glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Conflict mediat la nivel diplomatic pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. Ministrul Transporturilor l-a adus pe şantierul autostrăzii, în vizită de lucru, pe ambasadorul Spaniei la Bucureşti.

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, şi ambasadorul Spaniei, Ramiro Fernández Bachiller, au vizitat ieri lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, construit de o asociere spaniolă de firme al cărei lider este compania COMSA. Asta pentru a-l convinge că reclamaţiile CNAIR referitoare la calitatea lucrărilor nu sunt inventate.

De mai bine de un an, între Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi asocierea spaniolă desemnată (prin licitaţie, în 2013) să construiască lotul 3 al autostrăzii există un conflict care s-a manifestat şi prin declaraţii publice. CNAIR reclamă, repetat, slaba mobilizare de pe şantier (90 de oameni, faţă de 500 câţi sunt pe lotul 4) şi lucrări deficitare la capitolul calitate. Constructorii spanioli reclamă comandarea dar neplata unor lucrări suplimentare (nod suplimentar la Holdea plus un ecoduct), însă aici CNAIR se apără spunând că, pentru respectivele lucrări nu a emis niciun ordin de începere. De fapt, se pare, „ordinul” a fost emis doar verbal, cândva în 2016, când compania avea o altă conducere.

De la începutul acestui an, COMSA a tot primit „termene-limită pentru o mai bună mobilizare”, însă nu a respectat niciunul. Luna trecută au apărut şi ameninţările publice cu rezilierea contractului.

Lobby prin Ambasadă

Se pare că reprezentanţii asocierii spaniole s-au adresat Ambasadei Spaniei la Bucureşti, spunând că se consideră total nedreptăţiţi de noua abordare a CNAIR. Ambasadorul s-a adresat apoi ministrului Transporturilor, moment în care Lucian Şova i-a propus reprezentantului diplomatic o vizită în teren, pentru a-i expune mai bine argumentele părţii române. Prezent la vizita de ieri, prefectul Fabius Kiszely spune însă că nu poate fi vorba de nicio mediere în acest caz: „Ambasadorul nu are ce să medieze pentru că vorbim despre un contract între o asociere de firme şi o entitate a statului român. Domnul ambasador sprijină însă interesele companiilor din ţara sa, cum e şi normal, de altfel. Cât despre calitatea lucrărilor… pot să spun că am văzut şi eu lipsa scurgerilor apelor, am văzut asfalt turnat şi crăpat (fără să fi fost vreodată supus traficului rutier în regim normal – n.red.), am văzut alunecări pe unele locuri, tasări de terasament şi altele. Mobilizarea a fost cam aceeaşi ca la vizita trecută, 80 – 90 de oameni”.

Prefectul de Hunedoara mai adaugă că ministrul şi ambasadorul nu au formulat concluzii la faţa locului. Singura concluzie trasă până acum este că Prefectura Hunedoarei va trebui să se implice în monitorizarea lucrărilor la lotul 3 de autostradă. „Vom face echipe cu reprezentanţi de la ITM, de la Inspectoratul de Stat în Construcţii, Poliţia Rutieră şi DRDP şi vom merge mai des pe teren pentru a vedea stadiul lucrărilor şi problemele existente”, adaugă Kiszely.

Probleme şi spre Sibiu

Spre Timişoara avem doar vreo 80 de kilometri de autostradă, deşi ar fi trebuit să fie toată finalizată în 2016. Autostrada spre Sibiu, deşi finalizată, se crapă din nou. Este vorba despre lotul 3 de pe Orăştie – Sibiu, unde au apărut noi fisuri în asfalt. CNAIR susţine că pe porţiunea pe care au apărut noile fisuri compania nu a intervenit, în anii trecuţi, când a reparat bucata de şosea de mare viteză în regie proprie, după rezilierea contractului cu italienii de la Salini Impregilo. „Se circulă în acea zonă, banda respectivă este restricţionată. Dar, ştiţi cum e? E ca festivalul florilor de cireş la japonezi: în fiecare primăvară autostrada se crapă în acea porţiune. Tocmai pentru a evita probleme de acest gen nu punem în circulaţie noi loturi de autostradă până când nu sunt făcute conform contractului şi normelor în domeniu”, a declarat ieri dimineaţă, la Digi FM, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

Loading...