glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

Şoseaua pădurenilor mai rămâne înfundată, între copaci, ani buni. Un proiect, care ar continua drumul, apare pe lista de priorităţi pentru finanţări europene

În noiembrie 2013, reprezentanţii Consiliului Judeţean Hunedoara, în prezenţa ministrului Transporturilor de la acea vreme, Ramona Mănescu, tăiau panglica inaugurală a unei investiţii de 23 de milioane de euro: un drum, care numai drum nu putea fi numit până atunci, transformat într-o şosea montană în toată regula, scotea din izolare peste 2.000 de oameni din Ţinutul Pădurenilor (mai ales din comunele Topliţa şi Lunca Cernii).

Dacă tot au obţinut finanţare europeană pentru drumul spre Lunca Cernii, responsabilii CJ Hunedoara au decis să prelungească traseul drumului modernizat cu trei kilometri mai în sus de Gura Bordului, ultima localitate din comună şi să-l ducă efectiv până la limita cu judeţul Caraş – Severin. De fapt, este vorba despre o porţiune a vechiului drum care lega comuna hunedoreană de localităţile Rusca Montană şi Ruşchiţa, din judeţul vecin. „Aşteptăm acum şi Caraşul să vină cu drumul spre noi”, spunea, la inaugurare, preşedintele CJ de la acea vreme, Mircea Moloţ. Tot în noiembrie 2013, vicepreşedintele de la acea vreme al CJ Caraş – Severin, Ionesie Gheorghioni, declara că instituţia pe care o reprezintă a avut alte priorităţi în ce priveşte drumurile judeţene, adăugând: „Asta nu înseamnă însă că am neglijat total conexiunea cu judeţul Hunedoara, pe la Rusca Montană – Lunca Cernii. Există deja un studiu de fezabilitate pentru un drum care duce de la Rusca Montană, spre Pasul Tăul Ursului (loc situat între judeţele Hunedoara, Caraş – Severin şi Timiş – n.red.), dar care are şi un «braţ» spre Lunca Cernii. Vom încerca să obţinem finanţare pe noua sesiune 2014 – 2020, pentru că ne dorim şi noi acest inel rutier cu potenţial turistic prin Munţii Poiana Ruscă”.

„Inelul” mai târziu…

Acum proiectul de modernizare a drumului de care vorbea în noiembrie 2013 Ionesie Gheorghioni se află pe lista de priorităţi a ADR Vest pentru sesiunea de finanţare 2014 – 2020, la poziţia a patra. Este intitulat „Modernizare DJ 684 Ruşchiţa – Voislova, limită judeţ Timiş, conexiune cu judeţul Hunedoara”, și are o valoare estimată de 11,5 milioane de euro şi o lungime de 22,5 kilometri. Porţiunea timişeană a, practic, aceluiaşi drum (dar numerotat altfel pentru că e în alt judeţ) are o lungime de 37 de kilometri, un necesar estimat de 18 milioane de euro, şi figurează pe lista de rezervă a ADR Vest, aşa că, la ora actuală, şansele ca acesta să fie executat, sunt reduse.

…conexiunea, poate – poate

În ce priveşte conectarea drumului dintre Ruşchiţa şi Rusca Montană cu cel care vine dinspre comuna hunedoreană Lunca Cernii, dar acum se termină brusc, în pădure, pe limita dintre judeţe, şansele par a fi ceva mai mari. Sunt însă mai multe probleme de rezolvat şi condiţii de îndeplinit, după cum spune arhitectul-şef din cadrul CJ Caraş – Severin, Victor Naidan: „Conexiunea cu judeţul Hunedoara este un deziderat pe care încercăm să-l transpunem în realitate. Mai sunt însă câteva probleme administrative şi tehnice de rezolvat. La ora actuală ea se realizează pe un drum comunal, care este dat în exploatare către Romsilva. Mai întâi, Romsilva trebuie să predea drumul înapoi comunei Rusca Montană, consiliul local de acolo să-l predea apoi Consiliului Judeţean Caraş – Severin, astfel încât să poată fi eligibil în cadrul proiectului nostru. Sunt însă şi probleme tehnice majore şi pe acea porţiune de drum comunal, dar şi pe porţiuni din DJ 684 pe care trebuie să vedem cum le depăşim, pentru că, în zonă, versanţii sunt foarte abrupţi, iar pe unele zone noi ne gândiserăm la circulaţie pe un singur fir, pe când un drum finanţat din fonduri eropene, care este menit să facă legătura cu autostrada (Nădlac – Timişoara – Sibiu – n.red.) nu se poate aşa ceva. E nevoie de două sensuri şi de lucrări mai ample, în punctele dificile”. Victor Naidan adaugă că, pe lângă problemele tehnice şi administrative care trebuie rezolvate, mai trebuie luate-n calcul şi analizele de cost-beneficiu, respectiv de risc, analize care, pentru acest proiect, nu sunt încă finalizate.

Interesul local rămâne valabil

Pe lângă potenţialul turistic pe care-l are „inelul” rutier pus peste Munţii Poiana Ruscă, prin Lunca Cernii – Ruşchiţa (judeţul Caraş), Luncanii de Sus (judeţul Timiş), acest drum prezintă încă importanţă mai ales pentru zeci de localnici din Rusca Montană. Cu ani în urmă, aceştia s-au mutat aici tocmai din Lunca Cernii. Mai au însă drumuri de făcut în comuna hunedoreană, pentru plata impozitelor pe terenurile deţinute aici, sau, pur şi simplu, pentru a-şi vizita rudele. La ora actuală, ultimii 4 kilometri de drum îi pot face doar pe jos, sau cu căruţa. De asemenea, localnici din Lunca Cernii ar avea nevoie de o legătură rutieră modernă cu judeţul Caraş, direct „peste deal”, ca să scape de cărările doar de ei ştiute spre Oţelu Roşu, ori de drumurile forestiere foarte greu de parcurs.

Back to top button