glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Daea se dă „cocoș” și sesizează Consiliul Concurenței. Producătorii de ouă: „E un dezechilibru în piață. Tendința au dat-o tot supermarketurile, nu e vina noastră”

În plină situație de criză, din cauza prețului ouălor, Ministerul Agriculturii sesizează Consiliul Concurenței, Petre Daea susținând că, în urma analizei pe care a făcut-o, nu sunt motive obiective care să determine creșterea prețului. Acțiunea ministerului este una populistă, spun producătorii hunedoreni, care susțin că ministerul ar fi trebuit să facă acest demers și anul trecut, atunci când un ou se vindea sub prețul de producție, din cauza prețului ouălor din Polonia. De asemenea, aceștia spun că prețurile la care se vând ouăle nu sunt dictate de ei, pentru că tendința au dat-o supermarketurile, care, în mare parte, vând ouă din alte țări.

Prețul ouălor a crescut la poarta fermei cu 24% în octombrie 2017, comparativ cu perioada similară a anului trecut, această situație fiind determinată de „criza fipronilului” din luna august, care a distorsionat piața în unele state membre ale Uniunii Europene. În această vară, unul dintre cei mai mari producători de ouă din Polonia a dat faliment, din cauza faptului că a avut probleme de sănătate în efectivul de păsări. Asta a însemnat, automat, că o cantitate considerabilă de ouă a dispărut din piață. În acest fel, anul acesta, ouăle din Polonia sunt mai puține și mai scumpe (dar tot suficiente ca să influențeze piața), iar din acest motiv, cererea este foarte mare, și, implicit, prețul a crescut. Deși producătorii hunedoreni susțin că au încercat să mențină prețurile la un nivel accesibil, respectiv 60 de bani pentru un ou, piața este dictată tot de marii producători și, în continuare, de ouăle din alte țări. „O parte din producătorii noștri exportă și ei înspre Occident, unde, înțeleg că prețurile aproape s-au dublat. E un dezechilibru în piață, clasica variantă – cerere și ofertă. Cererea e foarte mare. Oul pleacă de la noi undeva în jurul prețului de 55 de bani, cu tot cu TVA, în funcție de categoria de greutate, și poate ajunge, cel mai mare ou, cel XXL, la 60 de bani. Noi vindem la micile magazine, pentru că e greu să pătrunzi în hypermarketuri. Suntem dați la o parte, oarecum, pentru că e greu să pătrunzi, indiferent dacă marfa e la aceeași calitate sau, poate, mai bună. Nu ai cum să intri în piața supermarketurilor, pentru că nu vor. Indiferent de preț și calitate”, susține Dorel Tomuța, unul dintre producătorii hunedoreni.

Situația creată – „o junglă”

În acest moment, în România, există doi ofertanți importanți: producătorii autohtoni și cei polonezi. Cum ouăle din Polonia sunt tot mai puține anul acesta, iar majoritatea ajung în supermarketuri, fermierii din România se luptă între ei. Care are producția mai mare, acela câștigă, pentru că cererea este foarte mare. Prețul a ajuns ca la licitație, spun producătorii, și, de multe ori, s-a ajuns la situații de cumpărare și revindere. „În momentul în care am limitat prețul la 60 de bani în magazinele PRO HD din Alba Iulia, producătorii sau distribuitorii ne-au golit magazinele, ne-au cumpărat ouăle cu 60 de bani și le-au vândut mai departe cu 70 de bani. Ei au avut ouă la vânzare, fără să conteze prețul, iar noi am rămas <ieftini>, dar fără marfă pe raft! Am încercat, dar degeaba, e o junglă. Așa că, singura variantă pe care o avem noi este să creștem și să menținem prețul la nivelul stabilit de ceilalți mari producători, magazine sau hypermarketuri. În acest mod, ne protejăm printr-un preț ca și la ceilalți și avem ouă pentru clienții noștri fideli”, declară administratorul Avis 3000, Alina State.

