glasul-hd.ro Web analytics

Comunitate

Calea ferată pe care circulă Mocăniţa la Brad, afectată de lucrările la canalizare

„Dorel” a dat lovitura din nou la Brad. Dacă până acum muncitorii firmei S.C. Trans Construct Import Export S.R.L. au distrus mai multe străzi din municipiu din cauza lucrărilor de introducere a canalizării, acum a venit şi rândul căii ferate pe care circulă Mocăniţa. Muncitorii au devastat calea ferată de pe strada Zarand, iar brădenii se tem că Mocăniţa nu va putea circula de Paşte.

Firma S.C. Trans Construct Import Export S.R.L., care execută lucrările de introducere a canalizării în municipiul Brad, continuă să provoace nervi și disconfort cetățenilor brădeni. Dacă până acum, muncitorii acestei firme au distrus străzile Săveşti, Dealul Racovei, Decebal, Trandafirilor, Spitalului şi Ardealului din municipiul Brad, acum aceștia s-au mutat pe o altă stradă din oraş. Este vorba despre strada Zarand, unde există şi o cale ferată pe care circulă Mocăniţa şi care a fost puternic afectată de lispa de profesionalism a muncitorilor. Din această cauză, mai mulţi brădeni se tem că aceasta nu va mai putea circula de Paşte. „Este inadmisibil ceea ce se întâmplă în oraşul nostru de când au început lucrările de canalizare. Au distrus foarte multe străzi, oamenii şi-au stricat maşinile în gropile care au rămas în urma muncitorilor, ba chiar au avut loc mai multe accidente. Acum, au ajuns să strice şi calea ferată care deservește Mocăniţei. Am încercat să vorbim cu muncitorii să refacă ceea ce au stricat sau măcar să repare porţiunea de cale ferată afectată pentru ca Mocăniţa să poată circula de Paşte. Ne-au promis că vor reface tot ce au stricat până de sărbători, iar acum nu rămâne decât să vedem rezultatele”, a precizat o brădeancă.

Șeful șantierului: „Dezafectarea liniei, o vrăjeală ieftină”

Contactat telefonic de redactorii cotidianului Glasul Hunedoarei, şeful de şantier, Marius Cristea, susţine că dezafectarea căii ferate este o „vrăjeală ieftină” a jurnaliştilor. „Am fost sâmbătă pe teren cu Georg Hocevar, administratorul SC Calea Ferată Îngustă SRL Brad, cu proiectantul dânsului şi cu cei de la consultanţă, să vedem care este problema. Dezafectarea căii ferate este o chestie exagerată şi scoasă din context. Sunaţi-l pe proprietarul căii ferate şi întrebaţi-l pe el dacă mai sunt acum probleme”, a precizat Marius Cristea. După ce redactorii cotidianului au insistat pentru un punct de vedere de-al său, despre situaţia căii ferate şi a mai multor străzi din municipiu, distruse din cauza lipsei de profesionalism, șeful șantierului a apelat la un vocabular folosit des în acest domeniu: „V-am spus să sunaţi proprietarul, sunteţi nişte ziarişti care încercaţi să scoateţi tot din context. Mergeţi pe teren şi uitaţi-vă care este situaţia, că restul sunt vrăjeli ieftine de OTV. Pozele au fost făcute din timpul execuţiei, nu sunt de acum, așadar sunt scoase din context (n.red. – fotografiile au fost realizate în urmă cu doar câteva zile). Şi soţia mea lucrează în presă, dar nu e aşa ca dumneavoastră, putori ordinare, care stau la coada vacii şi nu fac nimic. O să vedeţi finalul lucrărilor. Sunt sătul de Glasul Hunedoarei. Nu dau doi bani pe părerea dumneavoastră legată de modul în care arată oraşul acum, din cauza lucrărilor de canalizare. Dan Diaconescu e în puşcărie, poate îi urmați și dumneavoastră drumul”, a spus Marius Cristea.

Linia ferată de la Brad, monument istoric

Linia ferată industrială cu ecartament îngust Brad-Crişcior este un monument istoric (HD-II-a-B-20927). Construită în 1906-1907 de Asociaţia Minieră „Ruda 12 apostoli”, este atestată ca fiind cea mai veche linie ferată minieră cu ecartament îngust din România, folosită în scop industrial şi de agrement. Trenul pentru ecartament îngust care face legătura între Brad şi Crişcior a reprezentat, până în anii ’70, principalul mijloc de transport al ortacilor din zona Bradului către exploatarea minieră de la Gura Barza. Aproape 30 de ani Mocăniţa a fost oprită şi a ajuns un tren de poveste. Trenuleţul din Ţara Moţilor ar fi dispărut dacă un cetăţean austriac nu ar fi decis să investească în reabilitarea lui şi să transforme legenda Mocăniţei în ceva concret, de care se bucură mai ales copiii. Trenul cu patru vagoane, care circulă cu maximum 30 de kilometri la oră, a fost reabilitat de Georg Hocevar, un austriac „adoptat” de localnicii din Crişcior. Începând din 2007 locomotiva cu abur a Mocăniţei, s-a auzit din nou printre munţi. În prezent circulă de sărbători (Paşte şi Crăciun), sau pentru grupuri organizate. Deoarece mai sunt doar două săptămâni până la Sărbătorile Pascale a şi fost stabilit programul Mocăniţei pentru această perioadă. Astfel, dacă va fi refăcută calea ferată de pe strada Zarand, Mocăniţa va fi pusă în funcţiune din data de 11 aprilie şi va circula până în 19 aprilie. Aceasta va avea câte două plecări pe zi, din Gara Brad de la ora 14:00, respectiv 16:00 şi înapoi de la Crişcior Poarta 2 la orele 13:00 şi 15:00. Preţul unui bilet pentru copii (dus – întors) este cinci lei, iar pentru adulţi 10 lei.

Back to top button