glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Consiliul Concurenţei despre campaniile de „Black Friday”: Preţurile sunt crescute şi menţinute artificial

Comercianţii online nu respectă legislaţia, de „Black Friday” şi în cadrul campaniilor de reduceri, preţurile de referinţă fiind în multe cazuri mai mari decât prevede legea. Constatarea aparține Consiliului Concurenţei și vine în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic.

Potrivit unui comunicat al instituţiei în cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare „tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% dintre produsele monitorizate. Conform legislaţiei (O.G. nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ, trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile. Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% dintre produsele monitorizate, de „Black Friday 2017”, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de „Black Friday”.

Prețuri mai mici – doar iluzii

Astfel, din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformată. „Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (ex. „Black Friday”), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Ancheta sectorială a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la preţuri promoţionale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut preţuri reduse durate lungi de timp (chiar peste 75% din timp).

Conform comunicatului, preţurile practicate de comercianţii online cu ocazia campaniei „Black Friday” sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, „Black Friday” se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor.

 

 

 

Loading...