glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateUltima oră

Dealul liliecilor s-a prăvălit iarăşi. CNAIR spune că nu e nimic grav

O alunecare de teren a avut loc în ultimele săptămâni pe şantierul lotului 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, foarte aproape de Şoimuş. CNAIR spune că nu e nimic grav. Fenomenul a fost observat de jurnaliştii ziarului „Unirea” care au comparat o serie de filmări aeriene făcute în săptămâni diferite, de la începutul lunii şi până acum.

Imaginile arată destul de clar cum o porţiune de aproximativ 50 de metri din terasa amenajată în imediata apropiere a corpului viitoarei autostrăzi s-a deplasat. Dealul de la ieşirea din Şoimuş spre Bejan e cel mai greu obstacol pe care îl are de trecut lotul 4 al autostrăzii amintite, din cauză că aici rocile sunt extrem de firabile. Mai precis este vorba despre un „deal din gresii”, cum spun constructorii, practic, nisip presat pe parcursul a milioane de ani. Oricine a trecut prin zonă şi s-a uitat la un excavator în acţiune a văzut cum utilajul dă impresia că ar săpa într-un deal de făină neagră.

Ori de câte ori s-a pus în discuţie oportunitatea ca traseul autostrăzii să traverseze dealul (lucrare blocată doi ani din cauza unei peşteri cu câţiva lilieci), constructorul a afirmat că soluţia tehnică este cea a amenajării unor terase cu ziduri de sprijin şi plase metalice pentru consolidarea versanţilor, soluţie agreată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Vibraţiile şi ploaia ar fi de vină

Alunecarea de teren a avut loc într-o zonă în care era montată plasă metalică, dar reprezentanţii constructorului le-au declarat responsabililor din cadrul CNAIR că aceasta era montată temporar, urmând ca în zonă să fie ridicat un zid de sprijin. „Plasa metalică montată acolo era provizorie pentru că prima terasă, din imediata apropiere a corpului autostrăzii, va avea coloane forate la 18 metri adâncime şi un zid de sprijin de 6 metri înălţime. Din câte am înţeles, celelalte terase, cele superioare, vor fi cu ramforsări şi plase metalice. Încă de la faza studiului de fezabilitate se cunoştea ce fel de roci sunt în acea zonă. Am discutat cu antreprenorul şi am primit asigurări că fenomenul, pe care nici noi nu îl considerăm a fi unui grav, ci unul oarecum normal pentru astfel de lucrări, nu va duce la întârzierea lucrărilor. Alunecarea s-a petrecut din cauza vibraţiilor provocate de utilajele destul de multe concentrate în zonă, în condiţiile în care a mai şi plouat în ultima vreme. În plus, alunecarea s-a petrecut pe o zonă în care urmează să se amenajeze captări de torenţi”, a declarat, pentru Glasul Hunedoarei, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

Se repetă istoria?

În urmă cu mai bine de un an, primarul comunei Şoimuş, Mihai Irimie, se arăta sceptic în ce priveşte şansele ca traversarea „dealului liliecilor” cu o autostradă să se lase fără probleme. În vara lui 2017, o altă alunecare de teren era invocată ca motiv de urgenţă pentru evacuarea singurei familii care a rămas în gospodăria din apropiere pe motiv că nu fusese despăgubită corect de statul român. Alunecarea din această toamnă pare mult mai amplă decât cea din vara lui 2017, amintind, oarecum, de problemele înregistrate pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu. Alin Şerbănescu spune însă că nu se poate face o comparaţie între cele două situaţii: „Alunecarea de la Şoimuş, se şi vede, este una de suprafaţă. Nu împinge şi nu va afecta corpul autostrăzii. Pe lotul 3 din Orăştie – Sibiu a fost vorba de altceva, de o alunecare petrecută şi pe adâncime, care a împins în corpul autostrăzii şi a provocat fisurile pe care le ştie toată lumea”.

Sursa foto: captură video ziarul Unirea

 

Video:

VIDEO ”Blestemul liliecilor”. Alunecare de teren pe autostrada A1, tronsonul Lugoj-Deva (lot 4): Se repetă istoria ”Orăștie-Sibiu”?

Citeşte şi:

Alunecare de teren pe taluzul autostrăzii, la Şoimuş. CNAIR şi constructorul încearcă să scape de o familie invocând o situaţie de urgenţă: pământul poate să se prăvălească peste gospodăria expropriată doar pe jumătate

 

Tags