glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Încă o dovadă a proiectelor făcute „din birou”: din gospodăria de lângă autostradă a mai rămas doar fântâna

Cu vreo patru ani în urmă CNAIR spunea că are nevoie doar de jumătate din gospodăria familiei Ursu, din Şoimuş, pentru a construi porţiunea de autostradă ce trece prin coasta „Dealului liliecilor”. Acum autostrada e aproape gata, iar din proprietatea pe care iniţial nu a dorit să o exproprieze în totalitate a mai rămas neatins un singur metru pătrat: cel ocupat de gura unei fântâni.

Un taluz sănătos de pământ acoperă acum aproape toată suprafaţa a ceea ce a fost până anul trecut gospodăria familiei Ursu din Şoimuş. Mai puţin o margine dinspre şosea „dotată” cu un gard de beton bine înfipt în pământ care stabilizează zona şi o fântână cu acoperiş de lemn. Cu doi ani în urmă CNAIR încă mai susţinea că nu avea nevoie de toată gospodăria, de aproximativ 1600 de metri pătraţi. Situaţia de la faţa locului contrazice afirmaţiile oficialilor companiei de drumuri. N-ar fi pentru prima dată când datele din birourile de la Bucureşti nu se potrivesc deloc cu realitatea din teren. Prin 2014, când constructorii marcau traseul viitoarei autostrăzi, lângă Brănişca dădeau peste un cimitir clandestin. Primarul de la acea vreme al comunei amintite, Teodor Lazăr se declara aproape convins că traseul autostrăzii, cel puţin pe Lotul 4, a fost trasat „din birou”: „ „Eu cred că au trasat două linii pe google-earth, la distanţă de 70 de metri una de cealaltă şi au zis «Pe aici ar trebui să treacă autostrada», iar acum se lovesc de tot felul de obstacole. “

Procesele nu s-au terminat

Înainte de a se începe lucrul la Lotul 4 de autostradă, familiei Ursu din Şoimuş i s-a propus suma de 99.000 de lei pentru a renunţa la casa de locuit, o jumătate din curte şi grădina din spatele grajdului gospodăriei. Oamenii s-a adresat instanţelor de judecată. Judecătoria Deva a a stabilit că suma corectă pentru despăgubire ar fi de 220.000 de lei. CNAIR a atacat decizia la Curtea de Apel care a decis definitiv ca suma să fie de 140.000 de lei. Exproprierea s-a făcut parţial, nu total, pentru că şefii de la Drumuri spuneau că nu va fi nevoie de întreaga gospodărie a familiei Ursu pentru şantierul autostrăzii şi structura definitivă a acesteia (care, în zonă, presupune un zid de sprijin foarte înalt şi coloane forate în pământ la adâncimi de până la 18 metri). Familia Ursu a rămas cu o bucătărie de vară şi cu fostul grajd. În total o suprafaţă de 545 de metri pătraţi. Mariana Ursu şi soţul său au dorimit un an într-o maşină. Socrii Marianei Ursu s-au adăpostit într-un spaţiu de locuit amenajat într-o fostă magazie a gospodăriei. Abia în 2017, după ce cazul lor a fost relatat în presă, Prefectura Hunedoara a determinat CNAIR să reanalizeze situaţia. S-a decis atunci, prin hotărâre de guvern, o expropriere suplimentară conform căreia, pentru cei 545 de metri pătraţi rămaşi (o parte ocupaţi, de asemenea, de construcţii), familia Ursu să primească 38.000 de lei. Mariana Ursu spune că evaluarea proprietăţii rămase neexpropriate a fost irelevantă.„Evaluarea s-a făcut când şantierul autostrăzii era deja început demult în zonă iar proprietatea degradată de existenţa şantierului. Noi am început o nouă acţiune în instanţă din această cauză şi solicităm în plus suma de 63.000 de lei. Considerăm că cererea noastră este mai mult decât rezonabilă în condiţiile în care am fost nevoiţi, cu banii puţini primiţi, să ne construim în altă parte, o altă locuinţă, în regie proprie. Soţul meu a fost nevoit să stea doi ani fără loc de muncă pentru a se putea ocupa efectiv de construcţia casei. S-a ales cu o hernie de disc. Eu am o ruptură de menisc. Asta pentru că am cărat şi ridicat singuri materilalele de construcţii deoarece nu ne-am permis să plătim pe cineva să ne ajute. Sper ca acest proces să nu dureze ani buni, cum a durat primul”, spune Mariana Ursu.

Gospodăria familiei Ursu demolată doar pe jumătate, în vara lui 2017, când încă se spunea că nu e nevoie şi de cealaltă parte.

 

 

Citeşte şi:

 

Cazul familiei Ursu, care locuiește pe traseul autostrăzii, a ajuns în atenția autorităților. Instituția care s-a opus exproprierii totale a gospodăriei, DRDP Timișoara, vrea acum exproprierea oamenilor

 

Tags