glasul-hd.ro Web analytics

Reportaj

Miturile și motivele populare românești, readuse la viață pe tricouri de o tânără din Hunedoara. MOTIVul pentru care a ales România în detrimentul străinătății (GALERIE FOTO)

Voia să plece în străinătate pentru o viață mai bună, dar era în dubii. Dragostea de țară și pentru cultura și tradiția românească i-a făcut pe Flavia Achim și pe iubitul ei să nu treacă dincolo de granițe. Ba mai mult au descoperit MOTIVUL pentru care să rămână. Și-au deschis o mică afacere prin care tricourile simple prind viață. Și nu oricum, ci prin motive populare românești.

La doar 26 de ani, tânăra din Hunedoara susține că se bucură că nu a plecat din țară, și că decizia i-a fost răsplătită prin faptul că munca pe care o face acum a mulțumit-o și a împlinit-o. Vrea să își extindă afacerea, însă nu vrea să se grăbească, simte că totul trebuie luat pas cu pas.

Hai să ne îmbrăcăm românește!

„Totul a plecat de la ideea că simțeam că trebuie să ne găsim un rost în viață, iar aici nu prea ne dădeam seama care ar fi acesta. Voiam, alături de prietenul meu, să plecăm la muncă în străinătate. Eram în dubii. Puneam mereu în balanță acest lucru. În cele din urmă am ales să rămânem. Să ne mai dăm o șansă, aici, acasă. Și bine am făcut”, povestește, zâmbind, Flavia. Minți deschise, creative, cei doi au găsit, rapid, motivul pentru care merită să rămână. Au deschis o mică afacere, în care niște tricouri simple capătă culoare. Și nu oricum. Românește. Da, românește! Au călătorit mult pentru a descoperi, îndeaproape, tradițiile și obiceiurile populare, pentru că voiau să le înglobeze, cumva, în ideea lor. Ca pentru mulți alții, cel mai inspirațional loc a fost Maramureșul. „Am călătorit mult prin țară, însă zona cu cea mai bogată tradiție populară pentru mine a fost Maramureșul. Acolo, parcă timpul a uitat să mai treacă. Porți înalte de lemn, păduri de brazi, câmpuri verzi, toate sunt unice”, spune tânăra hunedoreancă. Și-a dat seama că ar putea promova obiceiurile și tradițiile românești, puțin altfel. Prin port. Nu cel tradițional. Nu cu ia, ci cu tricoul. „Noi suntem mândri de țara noastră. În trecut, oamenii erau mai legați de pâmânt, de natură. Acum, par că au uitat de aceste lucruri au, iar noi vrem să tragem un semnal de alarmă. Ideea acestui proiect am început-o cam acum un an, dar pe parcurs ne-am lovit de o mulțime de probleme birocratice. Cum e și vorba aceea, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Singurul lucru care ne-a ieșit exact cum am vrut au fost imprimeurile și tricourile propriu-zise”, adaugă Flavia.

Din cărți, pe hârtie, apoi pe tricou

A terminat liceul de Arte din Deva și a absolvit Facultatea de Arte în cadrul Universității de Vest din Timișoara, la secția de grafică și design, astfel că nu i-a fost taman greu să treacă la treabă. A schimbat însă planșa cu bumbacul. N-a apelat la uleiuri sau pasteluri, ci la tehnica modernă. A început să stilizeze, pe calculator, teme și motive populare de tot felul, într-un mod cât se poate de interesant. Momentan, s-a axat doar pe zona de nord a țării, dar pe viitor își dorește să treacă printre toate zonele țării. „Trebuie să căutăm mereu ceva nou și este destul de greu, pentru că până și în cărți și monografii, nu există o clasificare clară a temelor și motivelor populare pe regiuni ale țării. Este destul de greu, facem muncă de cercetare în bibliotecă, apoi transpunem ideea pe foaie. De asta tot eu mă ocup. Este un proces ce poate dura și zile”. Procedeul de creație este unul destul de anevoios. Pentru început a cumpărat tricourile pe care a imprimat motivele populare, însă pe viitor, Flavia își dorește să fie capabilă să creeze tricourile de la zero. Lucrează cu mai multe firme, chiar dacă acest lucru îngreunează oarecum procesul de creație, deoarece firmele lucrează cu cifre. Destul de mari, însă ea nu se dă bătută. „Până a se ajunge la produsul finit, poate dura și câteva săptămămâni, deoarece se lucrează cu mai multe imprimerii și nu toți furnizorii de astfel de servicii sunt disponibili când avem noi chef”, admite tânăra de 26 de ani.

Simplitate, autenticitate

Inspirația și-o ia din lucrurile simple și frumoase, din legătura dintre om și pământ: „Ceea ce mă inspiră în crearea acestor tricouri sunt lucrurile simple de la țară. Casele, oamenii, pământul. Este minunat cât de multe obiceiuri și tradiții frumoase avem. Ceea ce mă întristează e faptul că pe zi ce trece lumea uită de ele. Și e păcat, deoarece ne pierdem rădăcinile, ne pierdem identitatea prin pierderea acestor tradiții și e mare păcat. Tocmai de aceea vrem să aducem în față simbolurile pur românești. Pe tricouri pe care să le poarte, în special tinerii”. Iar la cum arată, șansele sunt mari. Toate au trecut din pozele vechi, alb-negru ori sepia, pe coala A4, apoi prin filtrele pretențioase ale photoshop-ului. Și în final, pe țesătură, într-un melanj plăcut ochiului. Furca, fuiorul, poarta de lemn, coloana infinitului, casa cu acoperiș de paie, umblatul cu capra, lupul mitic, căpițele de fân și multe altele. Toate își găsesc loc pe tricourile albe, gri, negre sau albastre. Simple, autentice. „Bucăți” din adevărata Românie. „De la bun început ne-am dorit ca în toate produsele noastre să existe cea mai bună calitate, de aceea când am făcut comandă pentru primele tricouri, furnizorul ne-a întrebat dacă singur vrem acele articole la prețurile oferite de ei. Ne dorim ca cei care ne cumpără tricourile să fie cât mai mulțumiți”. Prețurile pentru un tricou pleacă de la 60 de lei și pot ajunge până la 120, dar unicitatea e garantată. Pe Facebook, creaţiile Flaviei sunt pe pagina „Motiv”, iar site-ul se numeşte „Romotiv”. „Ne-a plăcut acest cuvânt «Motiv», se potriveşte: pentru că folosim motive populare şi aşa putem să dăm oamenilor motive să ne cumpere produsele; să dăm motive ca oamenii să fie mândri că sunt români, să dăm motive să iubească România”, spune Flavia.