Temele sunt un cosmar?

În fiecare seară ai parte de același scenariu: copilul tău nu are chef să își facă temele, se descurajează la primul obstacol, atmosfera devine încărcată și, obosită după o zi de muncă, ajungi să spui sau să faci lucruri pe care apoi le regreți. Cum să abordezi această responsabilitate fără a o transforma într-un conflict?
Stabilește un ritual
Copiii au nevoie de un program fix, pe care să îl respecte. De asemenea, au nevoie de relaxare după o zi de școală, astfel încât să devină disponibili pentru lecțiile pe care le au de pregătit pentru a doua zi.
După o pauză de aproximativ trei sferturi de oră de relaxare, copilul trebuie să se apuce de lecții. Ideal este să existe un interval orar în care desfășoară această activitate, astfel încât să nu fie prea târziu, iar copilul să fie obosit și mai puțin eficient.
Desigur, perioada dedicată lecțiilor este direct proporțională cu volumul de lucru dat la școală. Un astfel de program încurajează concentrarea și învață copilul să își gestioneze singur timpul, integrând temele într-un ritual zilnic, care nu i se mai pare o povară.
Neuroștiințele demonstrează totodată cum creierul anticipează îndeplinirea unei sarcini atunci când există un program prestabilit pentru aceasta.
Relativizează problemele
Astfel de sarcini pot genera anumite probleme care par să le depășească. Părinții își amintesc de propriul lor periplu școlar, fericit sau nu, precum și de vina de a nu fi suficient de prezenți sau implicați în preocupările pentru viitorul copilului lor.
Motiv pentru care anumite probleme capătă o importanța prea mare, iar o atmosferă tensionată în momentul pregătirii temelor poate deveni o cauză a anxietății școlare.
Relativizează problemele, dând temelor cadrul unui proces de învățare, precum și de verificare a cunoștințelor acumulate.
Fără a mai simți presiunea exercitată asupra lui, cel mic va învăța cu mai multă ușurință – în cazul în care problema nu se afla în altă parte. Iar dacă observi că are probleme de înțelegere sau de concentrare, o discuție cu învățătorul sau profesorul este recomandată.
De asemenea, se poate apela la un psihoterapeut pentru a afla dacă nu cumva suferă de un deficit de atenție.
Într-o anumită măsură și din cauza internetului, elevii văd tot mai puțin relevanța învățatului, iar rolul părintelui este de a-l readuce pe această cale, pe care copilul devine un actor al propriei vieți.
Provoacă-l să își însușească un mod propriu de gândire și să își îmbogățească cunoștințele fără a apela mereu la sursa internetului.
Fii alături de el
Este important să îl ajuți să se organizeze și să verifici că înțelege ceea ce are de învățat. Dar tu nu ești profesor – așadar, evită să îi dai exerciții în plus sau să le faci în locul lui.
Altfel, cum s-ar putea dezvolta și cum va deveni independent? Ideal este să intervii acolo unde ești solicitat, iar dacă nu ai timp sau consideri că nu îl poți ajuta eficient, poți apela la un meditator.
Este o soluție mai costisitoare, dar în absența unei probleme emoționale, ea va reduce riscul conflictelor.
One Comment