glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Raed Arafat, despre preluarea angajaților Salvital de către IGSU: „Soluție optimă” și „urgentă”

Preluarea personalului SMURD plătit până în prezent de autorităţile locale de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă reprezintă „soluţia optimă” şi „urgentă” pentru ca cele 30 de echipaje existente în această situaţie la nivel naţional să nu fie în risc de a fi desfiinţate. Declarația îi aparține șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.

La nivelul județului Hunedoara, până în prezent, s-au retras din Asociațial „Salvital” un număr de 18 unități administrativ-teritoriale. În majoritatea județelor din România, serviciul SMURD se află în subordinea Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, deci sub umbrela Ministerului de Interne, fiind finanțat de la bugetul de stat. Excepții fac câteva județe, cinci la număr, unde ele funcționează finanțate de la bugetele locale. Printre acestea, se numără și județul Hunedoara. Aici, la momentul anului 2005, Petru Mărginean a fost pus la conducerea nou înființatei Asociații „Salvital”, prin care, de atunci, sunt finanțați paramedicii, din fonduri de la bugetele administrațiilor locale. La nivelul județului nostru, opt module SMURD sunt finanțate cu bani de la primării și de Consiliul Județean, prin Asociația „Salvital”, condusă de Petru Mărginean. Primarii din județ sunt nemulțumiți de faptul că, în unele județe statul finanțează acest serviciu, iar în altul nu, ei fiind obligați să asigure salariile paramedicilor. Astfel că, rând pe rând, au început să se retragă. Prima a fost comuna Ilia. „De la înființarea Asociației Salvital Hunedoara, la data de 9 martie 2005, prin libera exprimare a voinței de asociere a membrilor fondatori – autorități ale administrației publice locale și instituții publice, și până în prezent, s-au retras următoarele unității administrativ-teritoriale: Baru, Băița, Bănița, Bătrâna, Călan, Certeju de Sus, Cîrjiți, Hațeg, Ilia, Lupeni, Peștișu Mic, Pui, Șoimuș, Teliucu Inferior, Tomești, Vălișoara, Vorța, Zam”, se arată într-un document transmis presei în luna mai de Asociația Salvital.

Soluția: preluarea paramedicilor de către ISU

Încă din octombrie 2017, Raed Arafat susținea că modulele SMURD finanțate de la bugetele locale sunt în pericol, din cauză că primăriile nu mai au bani. Sâmbătă, acesta a reluat subiectul. „Când am înfiinţat SMURD-ul, au fost două tipuri de echipaje. Un număr mic de echipaje civile a fost cofinanţat de autorităţile locale. Ce înseamnă asta? Că un grup de primării au plătit personalul pe care l-am instruit şi, după aceea, maşină, combustibil, tot, vine de la bugetul de stat, prin UPU sau prin ISU. Începând cu anul ăsta, chiar sfârşitul anului trecut, aceste echipaje civile au început să aibă probleme, primăriile ridicând problema că ele nu mai pot să finanţeze salariile personalului”, a explicat Arafat, prezent la Alba-Iulia, de Ziua Națională a Ambulanței.

Şeful DSU a precizat că, deja, unitatea de la Podu Iloaiei din Iaşi a fost închisă şi sunt cu probleme alte două din judeţul Arad. „Încercăm să găsim o soluţie, pentru că şi la Mureş, unde avem şase-şapte echipaje de acest tip, Consiliul Judeţean i-a preluat anul ăsta, dar până la sfârşitul anului. Va trebui găsită o soluţie. Soluţia optimă din punctul nostru de vedere este preluarea personalului la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. Acest lucru trebuie făcut pe baza unui act legislativ şi pe asta lucrăm acum, ca să vedem care este soluţia urgentă pe care o putem să o facem, ca să nu pierdem în jur la 30 de echipaje. Pentru că, în ţară, de acest tip sunt în jur la 30 de echipaje, în mare parte în zonele rurale. Ele se află în judeţele Arad, Hunedoara, Mureş, Sibiu şi Iaşi. Astea sunt judeţele care au acest tip de echipaje”, a spus Raed Arafat.