegației Primăriei orașului Hațeg; evenimentele oficiale la care au participat membrii delegației; obiectul, scopul acestor întâlniri și evenimente). Responsabilii cu aplicarea Legii 544 / 2001 din Primăria Hațeg ar fi trebuit să trimită și fotocopii după rapoartele întocmite la întoarcerea în străinătate de către membrii delegației. Ziarul a vrut să afle și rezultatele acestor deplasări. Care a fost utilitatea lor pentru comunitatea locală și pentru administrația locală. Ce lucruri s-au învățat și au fost aplicate apoi concret de către Primăria Hațeg? Ce oportunități s-au concretizat pentru orașul Hațeg?

Despre vizita în Franța, pe bani publici, în 3 rânduri și jumătate

Primăria Hațeg a depășit termenul legal de 30 de zile calendaristice în care ar fi trebuit să răspundă solicitării trimisă de ziar. N-a respectat practic niciunul dintre termenele prevăzute de Legea accesului la informații – nici cel pentru refuzul de comunicare a informaţiei, nici cel pentru prelungirea termenului de răspuns. Glasul Hunedoarei a trimis adresa oficială către Primăria Hațeg în 24 mai anul acesta. Până miercuri, 11 iulie, nu a venit niciun răspuns. După ce ziarul a trimis o reclamație administrativă Primăriei Hațeg, a venit și răspunsul instituției, cu explicația că fusese redactat în termen, dar din anumite motive s-a omis transmiterea lui. Răspunsul Primăriei Hațeg referitor la situația deplasărilor în străinătate are 3 rânduri și jumătate, niciun document anexă și refuză să pună la dispoziție majoritatea informațiilor solicitate. “Ca urmare a adresei dvs. înregistrată la Primăria Orașului Hațeg (…) vă comunicăm deplasările externe (în străinătate), decontate din bugetul local în anul 2018: Goia Marcel Adrian – primar, deplasare în Franța în perioada 27.05.2018 – 31.05.2018, suma decontată este 5000 de lei.” Atât. Primarul Marcel Goia a mers în Franța. Chiar dacă pe bani publici, nu trebuie să aflăm și alte informații: în ce localitate, la ce eveniment, cu ce scop, cu cine s-a întâlnit, care a fost programul vizitei, ce lucruri a învățat, ce a aplicat sau va aplica din experiența dobândită în urma deplasării. A fost în Franța și asta e destul. Din răspuns se înțelege că au fost raportate doar deplasările din 2018, nu că delegația în Franța a primarului ar fi singura deplasare. Răspunsul Primăriei Hațeg arată un dispreț față de lege, transparență și bună guvernare. Și are girul primarului Marcel Goia, care apare cu nume și semnătură la finalul documentului.

Glasul Hunedoarei a trimis Primăriei Hațeg o nouă reclamație administrativă prin care a sesizat încălcarea de către responsabilii din instituție a Legii accesului la informații și a cerut instituției să transmită toate informațiile solicitate oficial de ziar.

Primăria celui mai mic oraș poate, Primăria Hațeg nu

Responsabilii cu aplicarea Legii 544 / 2001 din Primăria Hațeg pot lua exemplu de bune practici de la funcționarii Primăriei orașului Geoagiu. Cea mai mică administrație din mediul urban a decontat o singură deplasare în străinătate în perioada 1 iunie 2016 – 1 mai 2019. Tot în Franța. Dar spre deosebire de Primăria Hațeg, reprezentanții Primăriei Geoagiu au pus la dispoziția ziarului toate informațiile solicitate privind deplasările în străinătate, au trimis un exemplar scanat după raportul de activitate întocmit după vizita externă și au trimis, din proprie inițiativă, fără să fi fost solicitate de ziar, fotografii din timpul delegației în localitatea franceză Lanvollon, înfrățită cu orașul Geoagiu.

Citește și

Din Uricani la Amsterdam. Primarul Dănuț Buhăescu și consiliera lui, fosta soție, în deplasare pe bani publici

„Vizită de lucru” a primarului Florin Cazacu în Estonia și Olanda. Primăria Brad nu răspunde cum a folosit comunității deplasarea în străinătate

Cine este alesul local din județ cu cele mai multe deplasări în străinătate în ultimii trei ani

Harta deplasărilor în străinătate, la Primăria Deva

Harta deplasărilor în străinătate, la CJ Hunedoara: 18 țări şi costuri de peste 110.000 de euro

 

Tags