glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Pe lotul 3 s-a demolat în loc să se construiască. Ministrul Transporturilor dă ca exemplu negativ constructorul spaniol care activează pe şantierul hunedorean al autostrăzii Lugoj – Deva

În urmă cu o săptămână, ministrul transporturilor, Lucian Şova, răspundea destul de tăios în faţa unei moţiuni simple depuse împotriva sa de parlamentarii USR. El a afirmat atunci că pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva în loc să se construiască în continuare, pentru a se ajunge la final cu proiectul, în ultimul an doar s-a demolat. „Glasul Hunedoarei” a obţinut ieri explicaţii suplimentare de la purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Şerbănescu.

„Acum se vede slăbiciunea companiilor, cele mai multe dintre ele străine, care au câştigat licitaţii în România în ultimii 20 de ani. Nu vedem pe şantiere utilajele pe care le-au pus în documentaţia cu care au câştigat licitaţiile. Vedem pe şantiere doar nişte utilaje de mâna a doua, exploatate de nişte companii care nici măcar nu sunt subcontractorii declaraţi, sunt doar nişte prestatori, plătiţi în bătaie de joc. Şi ştiu acest lucru pentru că în ultimul timp, de trei luni, toţi secretarii de stat din minister au repartizat câte un segment de autostradă în care există şantiere. Fiecare dintre aceştia merge o dată la două săptămâni pe şantier, împreună cu prefecţi, împreună cu preşedinţi de consilii judeţene, împreună cu reprezentanţi ai autorităţilor de control. Stau de vorbă cu antreprenorii, fac procese verbale pentru fiecare vizită pe care o fac acolo şi iau scris că antreprenorii nu au niciun impediment din partea statului român în a lucra”, a răspuns Şova, la acuzaţiile aduse în moţiunea simplă intitulată „Ministerul Transporturilor sub PSD este Ministerul Anti-Autostrăzi”, iniţiată de USR. Printre exemplele negative, alături de situaţia de pe Sebeş – Turda, s-a numărat şi lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, construit de un consorţiu spaniol condus de COMSA: „Anul acesta lucrează acolo 100 şi ceva de oameni. Nu au făcut un metru în plus de construcţie, ci doar au dărâmat ceea ce au făcut anul trecut. Cel mai mare constructor de autostrăzi din Spania! Am mers acolo cu ambasadorul Spaniei şi am stat de vorbă cu antreprenorii. Nu-i nevoie să mergi cu ambasadori, dar vorbiţi de ce nu tragem banii europeni”.

Un sfert de autostradă compromis

Contactat de „Glasul Hunedoarei”, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu a declarat că problemele semnalate încă de anul trecut pe Lotul 3 par a fi mai greu de surmontat decât se estimase iniţial: „Acolo au făcut o rampă fără să respecte studiul de fezabilitate, pe o zonă instabilă, rampa a început să cadă, iar acum a trebuit demolată. Tot pentru că nu au respectat studiul de fezabilitate sunt probleme şi cu terasamentele făcute în zone instabile. În total e vorba de o lungime cuprinsă între 15 şi 25 la sută din lungimea totală a lotului de autostradă (lungime totală de aproximativ 22 de km – n.red.). Au început să cadă şi în acele zone terasamente, iar acum constructorii sunt la faza refacerii lor. Mai mult, au dorit să facă o optimizare a lucrărilor şi, în loc de 10 traversări pentru apele pluviale pe sub autostradă, au făcut doar două. Se dovedeşte acum că trebuie să recalibreze sistemul de preluare a apelor pluviale”, a explicat Alin Şerbănescu.

„Nodul Holdea? E cât rondul din Piaţa Rosetti, despre ce vorbim ?!”

La începutul acestui an, în momentul în care li s-a reproşat că întârzie foarte mult cu lucrările, spaniolii de la Comsa au reclamat neplata nodului de la Holdea, apărut suplimentar în proiect şi a unui ecoduct construit în plus. Apoi au apărut, din partea CNAIR şi a Ministerului Transporturilor ameninţări cu rezilierea contractului. Alin Şerbănescu spune că varianta rezilierii „rămâne pe masă”, dar recunoaşte că o astfel de decizie ar fi păguboasă şi pentru România, pentru că s-ar pierde timp considerabil cu o nouă licitaţie pentru desemnarea unui nou constructor. „În ce priveşte nodul Holdea, repet, s-a făcut fără să existe un ordin scris de începere a lucrărilor. La fel şi acel ecoduct suplimentar de 100 de metri. Nodul Holdea? E cât rondul din Piaţa Rosetti (din Bucureşti – n.red.) despre ce vorbim?!. Dacă un constructor de talia lor, cel mai mare din Spania, se împiedică de un nod suplimentar şi de un ecoduct… Neplata asta a fost preluată ca temă de unii care se pretind a reprezenta interesele cetăţenilor, apoi rostogolită ca o justificare pentru întârzierea lucrărilor. Nodul Holdea contează doar dacă e gata autostrada. Altfel, e inutil”, a mai spus purtătorul de cuvânt al CNAIR. Şerbănescu estimează că doar lotul 4, Ilia – Şoimuş are şanse de a fi terminat anul acesta, probabil în octombrie, în timp ce lotul 3 ar putea fi gata „doar anul viitor, iar asta dacă antreprenorul se mobilizează cum trebuie pe şantier”.