glasul-hd.ro Web analytics

EconomicSoluţii pentru afacerea ta

Când e momentul ideal să investim în Marketing?

În ultimii ani, pe o parte dintre clienții mei am reuşit să-i fac să înțeleagă momentele oportune pentru a face marketing, pentru a se focusa mai mult pe client și pentru a înțelege de ce „acum” e momentul pentru a investi mai mult în această direcţie și nu când crede fiecare.

Ne apropiem de finalul de an și mă întreb câte dintre companiile din județ și-au făcut planuri de marketing, câte şi-au stabilit bugete și, cel mai important, perioadele în care au de gând să accelereze investițiile în acest domeniu.

Simplist, marketingul reprezintă „arta și știința de a vinde”. Philip Kotler îl definea ca „un proces social și managerial prin care indivizi sau grupuri de indivizi obțin ceea ce le este necesar și doresc prin crearea, oferirea și schimbul de produse și servicii o anumită valoare” .

Datorită caracteristicilor proceselor de marketing, modalităților de implementare a deciziilor de Marketing, accepţiunilor și viziunilor noi asupra elementelor care compun o acțiune de Marketing precum și ca urmare a nivelurilor diferite de percepție și abordare a acestei componente a economiei de piață, definițiile și explicațiile aduse termenului de marketing sunt variate și permanent adaptate noilor realități ale mediului economic.

Două aspecte importante ale Marketingului sunt recrutarea de noi clienți – achiziție și menținerea sau impulsionarea relațiilor cu clienții existenți – administrarea bazei de clienți (vezi articolul precedent despre CRM). Majoritatea antreprenorilor, din păcate, se opresc la primul aspect și nu profită de cel de-al doilea, care este cel mai eficient și cel mai ieftin!

Momentul potrivit

În 2017 o ascensiune foarte mare în România au avut-o clipurile video, mai ales cele promovate pe facebook.  Unul dintre marile avantaje dar și diferența față de alte canale de promovare video este faptul că ele în mare parte pornesc automat.

Aș putea să vorbesc zile întregi despre ceea ce înseamnă o investiție în marketing. Mă rezum acum la una dintre cele mai mari greșeli: când e momentul oportun să facem Marketing și publicitate?

De cele mai multe ori antreprenorii care nu au o echipă specializată pe marketing, dar fac marketing și publicitate, nu își dau seama că îşi aruncă pe geam o mare parte din bani. Și aici nu mă refer la companiile care investesc constant ci la cele care investesc în funcție de sezonul de vânzări. Exemplu: „în august și decembrie am cele mai multe vânzări și atunci investesc în promovare” – greșit!

Da, e esențial să investești atunci, dar nu cheltuieşti tot bugetul pe cele două luni și vezi vânzări mult mai mici în celelalte luni – atunci e momentul să ai parte de promovare, atunci trebuie să-ți faci marketing și mai ales în lunile premergătoare. Primesc raspunsul: „Păi da, dar atunci nu am buget de marketing, în acele luni, din cauză că sunt vânzarile mai mici”. Da, nu sunt atunci bugete pentru marketing, dar această problemă are și o soluție: fă-ţi planul și împarte bugetele pe lunile mai slabe, când ai cea mai mare nevoie de promovare. Plătește în avans reclamele la radio, fă-ți pliante, încarcă contul de Google AdWords sau plătește în avans companiile cu care lucrezi pe social – media.

E sfârșit de an, fă-ți calculele, stabilește-ți un plan ferm pe marketing și stabilește bugetul alocat acestuia. În plus, poți avea parte de discounturi la plata în avans.