glasul-hd.ro Web analytics

Administrație

Promisiune neîndeplinită. DN 66 A, „drumul lui Băsescu”, nu primește finanțare de la bugetul de stat, în 2018

Fostul prim-ministru, Mihai Tudose, a promis sprijin pentru dezvoltarea Văii Jiului. În luna noiembrie, atunci când primarii tuturor orașelor și municipiilor din această zonă au mers împreună la Guvern, pentru a cere finanțarea DN 66 A, drumul care leagă Valea Jiului de Herculane, premierul a spus că: „Guvernul susține proiectele care pot contribui la dezvoltarea Văii Jiului și revitalizarea acestei zone prin turism”. Două luni mai târziu, în proiectul de buget al Ministerului Transporturilor, în dreptul DN 66 A sunt prevăzuți zero lei pentru continuarea investiției.

În doar câteva zile, în luna noiembrie, primarii Văii Jiului, constituiți într-un comitet de inițiativă civică, au reușit să strângă peste 20.000 de semnături de la cetățeni care cereau continuarea lucrărilor la DN 66 A Uricani – Băile Herculane. Petiția a fost înaintată premierului Mihai Tudose. Potrivit presei din Valea Jiului, premierul ar fi cerut în mod expres acest document pentru a se justifica această investiţie majoră pentru deschiderea Văii Jiului. Însoțiți de președintele Consiliului Județean, Mircea Bobora, cei șase primari au mers cu semnăturile la prim-ministru, le-au dat, iar la final au avut o promisiune din partea lui Mihai Tudose: „Guvernul susține proiectele care pot contribui la dezvoltarea Văii Jiului și revitalizarea acestei zone prin turism”. Primarii erau conștienți că toate Guvernele au promis, dar, până în final, niciunul nu și-a dus la îndeplinire promisiunea. Dar, au sperat.

Treziți la realitate

Numai că, în proiectul de buget pe anul 2018, Guvernul nu a cuprins finanțarea DN 66 A, în dreptul drumului național apărând cifra zero. Contactat de „Glasul Hunedoarei”, primarul orașului Uricani, Dănuț Buhăescu, unul dintre edilii care au primit asigurări că DN 66 A va primi bani, spune că, de 20 de ani, pentru acest drum nu s-a făcut nimic, doar promisiuni. „Noi am fost la domnul Tudose, medalion deschideredar acum văd pe o altă filă drumul acesta Herculane-Câmpu lui Neag, dar fără bani, asta este culmea. Poate se găsește o altă formulă, poate nu neapărat de pe Ministrul Trasporturilor, și de aceea încă nu mă pronunț, încă aștept să se instaleze noul Guvern, să vedem cine va fi la Transporturi, ca să ne lămurim. Atunci ne-a spus că va analiza și va avea o formulă, păi Dumnezeu știe ce formulă. În anul 2018 sunt se împlinesc 20 de ani de când se tot fac promisiuni că se face drumul spre Herculane, și e păcat. E prima investiție majoră pentru Valea Jiului ce a fost promisă de acum 20 de ani, și nu e făcută nici astăzi. Ar scoate din izolare Valea Jiului! Nu o să stăm cu mâinile în buzunar”, a declarat primarul orașului Uricani, Dănuț Buhăescu (foto).

Un drum anevoios

Amenajarea DN 66 A reprezintă unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură din România, iar investiţia este departe de a fi finalizată. Construcţia DN 66 A a început în anul 2002, asta după ce în 1999 drumul forestier care traversa rezervaţiile naţionale Retezat şi Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum naţional. Până acum, au fost construiţi circa 20 kilometri din şosea, de la ieşirea din localitatea Uricani până în zona Câmpuşel, în Parcul Naţional Retezat. Până în 2010, urmau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN 66 A, până la Izvoarele Cernei, unde calea de acces se intersectează cu un alt drum naţional, DN 67 D, legând astfel Valea Jiului de Băile Herculane.

Numai că ultimul tronson nu a fost nici acum modernizat. Iniţial, mai multe organizaţii ecologiste au contestat investiţia, pe motiv că şoseaua va afecta ecosistemul din rezervaţiile naturale. Ulterior, proiectul a primit avizele de mediu, însă nu a mai primit finanţare.