glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Pod reparat după aproape trei ani

Sâmbătă, podul de la Bretea – Strei prăbuşit în februarie 2014 a fost repus în circulaţie. Au trecut aproape trei ani în care Consiliul Judeţean s-a căznit să repare ce s-a stricat într-o clipă.

Pe 18 februarie podul peste râul Strei din comuna Bretea Strei devenea cunoscut în toată ţara. S-a prăbuşit brusc, în timp ce două autoturisme se aflau pe el, iar un al treilea se pregătea să-l tranziteze. Din fericire, nu au fost victime. Culmea, podul fusese verificat de specialişti ai Consiliului Judeţean Hunedoara cu o săptămână înainte să se prăbuşească, dar aceştia nu au constatat nimic în neregulă. S-a vorbit la acel moment despre două posibile cauze: cutremurul înregistrat în Ţara Haţegului în toamna lui 2013 şi variaţiile de debit ale Streiului provocate de hidrocentrala din amonte, variaţii care ar fi dus la erodarea fundaţiei unuia dintre piloni. Pilonul a căzut iar podul, pur şi simplu, s-a rupt în două.

Niciun vinovat

Tot atunci s-a comunicat faptul că podul fusese construit de o firmă de stat din Timişoara, în 1974, firmă care s-a desfiinţat demult, aşa că, de la bun început, era puţin probabil să fie stabilit un vinovat care să suporte daunele.

La câteva zile după eveniment, CJ Hunedoara anunţa că va închiria un pod modular de la Hidroconstrucţia pentru a-l monta la 100 de metri în aval de cel prăbuşit astfel încât cei 3.000 de locuitori ai comunei Bretea Strei să nu fie nevoiţi să ocolească între 8 şi 20 de kilometri (în funcţie de satul în care domiciliază) pentru a ajunge la serviciu, dispensar medical, Primărie, la Haţeg ori pe unde mai au treabă în zonă. Cele două părţi nu s-au înţeles la preţ.

Termene depăşite

Abia în decembrie 2014, CJ Hunedoara a reuşit să stabilească prin licitaţie un constructor care să se ocupe de refacerea podului de la Bretea Strei. Contractul de lucrări a fost semnat pe o sumă de aproape 6 milioane de lei, cu trei luni termen de proiectare şi încă 15 luni pentru execuţie. În ianuarie 2015, şefii CJ Hunedoara anunţau că podul poate fi gata chiar în toamna aceluiaşi an. Vorbim însă despre politicieni, la urma urmei, oameni care fac declaraţii doar ca să „dea bine” în faţa electoratului. Consiliul avea disponibili pentru lucrare doar 4 milioane de lei şi miza pe 2 milioane de la Guvern, bani pe care nu i-a primit însă. Lucrările au presupus consolidarea capetelor de pod, a pilonului rămas în picioare, înlocuirea unor grinzi şi, bineînţeles, a pilonului prăbuşit.

În aprilie 2016, tot şefi ai CJ declarau că podul va fi gata în iunie. Nici vorbă! Constructorii se confruntau cu dificultăţi mari în a găsi sol stabil pentru pilonul prăbuşit. Foraseră până la 14 metri sub nivelul albiei fără succes. Problema a fost rezolvată pe parcursul verii trecute. Podul a fost redat traficului rutier sâmbătă, 12 noiembrie 2016.

Back to top button