glasul-hd.ro Web analytics

Reportaj

Speranţa, descoperită în întunericul tunelului „hăl mare” (Galerie foto)

O super-expoziţie de fotografie a fost găzduită, în week-end, de tunelul în care se întâlneau Ţinutul Pădurenilor şi Comitatul Hunedoarei

Tunelul „hăl mare” de pe Calea Ferată Ardeleană a găzduit, sâmbătă şi duminică, o expoziţie de fotografie dedicată Centenarului. Nu a fost patriotism în exces, nu a fost politică, nu a fost grandomanie. A fost artă fotografică şi au fost dovezi ale îndeplinirii primei condiţii pentru a-ţi iubi ţara cu adevărat: mai întâi trebuie să iubeşti locul în care te-ai născut şi să-i cunoşti adevărata sa istorie.

„Centenar underground foto-gallery” a fost vernisată nu la tunelul „hăl mare” de pe linia ferată, pentru că spaţiul n-ar fi permis un astfel de eveniment, ci în Furnalul de la Govăjdia, o minune a tehnicii veche de 208 ani, al cărei principal merit este că a rămas în picioare, după cum spune Nicu Jianu, unul dintre amfitrionii evenimentului.

Drumul de la idee, la faptă

Expoziţia de fotografie din tunelul lung de 745 de metri de pe linia ferată îngustă Govăjdie – Hunedoara (distrusă sub ochii noştri, ai tuturor, în ultimii 20 de ani) este rodul unei idei care i-a venit în vară lui Sergiu Ţenţ, preşedintele Asociaţiei „Alternative Rurale”, unul dintre principalii promotori ai frumuseţilor Ţinutului Pădurenilor. „Eram cu mai mulţi prieteni fotografi într-o excursie prin tunel. La un moment dat le-am spus «Ce ziceţi dacă am face aici o expoziţie de fotografie». Toţi s-au oprit şi-au zis «Uau!». Am aplicat în luna iulie, pentru o finanţare la Ministerul Culturii. Am fi dorit să avem expoziţia gata şi să o arătăm publicului pe 18 octombrie, dar formalităţile au durat ceva mai mult. N-am fi reuşit fără sprijinul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale (proiectul a beneficiat de finanţare prin programul ministerului amintit pentru manifestările dedicate Centenarului – n.red.)”, a relatat Sergiu Ţenţ. Pe scurt, Sergiu Ţenţ şi partenerii implicaţi în proiect au reuşit să parcurgă până la capăt drumul de la o idee la un obiectiv atins, întocmind un proiect coerent, argumentat şi parcurgând cu perseverenţă toate etapele birocratice ale unui astfel de demers.

Despre culoare şi speranţă, în întuneric

Expoziţia a reunit lucrările a 100 de artişti fotografi din întreaga ţară. În total au fost expuse 500 de lucrări. Ambele capete ale tunelului au fost ocupate de fotografii-document despre istoria furnalului de la Govăjdia, povestea liniei ferate înguste dar şi despre implicarea pădurenilor în actul Marii Uniri de la 1918. „Dacă mergem un pic în istorie, «galerie» înseamnă un spaţiu care asigură trecerea dintre două lumi. Cred că ăsta a fost principalul argument al nostru, pentru că în «tunelul hăl mare» se întâlneau două lumi: Ţinutul Pădurenilor şi Comitatul Hunedoarei, la momentul anilor 1900 când tunelul a fost costruit. Prin acest tunel au trecut nu doar vagoane cu minereu, cărbune (mangal – n.red.) sau marmura din Alun, ci şi cei trei deputaţi cu drept de vot ai Ţinutului Pădurenilor care au votat pentru Unire la Alba Iulia, însoţiţi de sute de români. Acest spaţiu non-conformist a fost ales şi în încercarea de a aduce, în prezent, într-un alt fel, acea sintagmă: «Luminiţa de la capătul tunelului». Cine a venit să vadă expoziţia a putut experimenta acest sentiment provocată de vederea efectivă a luminiţei de la capătul tunelului. Aş vrea să nu ducem nicidecum ideea în zona politică, ci să rămână doar în zona artei, a prieteniei şi a senzaţiei provocate de descoperirea culorii în întuneric. În mijlocul tunelului ne-am întâlnit cu lumină, cu umbră dar şi cu peisaj, de exemplu”, a adăugat Sergiu Ţenţ.
Expoziţia a fost deschisă doar sâmbătă şi duminică din cauză că organizatorii nu au dispus de suficiente fonduri pentru paza lucrărilor.