glasul-hd.ro Web analytics


Parenting

De vorbă cu nutriționistul: este musai să dăm mâncare gătită copilului în fiecare zi?

Nu există o rețetă universal valabilă când vine vorba despre un meniu sănătos, iar copiii nu fac excepție. Cu siguranță îți dorești în calitate de părinte să îi oferi copilului tău cele mai bune preparate, dar oare mâncarea gătită trebuie să se regăsească zilnic în ceea ce îi oferi? Află în continuare ce spune specialistul despre acest lucru, precum și alte lucruri importante de care trebuie să ții cont.

Copiii mănâncă mai des decât adulții

Chiar dacă în primul an de viață stomacul unui bebeluș are o dimensiune mică, pe măsură ce micuțul tău crește, va putea consuma mai multe alimente. Este important de subliniat faptul că un copil va ajunge să mănânce mai des decât un adult. Astfel, un nou-născut are nevoie să mănânce la fiecare trei ore, însă odată cu creșterea va renunța la mesele din timpul nopții; va ajunge la vârsta de 1 an să mănânce de aproximativ 6 ori într-o zi, laptele rămânând în continuare masa de început și de final de zi. Copiii de 2-3 ani au nevoie să mănânce la interval de 2-3 ore sau să ajungă la 6 mese într-o zi, în vreme ce preșcolarii au nevoie de aproximativ 4-5 mese pe zi (în principiu sunt 3 mese principale și 2 gustări). Până la vârsta școlară, copilul ajunge să consume 3 mese pe zi – mic dejun, prânz și cină și o gustare după-amiaza (depinde însă și intervalul de timp care se scurge între mese – poate fi necesară încă o gustare între mic dejun și prânz).

Pe măsură ce crește copilul vei observa că i se va modifica și apetitul. Deși nu poți anticipa pofta de mâncare pe care o va avea în fiecare zi, trebuie să acorzi atenție semnelor pe care ți le transmite deoarece el este singurul în măsură să stabilească dacă îi este sau nu foame, respectiv dacă s-a săturat sau nu. Fii atent doar la copilul tău și nu încerca să faci comparații cu o rudă sau un vecin; fiecare organism este diferit, chiar și în cazul copiilor gemeni. De asemenea, nu contează atât de mult cât de des mănâncă un copil, ci și ce anume consumă. Mesele copilului tău trebuie să întrunească necesitățile nutritive și să îl ajute să crească și să se dezvolte.

 

Cele trei mese principale pentru copilul tău

Micul-dejun – singura masă pe care toată lumea trebuie să o consume, indiferent de vârstă. Un mic-dejun sănătos va ajuta copilul să facă față programului zilnic, conferindu-i energia de care are nevoie. Copiii sunt extrem de activi, așadar au nevoie de cantitatea potrivită de combustibil care să îi ajute să funcționeze corespunzător. Acei copii care sar frecvent peste micul dejun au șanse mai puține să fie sănătoși, activi și să se concentreze bine la școală. Au de asemenea mai multe șanse să se confrunte cu schimbări de dispoziție și creștere în greutate, ceea ce poate cauza alte tipuri de îmbolnăvire. Alimentele considerate sănătoase pentru creșterea și dezvoltarea copilului tău sunt cerealele integrale, pâinea prăjită, ouăle, fructele și legumele, precum și produsele lactate importante pentru dezvoltarea sistemului osos.

Prânzul – masa de prânz este o altă ocazie de a oferi copilului tău nutrimentele și energia de care are nevoie. Evită să oferi copilului tău alimente intens procesate precum salam sau șuncă, dar și alimente cu conținut ridicat de sare sau zahăr. Îi poți oferi în schimb legume gătite, orez, sandvișuri cu carne slabă, legume, salată, carne de pui sau de curcan.

Gustările – în funcție de gradul de activitate al copilului tău, apetitul său poate varia. Oferă-i o gamă variată de alimente sănătoase din care să aleagă și nu alimente cu multe calorii dar fără nutrimente. O gustare sănătoasă este un pahar de lapte cu un sandviș, un castron de supă, cereale cu lapte sau smoothie.

Cina – această masă reprezintă prilejul ideal pentru a găti mâncare sănătoasă în familie. Dacă îți rogi copilul să ajute la pregătirea mesei se va bucura mai mult de alimentele preparate. Cina poate include supă de pui sau de legume, paste, piure de cartofi, orez, legume la cuptor sau la abur cu carne slabă.

Opinia specialistului

Dr. Camelia Olteanu, medic specialist în Nutriție și Dietetică, președinte al Asociației Dieteticienilor și Nutriționiștilor din România, ne-a oferit următoarele informații:

Este deja cunoscut faptul că problemele privind greutatea corporală cu care se confruntă persoanele născute în ultimele decenii au la bază în special adoptarea unui stil de viață nesănătos, începând din copilărie, în care un loc fruntaș îl ocupă alimentația, urmată imediat de sedentarism. Statisticile OMS au arătat că în UE 1 din 3 copii cu vârsta de 11 ani este obez. În țara noastră 1 din 4 copii suferă de obezitate. Conform predicțiilor OMS, în anul 2050 peste 50% din populația lumii ar putea să ajungă obeză.

Părinții trebuie să fie atenți la faptul ca fiziologic depozitele adipoase ale copilului mic se reduc treptat, atingând un minim în jurul vârstei de 5 ani, iar apoi are loc o creștere a adipozității, premergătoare perioadei pubertății. Dacă însă această creștere survine înaintea vârstei de 5 ani, copilul poate deveni obez în viața adultă, spre deosebire de copiii a căror creștere a adipozității a avut loc după vârsta de 7 ani. De asemenea, excesul ponderal din adolescență va avea ca repercusiuni un adult obez.

Deoarece obezitatea este o boală cronică ce va avea drept consecințe: dizabilități fizice, probleme psihologice, apariția bolilor cardiovasculare, renale, diabet, cancer, se impune luarea măsurilor preventive cât mai timpuriu. Deoarece copiii mici nu au capacitatea de a alege alimentele corecte din punct de vedere nutrițional, părinților și bunicilor le revine responsabilitatea hrănirii adecvate a micuților.

În acest sens ar trebui evitate pe cât posibil mâncărurile gata preparate din comerț: congelate, de tip fast food sau chiar cele gătite în restaurante deoarece nu se cunoaște calitatea materiilor prime, conținutul real în grăsimi, zaharuri, conservanți, potențiatori de gust, culoare, miros, mai ales că mulți cumpărători nici nu citesc eticheta nutrițională, în cazul în care aceasta există. De asemenea, de multe ori nici nu se știu condițiile de igienă existente la prepararea acestor mâncăruri. Dacă obișnuim copiii mici cu mâncarea gătită în casă, ei vor învăța să aprecieze aspectul, gustul, mirosul și textura alimentelor. Dacă nu îi “premiem” ducându-i periodic în locurile în care se vând produse de tip fast-food, atunci nu vor căpăta dependență.

Back to top button
Close
Close