glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

Autostrada Lugoj – Deva, reinterpretarea versului “Trăim decenii de împliniri măreţe”

Dacă ne-am fi luat după declaraţiile ministrului transporturilor din noiembrie 2011, ar fi trebuit să avem autostradă între Nădlac şi Sibiu încă din primăvara lui 2013. Suntem în vara lui 2019 şi actualul ministru al transporturilor ezită să spună când vom circula pe autostradă, fără ocol pe vechiul DN 68 A, până la Nădlac.

În noiembrie 2011, când inspecta stadiul lucrărilor la autostrada Deva – Orăştie (primul lot intrat în construcţie efectivă), , aflându-se la Şoimuş, ministrul transporturilor de la acea vreme Anca Boagiu declara: „De la Nădlac la Sibiu se va circula pe autostradă cel mai târziu în primăvara lui 2013”. Ce omitea să spună atunci Anca Boagiu era că proiectul tehnic pentru porţiunea dintre judeţele Hunedoara şi Timiş era contestat la Comisia Europeană pe motiv că nu asigura căi de traversare pentru mamiferele mari. Ceva mai târziu, Anca Boagiu schimba anul. Spunea că vom avea autostradă fără „întrerupere” de la Sibiu până la Nădlac la finele lui 2014. Suntem în 2019, avem în mare parte autostrada promisă atunci de Boagiu, mai puţin cei 42 de kilometri de la Şoimuş la Holdea (loturile 3 şi 4) care vor fi daţi în folosinţă vara aceasta şi 8,7 kilometri de la Holdea la Coşava (lotul 2) care nu se ştie când vor fi daţi în folosinţă.

Lucrare fără estimări

După zbateri îndelungi, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reuşit să finalizeze documentaţia pentru (re)licitarea secţiunii E din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, secţiune pe care CNAIR a decis să o „scoată” din contractul avut cu italienii de la Salini – Impregilo pentru construirea porţiunii amintite. Alţi ani de proceduri pentru funcţionari şi de aşteptare pentru şoferi. Dacă, printr-o minune, licitaţia are un câştigător anul acesta, lucrările ar putea începe anul viitor şi ar dura minimum trei ani. În 2023, se va împlini „profeţia” Ancăi Boagiu, doar că la o diferenţă de un deceniu. Drept este că, în 2011 – 2013, publicul din România nu ştia că în zona Coşava – Holdea va fi nevoie de tuneluri de autostradă, astfel încât mamiferele mari să poată traversa zona pe deasupra lor. Soluţiile tehnice s-au tot schimbat, iar acum, se pare, s-a stabilit că e nevoie de două galerii de tunel, una pentru fiecare sens, lungi de 1,7 kilometri fiecare. Se estimează că vor costa 180 de milioane de euro (aproape cât două loturi de autostradă). Nu estimează însă nimeni, dintre oficiali, când vor fi gata, mai ales că, în România, astfel de lucrări nu s-au mai făcut. Aşa că nu se ştie câtă vreme ne vom tot „da jos de pe autostradă” la Holdea şi „vom urca înapoi” la Margina (şi invers), după ce vom circula bară la bară între cele două localităţi.

Acum nu se mai poate lărgi DN 68 A

La un moment dat se zvonea că CNAIR doreşte să modernizeze DN 68 A, între margina şi Holdea, astfel încât drumul naţional să preia în condiţii bune traficul de pe autostradă. Ideea a „picat”, fapt confirmat, zilele trecute, tot la Şoimuş, de către Sorin Scarlat, director adjunct al Direcţiei Generale Dezvoltare Infrastructură Rutieră din cadrul CNAIR. Întrebat fiind dacă este suficientă plombarea DN 68 a pentru a prelua traficul de pe A1, acesta a declarat: „Gândiţi-vă dacă am interveni acuma să facem o lărgire la 4 benzi ce ar însemna. Am îngreuna mai mult traficul. Colegii de la DRDP Timişoara ţin sub monitorizare acest interval de drum naţional, pentru a avea nişte condiţii bune de circulaţie.”
Afirmaţiile lui Sorin Scarlat au fost făcute pe parcursul vizitei pe care actualul ministru al transporturilor a făcut-o pe loturile de autostradă 3 şi 4. De fapt, tocmai ministrul a fost cel care a schimbat subiectul discuţiei intervenind: „Important este să terminăm acum aceste două loturi de autostradă”. Nicio vorbă despre ce va mai fi între Holdea şi Margina. Blocaje vor fi, suntem siguri, pe vechiul şi niciodată reabilitatul DN 68 A.