Producător: „Există luni întregi când vindem sub prețul de producție”

În contextul în care prețul unui ou, în supermarket, ajunge chiar și la un leu, țăranii vând oul în piețe chiar și cu 1,50 de lei. Producătorii spun că nu există nicio logică. „De obicei, la un preț obișnuit, nu ca cel de anul acesta, la țărani prețul era de 1 leu – oul, iar la noi era undeva la 40 de bani. Mereu oul de la țară e mai scump. Nu are nicio logică, dar multe nu au logică la noi”, mai susține Dorel Tomuța. Pe de altă parte, producătorii susțin că există, în fiecare an, luni întregi în care ouăle sunt vândute la prețuri mult sub prețul costurilor de producție, ceea ce înseamnă că ei sunt în pierdere. „Normal că într-o piață liberă operează cererea și oferta, și la orice produs când cererea este mare și nu există suficientă ofertă, apare fenomentul acesta. Un alt aspect, de care, din păcate nu se ține cont, este faptul că, în fiecare an, în special după Paște, noi ne vindeam ouăle semnificativ sub prețul de cost al producției. Din anul 2000, nu știu dacă a fost un an în care să nu vindem ouăle, într-o perioadă de până la două luni, și cu 15 bani, când noi le producem undeva la 25-30 de bani. Dacă ar putea fi un preț constant tot anul, eu aș fi deosebit de mulțumit, pentru că am putea să ne facem și noi niște planuri. Și eu am rămas surprins, nu mă așteptam să crească atât de mult, dar e un reglaj cu ce am vândut la sfârșitul primăverii – începutul verii, când am vândut în minus. La noi prețul pleacă cu 60 de bani, și am văzut că se vindea cu 90 de bani. E o echilibrare a prețurilor din perioada în care se vând în pierdere. Totul este în strânsă legătură cu situația din Polonia și Olanda”, spune un alt producător, reprezentantul fermei Bocanii, din Ostrovu de Sus.

Ministrul Daea umblă cu sesizări. Populiste

BUCURESTI - PROTEST CRESCATORI OVINE SI BOVINEPetre Daea, ministrul Agriculturii, a sesizat vineri Consiliul Concurenței. „Cerem sprijinul Consiliului Concurenței pentru a vedea dacă nu cumva sunt elemente care vizează o înțelegere între comercianți, pentru că altfel nu se explică. Ministerul Agriculturii a transmis deja o adresă oficială către Consiliul Concurenței în care solicită instituției să analizeze scumpirea alimentelor”, a precizat Petre Daea. Anul trecut însă, ministerul Agriculturii nu a dat nicio mână de ajutor fermierilor români, care au trecut printr-o perioadă extrem de grea: prețul ouălor din Polonia era extrem mic, iar ei au fost într-o pierdere continuă. „Păcat că nu a sesizat ministerul și anul trecut, când a fost cel mai prost an din ultimii 10, și am vândut aproape 10 luni consecutive sub prețul de cost. În 2016, Uniunea Crescătorilor de Păsări din România a sesizat Consiliul Concurenței pentru prețul ouălor din Polonia, care era și mai mic decât prețul nostru, și care, după cum spuneam, era pe pierdere. S-a primit un răspuns de genul: aceasta este piața. Sper să dea și acum același răspuns. Să schimbe doar data și numărul de înregistrare”, declară Alina State, administratorul Avis 3000. „Vedeți, reversul medaliei nu sună întotdeauna atât de frumos. Atunci, Consiliul Concurenței a spus că nu poate să intervină cu absolut nimic, pentru că e prea mic prețul. Vă spun sincer, acum vreo trei-patru ani, am avut momente când am dat oul cu 12-14 bani, vreme lungă, luni întregi! Tendința au dat-o tot supermarketurile, nu e vina noastră. Pentru că, dacă ați urmărit prețurile, ați văzut că în supermarketuri cofrajul de 30 de ouă costă undeva la 30-32 de lei. 1,20 lei oul. Sper ca și Consiliul Concurenței să își facă doar datoria”, este de părere și Dorel Tomuța.