glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Petiţie către Premier, pentru reabilitarea Gării din Brad

Indignați de felul în care a ajuns să arate una dintre cele mai frumoase gări din România, mai mulţi locuitori ai oraşului sunt dispuşi să facă orice pentru ca autorităţile competente să demareze lucrările de renovare.  Astfel, ieri, brădeanul Raul Florin Matei a trimis o petiţie prim–ministrului ţării, Victor Ponta, în speranţa că această bijuterie arhitectonică va fi salvată de la prăbuşire.

Zeci de mitinguri, proteste, sesizări şi petiţii au fost făcute de către sute de locuitori ai municipiului Brad pentru salvarea Gării din localitate, dar din păcate, până în momentul de faţă acestea n-au avut ecoul vizat. Disperat de situaţia în care a ajuns una dintre cele mai frumoase gări din ţară, tânărul brădean Raul Florin Matei este dispus să facă toate demersurile necesare pentru ca autorităţile competente să demareze procesul de renovare a staţiei CFR Brad. Brădeanul i-a trimis o scrisoare deschisă lui Victor Ponta cu scopul de a salva această bijuterie arhitectonică de la prăbuşire. Raul Matei susţine că pe lângă Guvernul României, va mai trimite petiţii şi Inspectoratului de Stat în Construcţii, Ministerului Transporturilor, Ministerului Culturii, Prefecturii Judeţului Hunedoara, Companiei Naţionale de Căi Ferate şi Regionalei de Căi Ferate Timişoara.

„Salvaţi istoria, salvaţi Gara C.F.R. din Brad!”

„(…) Am făcut petiţii şi sesizări către majoritatea instituţiilor cu atribuţii în salvarea clădirii gării CFR din Brad, situată pe strada Avram Iancu, nr. 52. Apelez şi la instituţia condusă de dumneavoastră. Clădirea este inclusă în patrimoniu, în lista monumentelor istorice cu nr. HD-II-m-B-03265, este construită la sfârşitul secolului al XIX-lea, în timpul imperiului Austro-Ungar, mai precis în anul 1896, în stil vienez, unică în ţară, prin arhitectura sa specifică. Construcţia este într-un grad avansat de degradare, iar dacă nu se intervine în regim de urgenţă, riscul de prăbuşire este iminent. Pierderea istorică ar fi de nepreţuit. În plus, aici îşi desfăşoară activitatea personalul CFR-ului, iar la etajul clădirii locuiesc câteva familii. Din acest motiv, noi cetăţenii, societatea civilă, ne vom mobiliza şi vom trece la acţiuni de informare, sensibilizare, protest pentru salvarea acestui monument reprezentativ pentru oraşul nostru. Am speranţa că acest mesaj va ajunge la dumneavoastră, domnule Prim-Ministru, şi că veţi pune în mişcare ‹trenul› pentru ca staţia CFR din Brad să mai dăinuiască încă o sută de ani de aici încolo…”, scrie brădeanul în petiţia sa către premierul ţării.

O bijuterie arhitectonică, lăsată în paragină

Gara din Brad, considerată una dintre cele mai frumoase construcţii de acest gen din România, a ajuns astăzi o ruină. Din cauza nepăsării autorităţilor, lipsei banilor şi a trecerii timpului, clădirea se află într-un stadiu avansat de degradare. În urmă cu aproximativ cinci ani au apărut primele semne îngrijorătoare legate de rezistenţa clădirii în care funcţionează Staţia CFR din Brad, în momentul în care tavanul sălii de aşteptare şi al pridvorului a început să se desprindă. Mai mult, geamurile sunt sparte, uşile sunt rupte, tencuaiala este căzută în proporţie de 80 la sută, iar cel mai îngrijorător este faptul că planşeul dintre parterul clădirii şi subsol a cedat, prăbuşindu-se în pivniţă. Specialiştii în construcţii consideră că dacă în maximum un an nu se vor efectua lucrări de consolidare, este foarte probabil ca aceasta să se prăbuşească. Ceea ce este mai tragic este faptul că în interiorul gării încă mai lucrează oameni, care din cauza nepăsării celor de la CN CFR, pot să aibă de suferit. „Cu sprijinul brădenilor, îmi propun desfășurarea în mod organizat a unor acțiuni de sensibilizare și mobilizare a cât mai multor cetățeni, asociații cu caracter cultural, ONG-uri etc., pentru demararea începerii lucrărilor de consolidare a acestui monument arhitectural unic în România. Nu este nou pentru nimeni halul în care se află gara din Brad, de cel puțin 15 ani. Clădirea se află în prag de prăbușire și prezintă un pericol pentru sănătatea și chiar viața celor care încă își desfășoară activitatea profesională acolo, personalului CFR, cu familiile acestuia care locuiesc la etajul clădirii, călătorilor care îi tranzitează perimetrul”, mai spune Raul Matei.

Banii pentru reabilitarea Gării, aruncaţi pe fereastră

Gara din municipiul Brad a fost inclusă în „Programul de reparaţii infrastructură feroviară privată pe anul 2011”, iar proprietarul acesteia, CN CFR – sucursala CREIR CF Timişoara, a obţinut toate avizele necesare începerii lucrărilor, pe baza unui proiect realizat de SC Poiect CF Bucureşti SRL – Agenţia teritorială Timişoara. Pentru obţinerea avizelor şi pentru proiectul de renovare a clădirii vechii gări din Brad, din bugetul CN CFR au fost plătiţi peste 100.000 de lei. Cu toate că s-au cheltuit aceşti bani şi au fost obţinute toate avizele, inclusiv cel de la Comisia Zonală a Monumentelor Istorice a Ministerului Culturii, constructorii nu au început nici acum lucrările de renovare a Gării din Brad, pe motiv că sunt alte priorităţi pentru investiţii.

Back to top button