glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

DN 76 se reabilitează ca-n legenda meşterului Manole

DN 76 Deva – Oradea are toate şansele să bată orice record naţional în ce priveşte lungimea perioadei în care se reabilitează o şosea. Deşi trebuiau finalizate de acum un an, lucrările nu sunt gata nici pe jumătate. Mai rău, pe două porţiuni s-au reluat licitaţiile  pentru desemnarea constructorilor. Pentru ca peisajul dezastrului să fie complet, pe porţiunea dintre Brad şi Deva acum se pun podeţe, după ce s-a turnat asfalt.

Pentru primul lot de lucrări al drumului, cel dintre Deva şi Brad, s-a semnat un contract cu asocierea Selina – Doprastav încă din septembrie 2013. Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor era de 12 luni. Suntem în mai 2016 şi stadiul fizic al lucrărilor este de numai 57 la sută. După ce au fost chinuiţi doi ani la rând de vreo 12 semafoare temporare, şoferii credeau că aici lucrurile revin la normal, odată cu turnarea primelor straturi de asfalt nou. S-au înşelat. De câteva săptămâni, drumul este „interrupt” în vreo 11 locuri. Asfaltul cel nou este „decupat”, în terasamentul cel nou se sapă gropi late şi adânci pentru montarea de casete betonate care intră în componenţa unor viitoare podeţe. Am întrebat la CNADNR de ce nu s-au montat podeţele înainte de turnarea asfaltului. Cum se poate vedea şi în imagine, în multe dintre situaţii, „decupajele” au apărut pe porţiuni pe care nu a apucat să fie turnat şi stratul de uzură, dar, totuşi, straturi intermediare de asfalt există.

Proiectantul e de vină

Am întrebat Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara cum s-a ajuns la această situaţie. Conform reprezentanţilor regionali ai CNADNR, constructorul a fost nevoit să aştepte detalii de execuţie suplimentare din partea proiectantului lucrării, o firmă din Madrid (AECOM INONCSA) care a întârziat cu furnizarea acestora. „Din   cauza   întârzierii   în   transmiterea detaliilor de execuţie de  către Proiectant, Antreprenorul, pentru a încerca să se încadreze în termenul de finalizare a lucrărilor, a procedat la execuţia straturilor inferioare de asfalt, inclusiv pe zonele unde existau podeţe rămase de executat, urmând să finalizeze lucrările la podeţe pe măsură ce primesc detaliile de execuţie de la Proiectant.  De asemenea, având în vedere că până la începerea sezonului de iarnă (2015 – 2016 n.red.), conform legislaţiei în vigoare, Antreprenorul era obligat să închidă orice lucrare rămasă în corpul drumului, precizăm că lucrările de asfaltare au caracter temporar şi au rol de a asigura desfăşurarea traficului în condiţii de siguranţă pe perioada de iarnă”, se mai arată în răspunsul dat de DRDP Timişoara.

Felul în care a mers reabilitarea acestei porţiuni de drum a generat şi o reacţie a CNADNR, care ameninţă constructorul cu rezilierea contractului: „În cazul în care proiectantul nu va transmite detaliile de execuție pentru podețe și proiectul de parapete într-un termen rezonabil, care să nu afecteze desfășurarea lucrărilor, se vor face toate demersurile în vederea executării asigurării profesionale a acestuia și realizarea acestor proiecte cu un alt operator economic”, se arată într-un comunicat al companiei de drumuri, remis presei la finele săptămânii trecute.

Proiecte proaste şi alegeri greşite

La un an de când toţi cei 184 de kilometri ai şoselei ce leagă Deva de Oradea trebuiau reabilitaţi, doar pe lotul 2 de lucrări, Brad – Ioneşti, situaţia este oarecum în regulă. Aici 90 la sută din lucrări sunt finalizate. Totuşi, contractul a fost semnat încă din octombrie 2012, iar cei 20 de kilometri ar fi putut fi reabilitaţi în câteva luni. În plus, pe această porţiune constructorul reclamă un proiect tehnic extrem de prost, care nu a prevăzut căi de acces pentru drumurile agricole şi care, în multe locuri, a lăsat rigolele şi trotuarul şi la doi metri sub nivelul drumului.

Pe lotul 3, Ioneşti – Vârfurile, de doar 14 kilometri, CNADNR a luat ţeapă  cu o asociere de firme spaniole al căror contract, semnat tot în octombrie 2012, a fost reziliat în septembrie anul trecut, pe motiv că „antreprenorul nu s-a mobilizat corespunzător pe şantier”. Noua licitaţie pentru desemnarea unui constructor pe acest tronson nu este nici acum finalizată. Nici măcar o treime din lucrările prevăzute în proiect nu sunt făcute.

Porţiunea de 33 de kilometri dintre Vârfurile şi Ştei are cel mai vechi contract de reabilitare de pe DN 76. În septembrie 2009, CNADNR decidea ca lucrările să fie efectuate de Construct Mod SRL. În mai 2016, ele nu sunt gata nici pe jumătate (stadiu fizic de 47 la sută).

Lotul 5 de lucrări i-a revenit asocierii AZVI – AZCALE. Contractul a fost semnat în 30 august 2012, dar stadiul actual al lucrărilor este de doar 52 la sută.

Pe lotul 6, Beiuş – Oradea  (cel mai lung  – aproape 51 de kilometri), ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în aprilie 2012. Liderul asocierii care a câştigat licitaţia, CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara a reclamat serioase probleme financiare. Contractul i-a fost reziliat în mai, anul trecut. La fel ca în cazul lotului 3, nici aici nu s-a desemnat încă o altă firmă care să ducă mai departe lucrările de reabilitare.

Cu tot cu prelungirile acordate de CNADNR constructorilor, în mod normal, tot drumul Deva – Oradea trebuia reparat şi modernizat până la 1 mai 2015. Ultimul termen – limită avansat de CNADNR este 30 noiembrie 2016. La cum arată însă situaţia din teren, respectarea lui pare misiune imposibilă.

Homor ameninţă cu alte rezilieri de contracte

DN 76 s-a numărat printre obiectivele de investiţii vizitate, la finele săptămânii trecute, de către directorul CNADNR, Cătălin Homor. Acesta-i ameninţă pe antreprenori cu rezilierea contractelor: „Pe bună dreptate oamenii sunt nemulţumiţi de starea drumurilor şi ritmul lent de lucru. La o scurtă radiografie, am identificat cauzele întârzierilor şi am încercat să găsim soluţii. În acest moment, solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conlucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face”.

 

Back to top button