glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Se reanalizează limitele de viteză de pe drumul Hunedoara – Sântuhalm

Consiliul Judeţean intenţionează să solicite Poliţiei Rutiere aviz pentru majorarea limitei de viteză la 70 de km/h pe unele porţiuni mai puţin periculoase ale DJ 687 de pe raza localităţilor Cristur şi Peştişu Mare.

Strict din punct de vedere legal, DJ 687 Hunedoara – Sântuhalm a fost modernizat degeaba. Justificarea Consiliului Judeţean în momentul în care s-a împrumutat de peste 4 milioane de euro (credit pentru care încă plătim rate şi vom mai plăti până în 2026) a fost că pe vechiul drum nu se putea merge cu o viteză mai mare de 50 de km/h, iar traficul devenea din ce în ce mai intens. Drept este că, la ore de vârf, pe DJ 687, în 2003 – 2005, dacă nimereai în faţa ta un camion, trebuia să parcurgi distanţa şi cu 40 de km/h, pentru că posibilităţile de depăşire erau extrem de limitate.

Situaţia reală

Orice şofer care circulă acum cu 61 de km/h sau mai mult pe DJ 687 riscă să fie amendat. 90 la sută dintre cei care folosesc acest drum depăşesc viteza legală. Mulţi ajung şi la 120 – 140 de km/h (lucru condamnabil, din punctul nostru de vedere). Majoritatea şoferilor se încadrează undeva între 70 şi 100 de km/h pe mai toată lungimea drumului, aşa că toţi sunt pasibili de sancţiuni. Faptul că drumul are câte două benzi pe sens îndeamnă la viteze mari. E drept că vitezele foarte mari creează pericole mai ales în dreptul trecerilor de pietoni din Peştiş şi Cristur. Una dintre cele două traversări din Peştiş a fost securizată recent de către CJ Hunedoara prin montarea de parapeţi metalici şi crearea de „insule” aproape de axul drumului. Cealaltă urmează să fie reamenajată ori tot cu „insule”, ori cu un sens giratoriu.

Indicatoare puse aiurea

Semnalizarea lasă însă şi ea mult de dorit. La ieşirea din Sântuhalm spre Cristur nu există niciun indicator (cel puţin nu vizibil) care să arate limita de localitate şi, automat, sfârşitul interdicţiei de a circula cu mai mult de 50 de km/h. În stânga, câmp, în dreapta, câmp, dar nu eşti sigur dacă poţi circula sau nu, legal, cu viteză mai mare. Indicatorul de intrare în Cristur şi cel care restricţionează viteza la limita de 50 de km/h e undeva după tufişuri, abia la intersecţia cu străduţa ce duce spre brutăria din localitate. Deduci astfel că, până să ajungi la el poţi să treci „legal” cu 70, 80, 90 de km/h peste trecerea de pietoni din dreptul capătului nordic al fabricii Macon, cea care face legătura cu staţia de autobuz. Nu e nicio limitare de viteză indicată în acest loc. Nu sunt nici indicatoare de presemnalizare a trecerii, aşa cum „scrie la carte”.

După ce treci şi de celelalte două „zebre” din Cristur (mai mereu „şterse”, deci greu de observat din timp), ai aproape doi kilometri în care pe stânga e doar linia ferată spre Hunedoara, iar pe dreapta sunt doar garduri de grădini. E o porţiune pe care se poate circula cu 90 de km/h fără pericole mari, însă cine o face riscă o amendă destul de usturătoare, pentru că limita de viteză este tot de 50 de km/h. Ea se anulează abia în dreptul „popasului” care marchează intrarea în municipiul Hunedoara, înainte de intrarea în Peştişu Mare. De aici încolo, cine poate să accelereze la 110 şi să frâneze înapoi la 50 de km/h trebuie să o facă pe o porţiune de exact 56 de metri: aceasta este distanţa dintre indicatoarele celor două localităţi. Urmează altă porţiune lungă şi fără drumuri vicinale ori treceri de pietoni, spre podul de la Peştiş (atenţie, mai nou, poliţiştii de la Rutieră „pândesc” cu radarul şi în dreptul zonei numită pe vremuri „Materii prime”, pe sensul spre Hunedoara, undeva după curba uşoară la dreapta, dinainte de pod, şi sunt ajutaţi să se „ascundă” şi de vegetaţia abundentă). Aici, limita tot de 50 de km/h. Limită care se justifică doar după pod, spre Hunedoara, în apropierea trecerilor de pietoni. După intersecţia DJ 687 cu drumul spre Nandru (reamenajată recent de CJ), este amplasat un indicator nou, care arată sfârşitul porţiunii cu limită de 50 de km/h. Mai departe, spre Hunedoara, nu mai întâlneşti niciun indicator: nici de intrare în localitate, nici de limitare de viteză.

Evaluarea CJ

Daniel Andronache, vicepreşedintele CJ Hunedoara, care are în gestiune şi problema drumurilor judeţene, recunoaşte că situaţia de pe DJ 687 frizează anormalul dar spune că a intrat deja în atenţia sa: „Parcurg şi eu foarte des acel drum şi, până acum, sincer să fiu, nu mi-am prea dat seama. Sâmbăta trecută însă am mers şi am analizat mai atent ce se întâmplă acolo. Toată lumea merge cu viteze de 70 de km/h sau mai mari pe multe porţiuni ale drumului, mai ales pe cele cu cu grad de pericol scăzut, dar toată lumea este pasibilă de sancţiuni. Săptămâna aceasta analizăm în detaliu problema şi vom face o adresă către IPJ Hunedoara. După ce vom discuta şi cu specialiştii Poliţiei Rutiere, vom vedea dacă, unde şi cu cât se pot modifica limitele de viteză”.

Nimeni n-a făcut nimic

La momentul deciziei de a lărgi drumul s-a declarat că se doreşte fluidizarea traficului. Mircea Moloţ şi Mircia Muntean chiar numeau drumul „mica autostradă”, mai ales după inaugurare.

Am întrebat Serviciul Rutier din cadrul IPJ Hunedoara dacă, în urma modernizării drumului Hunedoara – Sântuhalm, primăriile din Deva şi Hunedoara, ori Consiliul Judeţean, au solicitat vreodată reanalizarea regimului de viteză de pe artera rutieră amintită. IPJ răspunde clar: „Ulterior datei când au fost finalizate lucrările de lărgire la două benzi de circulaţie pe sens, respectiv anul 2008, administratorul drumului (CJ Hunedoara – n.red.) nu a propus/ nu a solicitat spre avizare poliţiei rutiere stabilirea unei limite de viteză superioare pe anumite sectoare din interiorul localităţilor tranzitate”. În acelaşi răspuns, IPJ arată că, în conformitate cu legislaţia actuală, pentru categoriile A şi B de vehicule, se pot stabili limite de viteză de până la 80 de km/h, pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, dar numai cu avizul poliţiei rutiere.

Loading...
Tags