Despre “CanCanBlogosfera” şi mizeriile de la TV
“Cancanblogosfera”. Aşa i-a spus Bogdan Dăscălescu, un blogger care “în timpul ocupat” (ăsta e opusul timpului liber, nu?) lucrează pentru Standout, prima agenţie de publicitate care a vândut companiilor reclamă exclusiv pe bloguri. Pe blogul său, www.ihearlights.net, Bogdan spune că în ultima vreme, în ciuda criticilor aduse televiziunilor, blogosfera românească s-a transformat şi ea într-un cancan.
“Ne oripilăm în scris când se dau la TV scene de tot c…, când se înjură oamenii în emisiuni şi se încaiera acolo. Ne plângem cu majuscule că presa îndobitoceşte poporul, că RDSu’ a scos Discovery şi nu mai avem de unde să învăţăm cum se supravietuieşte în sălbăticie, că se duce dracu’ educaţia copiilor.
Dar… v-aţi uitat în blogosferă în ultima vreme? Aţi observat cum totul a devenit un can can, cum oricine dă o m… oricui, doar pentru că are blog? Cum criticăm branduri doar ca să arătăm cât de influenţi suntem? Cum facem agramati oameni care au scris la viaţa lor mai multe rânduri decât o să citim noi într-o viaţă? Cum facem un c… de ceartă între 3 bloggeri obscuri breaking newsul blogosferei? Cum am transformat blogurile în propriile noastre tabloide avide de senzaţional? Cum scriem orice, oricând, oricum, doar doar facem astăzi mia de unici şi mâine putem să ridicăm ratecardul? Cum ne dam la coaste unii altora oricând, şi transformăm blogurile în ringuri de box?”.
I-au răspuns mai mulţi bloggeri, toţi deranjaţi de generalizarea făcută de dragul generalizării. Cristi China-Birta (Chinezu .eu) i-a recomandat să citească alte bloguri, pentru că nu toate sunt “cancanizate”, Oltea Zambori (Nebuloasa. info) i-a cerut să-i dea exemple, pentru că nu se simte bine în grămada în care ne-a aruncat Bogdan pe toţi, iar Vali Petcu (Zoso.ro) l-a sfătuit să nu se mai plângă şi să facă ceva în privinţa asta. De exemplu, să nu îi mai citească şi să nu mai facă nicio campanie publicitară cu acei bloggeri “de cancan”.
Eu sunt pentru libertatea de exprimare, dar cât timp scrii pe blogul tău că lucrezi în social media şi te bucuri că ai un job unde faci ce îţi place, nu-i face albie de porci pe toţi cei cu care colaborezi (prin generalizare) într-un articol de pe blog. Bine zicea Alex Ciucă (Hoinaru.ro) în urmă cu aproape un an: “Din când în când mai ajung pe diferite profile de Twitter şi văd fraza aia cu «acesta este un cont personal, a nu se asocia cu jobul meu». Zâmbesc şi trec mai departe gândindu-mă că respectivii oameni şi-ar fi putut umple acel spaţiu cu informaţii ceva mai utile. De ce? Pentru că respectiva precizare este egală cu zero. Gândiţi-vă la un fotbalist care e mare fan Inter Milano şi joacă la rivala AC Milan. Pune zilnic poze cu Inter, dar la muncă se duce dincolo. S-a şi întâmplat asta uneori. Ce credibilitate avea acel jucător? Sau gândiţi-vă la o vedetă care militează împotriva violenţei şi apare prin reviste maltratându-şi soţia. Sau la un ministru care scuipă, înjură, agresează oameni pe stradă. Oare dacă are un carneţel pe care scrie «comportament personal, a nu se asocia cu jobul meu», va fi mai bine privit de societate?
Precizarea e inutilă pentru că în anumite situaţii nu poţi avea un comportament în viaţa de zi cu zi şi un alt comportament la job. Când alegi să ai o prezenţă activă în online renunţi la anumite privilegii (dar câştigi altele), în principal legate de intimitate. Eşti mereu «în direct». Aşa că fie te porţi natural, fie te controlezi cât mai bine. Nu-ţi permiţi astfel de derapaje, altfel ele vor fi taxate”.
Mizeria din televizor. Poate credeţi că exagerez; de fapt, sper să credeţi că exagerez, pentru că asta ar însemna că nu ştiţi ce s-a întâmplat într-o ediţie a emisiunii Acces Direct, difuzată recent de Antena 1: Ioana Tufaru, fiica Andei Călugăreanu, a fost filmată în timp ce-şi curăţa ceara din urechi, ca apoi cameramanul să coboare obiectivul la picioarele femeii, unde se vedea, înţeleg, mizeria dintre degete. Să mă scuzaţi dacă v-am făcut scârbă, dar lucrurile astea nu pot rămâne aşa. Petrişor Obae de la Paginademedia.ro a luat atitudine, menţionând într-un articol toate firmele care şi-au făcut publicitate în cadrul emisiunii respective. O primă reacţie, apărută ieri, a venit din partea companiei AVON, care a anunţat că nu îşi va mai face reclamă în timpul emisiunii moderate de Simona Gherghe.
Întâmplarea l-a determinat şi pe Tudor Galoş, consumer marketing manager la Microsoft România, să scrie pe blogul său, TudorGalos.ro, un articol despre cât de mult greşesc firmele care se asociază cu emisiunile de doi bani.
“Am avut o dispută pe Facebook referitoare la iniţiativa Paginii de Media de a publica lista sponsorilor la cea mai mizerabilă emisiune din ultima vreme, unde o doamnă bolnavă psihic a fost umilită şi batjocorită sub privirile a 1,8 milioane români (dacă vă întrebaţi cum de au intrat toţi cretinii şi corupţii în Parlament, întrebaţi-vă ce au votat cei 1,8 milioane telespectatori). O adevărată listă de nume se înşiră acolo, nume care au susţinut DIRECT mizeria de la Antena 1: Eubiotic, Nutline, Dero, Vitamax, Colgate, Whiskas, Urinal Akut, Dolce Sport, Oscillococcinum, Avon, Exoderil, Omniasig, M&M, Acc 600, Doncafe, Provident, L’Oreal. Precum puteţi vedea, majoritatea multinaţionale care au Group Marketing Manageri care pun pariu că habar nu au ce fac mândrele echipe de marketing ale subsidiarelor. […]
Dragii mei marketeri, cei care aţi girat şi aţi susţinut inserturi în mizeria de emisiune de mai sus, oameni de prin agenţii cu «ştaif» dar cu maturitate de infant de doi ani, pasionaţi de marketing, studenţi care vor intra în pâine prin agenţii şi prin multinaţionale, luaţi de învăţaţi! Aţi citit PROST definiţia marketing-ului. […]
Am spus acum mulţi ani că nu voi accepta investiţii ale banilor de marketing giraţi de mine în vreo astfel de mizerie, fie print, fie TV, fie online. La fiecare campanie online, personal am scos din lista de sute de site-uri acelea care erau cancanoide sau pline de mizerii; şi nu am făcut-o de frica headquarter-ului, ci din cauza educaţiei pe care o am; pur şi simplu NU M-A? PUTEA UITA DIMINEA?A ÎN OGLINDă dacă aş susţine mizerii de genul emisiunii de mai sus. Voi, marketeri de multinaţionale, cum vă puteţi uita în oglindă ştiind ce mizerii aţi susţinut? Credeţi că Excel-urile cu sell-out-urile vă parfumează şi vă acoperă mirosul care v-a îmbibat imaginea în piaţă?”. Articolul integral îl găsiţi pe blogul lui Tudor Galoş.