glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Constructorii de la Caracal s-au mutat la Târnava de Criş. Drum naţional cu trotuare „în valuri”, care se opresc în pâraie

Patimile locuitorilor din satele prin care trece DN 76 Deva – Oradea nu se sfârşesc odată cu aşternerea asfaltului. În unele cazuri, ele sunt mai greu de îndurat, iar asta din cauza unui proiect foarte prost, pe care nimeni nu l-a adaptat cum trebuia la realitatea din teren. Un exemplu clar de „atenţie” la reabilitarea unui drum naţional există în satul Târnava de Criş, comuna Vaţa de Jos. Aici, trotuarele sunt la un metru şi jumătate sub nivelul carosabilului, iar într-un loc, ele se termină în „aripile” unui podeţ peste un pârâu.

După cum se vede din imaginile primite de la localnici, în Târnava de Criş, reabilitarea DN 76 a produs anomalii rar întâlnite într-o ţară europeană. Pe multe porţiuni trotuarul este situat mult mai jos decât carosabilul, în unele locuri diferenţa de nivel fiind şi de 1,5 metri. Mai rău, pe o porţiune de 200 de metri, „s-a tras” un trotuar sub nivelul drumului, după care s-a observat că nu există racorduri rutiere la patru gospodării din zonă. Soluţia? S-au făcut racordurile peste trotuarul nou-nouţ, după care, pentru a da o oarecare notă de continuitate spaţiului de lângă drum, destinat pietonilor, s-au făcut „rampe” sau „scări” pe lângă respectivele intrări în curţile oamenilor. Pentru ca „meniul” să fie complet, trotuarul se termină în „aripile” unui pârâiaş din satul Târnava de Criş. Acum, toţi localnicii se întreabă ce vor mai inventa drumarii ca să continue trotuarul pe malul celălalt al pârâului.

Una rezolvată, alta nu

Până în urmă cu două săptămâni, oamenii din sat reclamau încă o anomalie: pe toată lungimea şoselei era trasată o linie continuă aşa că, dacă ieşeai din curte cu maşina şi voiai să virezi la stânga regulamentar, trebuia să mergi până într-un capăt al satului şi să te întorci. Linia continuă a fost trasată în toamna anului trecut. Această problemă a fost remediată. Celelalte nu. Şi aşa se pare că vor rămâne.

Înainte să reclame trotuarele „în valuri” şi linia continuă, sătenii din Târnava de Criş au reclamat faptul că nu mai pot ajunge la terenurile agricole cu tractoarele. Asta din cauză că terasamentul drumului a fost ridicat cu aproximativ un metru, dar racorduri rutiere cu drumurile agricole nu s-au făcut. Au tot cerut şi la Prefectură, şi la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, li s-a tot promis că problema va fi rezolvată dar, în toamna trecută, şi-au cărat recoltele cu spatele, pentru că au avut parte doar de promisiuni.

CNADNR: „Proiectul e de vină”

Porţiunea cu mari probleme din Târnava de Criş este inclusă în lotul 2 de lucrări pentru reabilitarea DN 76, a cărui lungime totală este de 20 de kilometri. Contractul de lucrări are o valoare de 65 de milioane de lei şi a fost câştigat de compania germană PORR BAU GmbH. Mai mereu, constructorul s-a apărat de criticile localnicilor, spunând că nu face decât să respecte un proiect tehnic care i-a fost înaintat de CNADNR, altfel nu-şi primeşte banii. CNADNR, prin Direcţia Regională Timişoara, se apără spunând că proiectul tehnic a fost avizat de toate primăriile de pe traseul DN 76, inclusiv de cea din Vaţa de Jos. „Menţionăm că, prin realizarea proiectului tehnic, avizat de absolut toate Primăriile, inclusiv Vaţa de Jos, s-au modificat elementele geometrice ale drumului, inclusiv cotele acestuia. Racordurile cu drumurile laterale au fost realizate conform proiectului tehnic. Referitor la cele 15 intersecții cu drumurile agricole, acestea nu sunt prevăzute în proiect și nu pot rămâne pe vechile amplasamente deoarece acestea vor fi afectate de montarea parapetelor. Această problemă a fost clarificată în minuta din data de 03.12.2015, prin care Primăria Vaţa de Jos, reprezentată prin viceprimarul Linţă Liviu, s-a angajat să demareze realizarea unui proiect pentru drumurile agricole adiacente zonei DN 76, fapt care nu s-a realizat până în prezent. Prin realizarea acestui proiect s-ar fi rezolvat problema conectării drumurilor agricole la DN 76”.

Ameninţare cu blocarea drumului

Răspunsul DRDP Timişoara n-a făcut decât să-l enerveze pe viceprimarul Liviu Linţă: „Ăştia de la firmele de construcţii ne-au prostit cam cum au vrut, iar când îi întrebi cine e de vină, subantreprenorul dă vina pe constructorul general, constructorul general dă vina pe CNADNR şi tot aşa. Eu m-am angajat că Primăria reabilitează drumurile agricole, nicidecum că facem noi racordurile cu drumul naţional. De fapt, nici nu ştiu pe unde se pot face, din moment ce domnii de la Timişoara spun că vom avea parapete pe vechile amplasamente. Nu ştiu ce vom face. Într-o bună zi, cei de la Drumuri Naţionale se vor trezi cu oamenii-n şosea şi vor veni cu tot cu tractoarele pe care nu le mai pot folosi din cauza unui proiect prost, pe care nimeni nu vrea să-l adapteze cum trebuie la situaţia din teren”.

Back to top button