glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

Va reuşi CJ să resusciteze proiectul trenului mic?

Acum i se spune „mocăniţă”, pentru că aşa sunt numite trenurile de pe linii ferate înguste în mai toată ţara. La Hunedoara i s-a spus mereu „trenul mic”. 98 de ani trenul mic a dus şi adus pădurenii la şi de la Hunedoara şi a coborât minereu de fier la combinat. A dispărut în urmă cu 20 de ani. Se împlinesc 15 ani de când societatea civilă cere refacerea liniei înguste Hunedoara – Govăjdie (sau „Calea Ferată Minieră Ardeleană” – prima de acest fel din România). De aproape 10 ani ideea e blocată la Consiliul Judeţean. Actualul preşedinte, Mircea Bobora, spune că, anul acesta va încerca să găsească o soluţie de revitalizare a proiectului.

La mijlocul anilor ‘90 trenul mic al pădurenilor încă mai transporta şi călători pe ruta Hunedoara Govăjdie (foto: Oliver Wileczelek – 26 septembrie 1995)
La mijlocul anilor ‘90 trenul mic al pădurenilor încă mai transporta şi călători pe ruta Hunedoara Govăjdie (foto: Oliver Wileczelek – 26 septembrie 1995)

Din 6 decembrie până în 6 ianuarie mocăniţa de la Brad a făcut câte două drumuri pe zi, de la Crişcior şi până la gara – monument. N-a fost cursă fără ca trenul să nu aibă zeci de clienţi, mulţi veniţi de la zeci de kilometri distanţă doar pentru o plimbare cu mocăniţa. Au fost zile în care s-a suplimentat numărul de vagoane. Asta în condiţiile în care municipiul Brad nu atrage nici măcar o zecime din numărul de turişti pe care îi atrage Castelul Corvinilor (350.000 – anul trecut). Semn că ideea unui tren mic la Hunedoara nu trebuie abandonată. Ea a fost „activată” în perioada 2008 – 2014. În 2015 – 2016 a intrat într-un blocaj la Consiliul Judeţean.

Cronologie recentă

În 2008, după mai multe articole publicate în presa locală şi centrală, un ONG din Hunedoara lansează în spaţiul public ideea refacerii liniei înguste. La scurt timp după ce ultimii doi kilometri de şine din totalul de 10 au fost dezafectaţi. În campania electorală pentru alegerile locale din 2012, mocăniţa (trenul mic) devine temă de dezbatere. După alegerile locale de atunci, consiliile locale din Hunedoara şi Ghelari alături de Consiliul Judeţean aprobă formarea unei asocieri pentru ca un eventual proiect cu finanţare europeană destinat refacerii liniei înguste să aibă şanse de reuşită. În toamna lui 2014, Mircea Moloţ este „debarcat” de la conducerea Consiliului Judeţean. Apoi nu se mai întâmplă aproape nimic. „Eu voiam să facem un proiect şi să cerem pentru el finanţare în sesiunea 2014 – 2020 (pe actualul exerciţiu financiar europeană nu a mai apărut însă nicio axă de finanţare destinată obiectivelor de acest fel). Apoi am plecat de la CJ şi nu ştiu ce s-a mai întâmplat. Eu am ţinut foarte mult la acest proiect pentru că o linie ferată îngustă, într-o asemenea zonă, cu furnalul de la Govăjdia la un capăt (vechi de peste 200 de ani, singurul rămas în picioare în Europa – n.red.) şi Castelul Corvinilor la celălalt capăt ar fi fost o atracţie turistică nu regională sau naţională, ci internaţională. Să ştiţi că Maramureşul (zonă care deţine cea mai solicitată mocăniţă, la Vişeu – n.red.) nu are nimic în plus faţă de Hunedoara sau Ţinutul Pădurenilor. Dar i s-a făcut publicitate şi acolo e mereu plin de turişti”, spune Mircea Moloţ.
Adrian David i-a urmat lui Moloţ la conducerea CJ cu un „ecart” de cinci luni, timp în care atribuţiile de preşedinte i-au aparţinut lui Dorin Gligor. David spune că, pe vremea luni, ideea s-a blocat din cauza mai multor probleme aproape imposibil de rezolvat. „Mocăniţa Hunedoara – Govăjdie a fost mereu pe lista de investiţii a Consiliului Judeţean. Nu mai ştiu exact suma, dar ţin minte că nu era vorba despre o sumă care să nu fie la îndemâna Consiliului Judeţea. Îmi amintesc însă că erau trei sau patru probleme foarte greu de depăşit. A fost acel pod (peste Zlaşti – n.red.) care a fost donat CJ-ului, dar s-a constatat apoi că persoana care a făcut donaţia nu era proprietarul de drept. Apoi au mai fost probleme legate de regimul juridic al terenurilor. A mai apărut şi problema cu tunelul mare (cel de peste 700 de metri de la Zlaşti – n.red.) care nu apărea în inventarul nimănui. Nu e un motiv de mândrie pentru mine, dar recunosc că, la vremea respectivă nu am reuşit să rezolvăm acele probleme”, declară Adrian David.

Un termen şi o poveste „de culise”

În octombrie 2017, Ministerul Turismului a organizat în judeţ un info-trip pentru reprezentanţii mai multor misiuni diplomatice în România. Din grup a făcut parte şi Bogdan Tomoioagă, secretar de stat în Ministerul Turismului, de loc din Maramureş, persoană care cunoaşte foarte bine potenţialul turistic al unui „tren mic”. A aflat şi el puţin despre istoria trenului mic de la Hunedoara, apoi a aflat că s-ar dori refacerea liniei şi, conform surselor noastre, i-ar fi spus lui Mircea Bobora: „Domnule preşedinte, două probleme aveţi de rezolvat: 1 – regimul turistic al terenului, 2 – proiectul cu care să veniţi la Ministerul Turismului şi să-l includem în master-planul investiţiilor pe turism”. La acea dată, Consiliul Judeţean nu avea rezolvată niciuna dintre cele două probleme. Nu le are nici acum. O rază de speranţă că situaţia s-ar putea schimba reiese din spusele lui Mircea Bobora, care nici nu a infirmat, nici nu a confirmat discuţia din toamna lui 2017. „Trenul mic îmi este şi mie foarte drag. În copilărie, când mergeam la bunici, la Ghelari, mergeam cu acel tren. Proiectul pentru trenul mic nu este uitat. Nicidecum. Nu pot spune acum ce se va întâmpla cu el. Până pe 10 martie, anul acesta, vom încerca să găsim o soluţie de revigorare a lui pentru că trebuie să luăm în considerare că e vorba de un proiect deja destul de vechi, început încă de prin 2011. Mai multe nu doresc să spun deocamdată. Trebuie analizate documentele şi identificate soluţii”, a declarat ieri Mircea Bobora.

Citeşte şi:
https://glasul-hd.ro/proiectul-mocanita-e-in-depou-dar-nu-inca-pe-o-linie-moarta/
https://glasul-hd.ro/mocanita-hunedoara-govajdie-un-vis-imposibil/
https://glasul-hd.ro/alesii-hunedoarei-nu-vor-sau-nu-pot-dupa-mai-bine-de-10-ani-de-discutii-proiectul-trenul-mic-ramane-la-stadiul-de-idee-intre-timp-apar-linii-de-mocanita-prin-alte-parti-ale-tarii/