„Venus de Magna Curia Reloaded”, spectacol nonconvențional de proiecție cartată la Deva
Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva găzduiește un eveniment cultural diferit, intitulat „Venus de Magna Curia Reloaded”. Concret, este un spectacol nonconvențional de proiecție cartată, bazat pe fapte istorice locale, cu un sound care îmbină nuanța medievală, prin instrumentul autentic caval, și elemente muzicale actuale: techno, tekno, hip-hop, culturi muzicale care domină prezentul.
Evenimentul are loc sâmbătă, de la ora 23:00, la Palatul Magna Curia. Conform organizatorilor, este vorba despre punerea în scenă, printr-un limbaj contemporan, vizual și muzical, a unei povești istorice, povestea Máriei Széchy (Venus de Murany) și implicit readucerea în atenția publicului larg a unuia dintre cele mai importante monumente istorice ale județului Hunedoara, anume Palatul Magna Curia, al cărui istorie este strâns legată de Cetatea Devei. O reluare, mult mai amplă, a spectacolului de proiecții din cadrul evenimentului Noaptea Muzeelor organizat de MCDR în 18 mai 2019. Mária Szechy (1610-1679) a fost soția lui Ștefan Bethlen, nepotul principelui Transilvaniei Gabriel Bethlen (cel care a ridicat Palatul Magna Curia). Ea a reprezentat, în istoria locală, un personaj vizibil rămânând în memoria colectivă, de-a lungul a peste 400 de ani, prin frumusețea sa, curajul de a își apăra principiile și de a nu se supune canoanelor vremii, fiind deopotrivă blamată și adulată. Povestea ei, plină de curaj, dar și de romantism merită spusă, fiind un punct de plecare în cunoașterea în detaliu a timpurilor istorice transilvănene și implicit hunedorene, a ceea ce s-a întâmplat într-o perioadă medieval târzie, în secolul XVII. Referindu-se la eveniment, artistul vizual Lucian Matei, autorul conceptului și regizorul spectacolului, spune că „reprezintă o punte între realități, între atunci și acum, între memorie și prezent. El invită oameni de toate vârstele să participe la o manifestare artistică și culturală pașnică. Pentru o dezvoltare prolifică a comunității avem nevoie, din punct de vedere social-psihologic, de prezența activă a oamenilor de toate vârstele. În prezent, există o tendință de a face spectacole în spații non-conveționale. Cum ar fi să facem un performance non-convențional într-un spațiu formal, dar în afara teatrului? Cum ar fi să facem un spectacol digital la un muzeu clasic de arheologie? Discrepanța dintre domenii, ea însăși poate să-i aducă laolaltă pe oameni cu interese diferite. Ceremonie versus escapism. Sărbătoare versus rutină. Ritualuri sănătoase versus fuga de realitate. E doar una dintre problematicele pe care le-am cercetat în dezvoltarea conceptului (…)”.