glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

(FOTO) Drumul spre Regia parcă ar fi blestemat

Turiştii îşi rup maşinile pe porţiunea încă nereabilitată şi au de-a face cu mici pârâuri pe cea modernizată recent

Când nu sunt alunecări de pe versanţi şi nici torenţi care să-l rupă, drumul de la Costeşti la Sarmizegetusa Regia se „luptă” cu pâraie care se scurg pe carosabil. Porţiunea de la Orăştie la Costeşti a aceluiaşi drum (DJ 705 A) a tot fost „sărită” de la reparaţii în ultimii doi ani, aşa că gropile sunt multe, adânci şi periculoase. Sezonul turistic de vară e început de săptămâni bune.

„După ce că mi-am rupt maşina de la Orăştie până aici, mai cereţi şi bani pentru bilet de intrare?! Să vă….”. Cu astfel de exprimări din partea turiştilor ajunşi la Poarta de Vest a Sarmizegetusei Regia au de-a face jandarmii, angajaţii firmei de pază şi cei ai serviciului de administrare a obiectivului istoric. Nu e vina lor şi încearcă să-i împace cum pot pe vizitatori. Nu prea reuşesc, pentru că, pe cei aproximativ 19 kilometri de la Orăştie la Costeşti, asfaltaţi cu decenii în urmă, sunt acum sute de gropi periculoase. Unele sunt adânci şi de 30 de centimetri. Altele au margini ascuţite numai bune pentru tăiat cauciucuri şi îndoit jenţi.

Rigole „dispărute”

Pe ceilalţi 18 kilometri ai drumului, de la Costeşti la Sarmizegetusa Regia (porţiune modernizată în 2015 – 2016 şi „ruptă” în mai multe locuri de torenţi, de vreo şase ori până acum), n-au mai fost „ruperi” de carosabil în ultimele două-trei săptămâni. Din informaţiile noastre, firma contractată de Consiliul Judeţean să se ocupe de întreţinerea drumului a angajat o altă firmă pentru a efectua astfel de operaţiuni pe parcursul lunii mai. S-au făcut şi s-au plătit, se pare, 200.000 de lei, conform surselor noastre. Pe 20 iunie, rigolele erau ori blocate de alunecări de pământ şi piatră de pe versanţi, ori aduse la acelaşi nivel cu carosabilul prin depunerea de pământ mărunţit. Cel mai probabil, fenomenul s-a petrecut de la început de iunie şi până acum, din cauza ploilor dese şi abundente. Aşa se face că apa, în loc să se scurgă prin rigole, curge pe carosabil.

CJ spune că va fi mai bine, peste câteva săptămâni

Ieri dimineaţă am adresat în scris, Consiliului Judeţean, următoarele întrebări: „1. De ce nu s-au făcut plombările necesare pe porţiunea drumului dintre Orăştie şi Costeşti până la începerea sezonului turistic? 2. Până când şi cum anume va fi remediată problema sutelor de gropi existente pe porţiunea Orăştie – Costeşti a drumului amintit? 3. De ce există pe porţiunea drumului Costeşti – Sarmizegetusa Regia mai multe zone în care apa scursă de pe versanţi NU este preluată de rigole şi canale de scurgere, ci se scurge pe carosabil? Adresăm această întrebare deoarece, din informaţiile noastre, nu cu mult timp în urmă, o societate de profil (vă rugăm să precizaţi care anume) a efectuat lucrări de întreţinere a porţiunii de drum amintite, iar rigolele şi canalele de scurgere s-au înfundat din nou (altfel cum se explică faptul că apa se scurge pe drum?). Conform informaţiilor noastre, pentru lucrările de întreţinere pe porţiunea amintită efectuate în luna mai – iunie a acestui an s-au plătit 200.000 de lei (vă rugăm să ne corectaţi dacă informaţia noastră este eronată). 4. Cum şi când se va remedia problema apei care curge pe carosabil, pe porţiunea drumului cuprinsă între Costeşti şi Sarmizegetusa Regia?”.
Răspunsul a venit spre seară, de la administratorul public al CJ, Costel Avram. . „Încă din data de 3 aprilie s-a transmis firmei responsabile cu lucrările de întreţinere a drumurilor judeţene pe sectorul Orăştie o comandă pentru a executa 3000 de metri pătraţi de plombe pe DJ 705 A, comandă neexecutată fără justificare. Comanda scrisă a fost urmată de repetate solicitări verbale pentru îndeplinirea ei, constructorul găsind diverse justificări pentru nerealizarea acesteia.
Pe de altă parte cctivitatea de întreținere a drumurilor județene în anul 2019 a fost mult întârziată de neaprobarea bugetului de venituri și cheltuieli în timp util. În 6 iunie s-a emis o nouă comandă, pentru acelaşi drum, pentru 3.200 de mp de plombe. Constructorul nu se mobilizează , a fost atenționat și verbal cu privire la execuția acestor plombe cu ocazia recepțiilor efectuate altor lucrări comandate și anunțate ca fiind finalizate. Contractul subsecvent are termen de realizare 30.09.2019 și insistăm în realizarea lucrărilor comandate . În situația în care constructorul titular al acordului cadru, pentru lucrările de întreținere 2015-2019, nu se conformează, intenționăm să-i restricționăm prezența în procedura de atribuire a următorului acord cadru.
Având în vedere că, DJ705A asigură accesul la un monument UNESCO, am comandat expertiză și studii de teren pentru soluție de rezolvare definitivă a problemelor generate de fenomenele meteorologice deosebite, repetate în perioada 2016-2019. În prezent suntem în faza de avizare a documentației de intervenție ( DALI) și întâmpinăm greutăți în obținerea acestora, din cauza ROMSILVA care interzice executarea de lucrări în fond forestier”. În răspunsul asumat de Costel Avram se mai arată că pe porţiunea dintre Costeşti şi Sarmizegetusa Regia, din martie şi până acum, s-au comandat, executat şi plătit lucrări de întreţinere şi înlăturare a efectelor calamităţilor în valoare totală de 206.000 lei.

Back to top button