glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Lotul 3 – conflictul de pe urma căruia pierde sigur tot românul simplu

Porţiunea de autostradă dintre Ilia şi Holdea are şanse minime de a mai fi pusă în circulaţie curând. Statul român şi constructorii spanioli intră într-un conflict ce pare imposibil de rezolvat rapid.

Şansele ca Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva să fie pus în circulaţie până la finele acestei luni sunt nule. Aşteptarea poate dura între două luni şi doi ani. Ministerul Transporturilor şi CNAIR, pe de o parte, şi constructorul spaniol, de cealaltă parte, se află (din nou) într-un conflict dur pe care nu se ştie încă cine îl va câştiga, dar de pe urma căruia perdanţi siguri sunt cetăţenii României.

Disputa dintre Minsterul Transporturilor şi constructorii spanioli ai Lotului 3 de autostradă declanşată public pe 12 august (când ar fi trebuit să se recepţioneze bucata de autostradă dintre Holdea şi Ilia) se transformă într-un conflict în care s-a ajuns la acuze de „manipulare grosolană” (adresate CNAIR şi MT) şi pentru a cărui „mediere” este adusă în discuţie intervenţia Ambasadei Spaniei la Bucureşti (lucru care s-a mai întâmplat, în 2017, când Ministerul Transporturilor ameninţa cu rezilierea contractului). În joc sunt bani mulţi. Foarte mulţi bani a plătit însă statul român pentru o nouă autostradă – muzeu. În tot acest timp, zeci de mii de români îşi riscă viaţa în maşini care folosesc DN 68 A, de la Ilia până la Holdea (prin Săcămaş), un drum total depăşit din toate punctele de vedere şi extrem de periculos.

Retrospectivă

În primăvara lui 2017, în primul său mandat ca ministru al transporturilor, Răzvan Cuc reclamă mobilizarea slabă de pe şantierul lotului 3 de autostradă şi ameninţă verbal cu rezilierea contractului. La începutul lui 2018 conflictul dintre Ministerul Transporturilor (prin CNAIR) şi asocierea spaniolă Comsa – Aldesa se manifestă într-o şedinţă a Comisiei pentru Transporturi a Camerei Deputaţilor. În mediere intervine şi Ambasada Spaniei la Bucureşti. Apoi, pentru o vreme, situaţia pare că se linişteşte. Revenit la şefia Ministerului Transporturilor, Răzvan Cuc vine în vizite pe şantierele loturilor 3 şi 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva şi afirmă de mai multe ori că ambele pot fi date în folosinţă până la 15 august. Nu pomeneşte nimic despre neconformităţi majore pe vreunul dintre loturi. Pe 12 august, când ar fi trebuit să se facă recepţia lotului 3, CNAIR cere extinderea perioadei de garanţie de la 4 la 10 ani. După câteva zile negocierile dintre cele două părţi eşuează. CNAIR reziliază contractul cu asocierea spaniolă şi începe demersurile pentru executarea garanţiei bancare depusă de constructori: aproximativ 58 de milioane de lei. Reuşeşte să o execute (practic, prin transfer bancar, în contul CNAIR) în aceeaşi zi în care asocierea spaniolă obţinea de la Tribunalul Bucureşti o sentinţă prin care ar fi trebuit să se blocheze acest lucru până la pronunţarea unor decizii ale Curţii de Arbitraj Comercial de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României. Miercuri, CNAIR anunţă apariţia unei fisuri de 15 metri pe Lotul 3, în condiţiile în care acesta nu a fost deloc „sub trafic”. Tot miercuri, un reprezentant al asocierii spaniole anunţă deschiderea unui conflict diplomatic. „Am deschis un conflict diplomatic la Ambasada Spaniei şi se va chema ambasadorul României în Spania pentru discuţii, pentru că Spania şi România sunt ţări prietene, aşa cum spune ambasadorul nostru, şi asta nu se face unei ţări prietene”, a spus Fernando Lana Hernandez, director în cadrul Aldesa, citat de Agerpres. “Conflictul l-am dus la Comisia Europeană, unde am acuzat discriminarea companiilor străine (…)Trebuie să vă spun, din păcate, că ceea ni s-a întâmplat aici nu ni s-a mai întâmplat în nicio ţară. Cu lucrarea terminată, se reziliază contractul “, a adăugat reprezentantul companiei Aldesa.

