glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

O nouă licitaţie pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva

CNAIR s-a trezit, în sfârşit, că nodul de la Holdea are nevoie şi de „bretele” pentru ca porţiunea de autostradă să poată fi folosită

Anunţul făcut de Narcis Neaga privind o posibilă deschidere a lotului 3 din autostrada Lugoj – Deva dă peste cap estimările administratorilor drumurilor naţionale. Aceştia din urmă spuneau, până în luna iunie, că sunt slabe şansele să avem autostradă de la Deva până la limita cu judeţul Timiş prea curând. Situaţia s-a schimbat, iar acum CNAIR scoate la licitaţie o lucrare total neprevăzută iniţial. Decizia atrage critici.

Narcis Neaga, re-instalat anul acesta ca director al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a declarat recent că anul acesta vor fi puşi în circulaţie 100 de kilometri de autostradă nouă. Cu vreo 40 s-a întâmplat deja asta, pe relaţia Sebeş – Turda. Ceilalţi ar urma să fie, de fapt, loturile 3 şi 4 de pe autostrada Lugoj – Deva. Lotul 4, de la Ilia la Şoimuş, se estimează că va fi gata în noiembrie, anul acesta. Narcis Neaga susţine că sunt şanse ca şi lotul 3, Holdea – Ilia, să fie terminat până la 1 decembrie 2018. Cel puţin aşa a primit asigurări de la consorţiul spaniol care se ocupă de lucrări (acelaşi consorţiu cu care şefii de la Transporturi au avut numeroase dispute în ultimii doi ani, în principal din cauza mobilizării slabe de pe şantier).

Schimbarea de situaţie (sau de abordare, în ce-l priveşte pe şeful re-numit al CNAIR) i-a luat prin surprindere pe angajaţii CNAIR. Abia în această vară şi-au dat seama că, totuşi, lotul 3 are nevoie şi de o descărcare de trafic la Holdea pentru a putea fi folosit. În plus, soluţia trebuie să apară rapid, astfel încât să nu avem un nou „muzeu de autostradă”.

Trei luni de lucru efectiv

Totuşi, CNAIR a decis să scoată lucrarea la licitaţie, procedură cu durată destul de mare şi cu şanse să fie prelungită de eventuale contestaţii ale participanţilor nemulţumiţi. Asta spune şi Asociaţia „Pro Infrastructură”, organism care mai adaugă că mai potrivită ar fi fost o suplimentare a contractului derulat deja cu spaniolii de la COMSA – ALDESSA. Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, spune însă că licitaţia este singura soluţie legală, chiar dacă presupune o durată mai mare: „Să ne amintim că, în proiectul iniţial, nu era prevăzută nicio descărcare la Holdea. Loturile 2 şi 3 ale autostrăzii erau, pur şi simplu, unite şi gata. Nevoia construirii unui nod la Holdea a apărut abia în 2016, când a devenit clar că lucrările la acele tuneluri de la capătul lotului 2 vor dura foarte mult timp. Se pot suplimenta contracte prin acte adiţionale doar pentru situaţii neprevăzute. În situaţia de faţă nu avem de-a face cu o situaţie total neprevăzută, aşa că e nevoie de o licitaţie. Dacă procedura va decurge normal, noi sperăm să avem acele bretele, în lungime totală de 1,5 kilometri, cu o valoare estimată a contractului de 24 de milioane de lei, finalizate în timp util astfel încât şi lotul 3 să poată fi pus în circulaţie deîndată ce se vor termina lucrările pe autostrada efectivă. Durata de execuţie a lucrărilor la bretele este de doar trei luni”.