glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

La Hunedoara reapare „trenul mic”, dar cu pedale. Un ONG local doreşte să salveze măcar o parte a traseului fostei mocăniţe transformând-o în pistă neasfaltată pentru biciclete

Asociaţia „Alternative Rurale” a elaborat un proiect prin care îşi propune să transforme o porţiune de aproximativ 5 kilometri din traseul vechiului „tren mic” dintre Hunedoara şi Govăjdie în pistă de biciclete. „Astfel, traseul s-ar conserva mai bine şi ar deveni cu adevărat un obiectiv turistic” se arată în proiect.

Preşedintele organizaţiei amintite, Sergiu Ţenţ, spune că ideea a apărut după ce a devenit destul de evident faptul că, cel puţin pentru viitorul apropiat, şansele ca traseul vechiului tren mic (aşa numeau localnicii mocăniţa) să fie reabilitat şi refolosit de vreun vehicul feroviar.

„Nu stricăm infrastructura”

„Am întocmit un proiect intitulat «De la mocăniţă, la bicicletă» pe care l-am depus la Centrul de Asistenţă Rurală Timişoara. Din 80 de proiecte, au fost selectate 18, printre care se numără şi iniţiativa noastră. Am solicitat doar 12.000 de lei, pentru materialele necesare, pentru că mare parte din muncă o vom face cu ajutorul voluntarilor. Banii provin din donaţiile şi sponsorizările pe care Centrul de Asistenţă Rurală Timişoara va reuşi să le strângă până la finele lunii mai. Ne dorim să lucrăm toată vara la nivelarea terasamentului. Nu stricăm cu nimic infrastructura. Dacă, vreodată, se va dori reamplasarea unei linii ferate înguste, se va putea face fără probleme aşa ceva. Doar că, la ora actuală, e foarte greu de parcurs şi pe jos traseul, din cauza denivelărilor apărute după ce traversele de pe fosta cale ferată îngustă au dispărut”, spune Sergiu Ţenţ.

Un traseu spectaculos

Traseul de bicicletă propus de Asociaţia „Alternative Rurale”, are ca punct de plecare Cantonul Cocoş, aflat la circa 2 kilometri de Castelul Corvinilor. De aici se intră pe cel mai lung tunel din judeţul Hunedoara (745 de metri), aflat încă într-o stare excelentă, deşi are o vechime de 118 ani, după care se merge spre Cantonul Cătană şi, mai în sus, încă vreo trei kilometri până unde încep să lipsească vechile poduri şi podeţe metalice. Din dreptul Cantonului Cătană se poate coborî în Drumul Judeţean 687 F, de unde turistul biciclist poate urca spre Furnalul de la Govăjdia sau spre Ghelari, ori se poate întoarce către Hunedoara.
„Zona este minunată şi porţiunea de traseu pe care dorim noi să o amenajăm ca pistă de biciclete va avea şi câteva puncte de belvedere. Dorim să punem, de asemenea, şi indicatoare de avertizare şi orientare, precum şi panouri de informare cu istoria locului, pentru că vorbim, de fapt, despre prima cale ferată minieră din Transilvania”, adaugă Sergiu Ţenţ.

Citeşte şi:

Mocăniţa Hunedoara – Govăjdie, un vis imposibil

Punctul final al viitorului traseu neasfaltat pentru biciclete de pe terasamentul părăsit al „trenului mic”.