Manipulare sau anticipare?

Tot miercuri, CNAIR anunţă apariţia unei fisuri pe Lotul 3 de autostradă, mulţumindu-se să indice doar kilometrul (53+100) şi să amintească faptul că, în urmă cu doi ani, în timp ce se afla în şantier, terasamentul autostrăzii a alunecat pe o porţiune de 70 de metri.

Joi, Asociaţia „Pro Infrastructură” (un ong care monitorizează proiectele de acest fel din ţar) acuză Ministerul Transporturilor şi CNAIR de manipulare, arătând că fisura anunţată se află pe capătul de la Holdea al lotului de autostradă, zonă pe care nu se va circula decât după ce vor fi gata şi „tunelurile pentru urşi”, adică peste cel puţin patru sau cinci ani. „ CNAIR și ministrul Cuc au declanșat un circ mediatic făcut pe baza unei manipulări grosolane prezentând o fisură în asfalt fără a preciza locul acesteia: la granița cu lotul 2 de la Holdea, acolo unde nu se va circula cel puțin până în 2024, tronson abia scos la licitație în 03.07.2019. Este manipulare să măsori cu pixul o crăpătură, fără să spui că au existat zeci de fisuri asemănătoare remediate pe multe segmente inaugurate recent, remedieri făcute în perioada de garanţie pe banii constructorilor.

Un exemplu: pe sectorul Gilău-Nădășelu (A3) s-a dezvoltat o “trambulină” încă ÎNAINTE de inaugurarea din 28.09.2018 care a dus în 2019 la restricționarea vitezei în zonă la 60 km/h (vezi fotografia nr. 2) și reparații făcute de antreprenor sub garanție. Orice problemă tehnică putea fi rezolvată de constructor (Comsa) pe banii lui! Dar, în urma rezilierii, garanţia de 4 ani s-a pierdut!

Este manipulare să legi crăpătura de o alunecare a marginii terasamentului dintr-un alt loc, din 2017, fără să spui că astfel de alunecări au apărut pe mai toate șantierele de autostradă, ba chiar mult mai grave. Exemple? A1 Lugoj-Deva lot 4 în 2015 (lângă Bretea Mureșană) sau A10 Sebeș-Turda lot 4 în 2017 (zona Stejeriș) când a luat-o la vale toată autostrada, pe întreaga lățime. Ambele cazuri au fost, evident, remediate de constructori pe cheltuiala lor.

Este manipulare să vorbești de blocarea traficului timp de încă un an ca să faci o expertiză, când știm că pe A1 Orăștie-Sibiu lotul 3 traficul e deschis din 2014 și expertiza nici nu s-a putut contracta, licitația fiind anulată de două ori!

Atragem atenţia că acțiunile iresponsabililor din CNAIR nu se vor limita la declarații de presă, ruperi de contracte și alte activități de birou. Acești oameni sunt în stare să demoleze autostrada nou-nouță doar ca să-și justifice acțiunile nesăbuite” a reacţionat Asociaţia “Pro Infrastructură”.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere respinge acuzele aduse de ong-ul amintit. „Da, fisura se află pe capătul de autostradă de la Holdea, dar acea bucată de autostradă este paralelă cu breteaua de descărcare a traficului (în DN 68 A – n.red.). Dacă tot terasamentul de acolo pleacă la vale cine răspunde? Toată zona aceea are, de fapt, probleme iar noi mai suspectăm probleme şi în alte zone ale lotului de autostradă. Din păcate vorbim despre o autostradă nou-nouţă, plătită cu bani mulţi (580 de milioane de lei fără TVA pentru aproximativ 22 de kilometri – n.red.) care se fisurează în condiţiile în care nu a existat trafic rutier pe ea. Lucrările nu sunt făcute în proporţie de 99 la sută, ci de 95 la sută, ar CNAIR a plătit 94,5 la sută din lucrări până acum. În loc să vorbim despre penalităţi pe care le cer unii, eu cred că ar trebui să discutăm despre câţi bani ar trebui să dea asocierea spaniolă înapoi statului român”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

579,92

milioane de lei, fără TVA, este valoarea contractului pentru autostrada Lugoj – Deva

Back to top button