glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Bugetul tunelurilor pentru urşi creşte mai ceva ca Făt – Frumos

De la 30 de milioane de euro, în 2012, suma estimată pentru trecerea autostrăzii pe sub pământ a crescut de aproape 10 ori

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunţat că a scos la licitaţie lucrările pentru porţiunea lipsă a autostrăzii Lugoj – Deva, cea dintre Coşava şi Holdea, la limita judeţelor Hunedoara şi Timiş. Cifrele comunicate de CNAIR nu „bat” deloc cu cele anunţate, luna trecută, chiar de Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc. Nici în ceea ce priveşte banii necesari, nici în ceea ce priveşte lungimile lucrărilor.

CNAIR a anunţat că a început, practic, procedura de licitaţie pentru desemnarea companiilor care să proiecteze şi să construiască porţiunea care încă lipseşte total de pe traseul autostrăzii Lugoj – Deva. Este vorba despre 9,13 kilometri de autostradă, între Coşava (jud. Timiş) şi Holdea (jud. Hunedoara). Pe această porţiune vor exista şi două tuneluri, câte unul pe fiecare sens, lungi de 2,13 kilometri fiecare

„Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m din care parte carosabilă 2×3,75 m, banda de încadrare de 0,25 m, banda de urgență de 2,50 m și acostamente de 2×0,50m, la care se mai adaugă trotuare laterale 2×0,75 m. De asemenea, tunelurile vor fi prevăzute cu galerii de evacuare în caz de urgențe, nișe de serviciu pentru amplasarea echipamentelor de securitate, instalații electrice, de ventilare, de stingerea incendiilor și echipament ITS. Valoarea estimată a procedurii de atribuire este de 296.000.000 euro fără TVA. Termenul limită de depunere al candidaturilor a fost stabilit pentru luna august 2019” se arată în comunicatul CNAIR.

Una în 2013, alta în 2018 şi alta acum

Cifrele din anunţul CNAIR nu se potrivesc deloc nici cu estimările iniţiale, nici cu cele făcute de aceeaşi companie la începutul anului trecut şi nici cu cele anunţate luna trecută de către Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, la Şoimuş, pe parcursul unei vizite pe şantierul autostrăzii Lugoj – Deva. La finele lui 2013, premierul de la acea vreme, Victor Ponta, anunţa nemulţumit că lucrările la autostradă vor întârzia şi vor costa cu 30 de milioane de euro în plus din cauza obligaţiei de a realiza tuneluri de autostradă pentru a le permite mamiferelor mari să tranziteze zona. Apoi, la începutul anului trecut, CNAIR spunea că suma necesară pentru tuneluri este de 236 de milioane de euro fără TVA. Luna trecută, ministrul Răzvan Cuc mai „scădea” din suma estimată, spunând că ar fi nevoie de 180 de milioane de euro. Lângă el se afla şi Sorin Scarlat, director adjunct în cadrul CNAIR, care nu îl corecta nicicum în ce priveşte banii şi care adăuga că tunelurile vor fi lungi de 1,7 kilometri (cu 400 de metri mai scurte decât spune acum CNAIR).

Forarea costă mai mult

Contactat de „Glasul Hunedoarei”, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu a făcut următoarele precizări: „Probabil că, prin 2012 – 2013, când domnul Ponta vorbea de tuneluri de autostradă care costă 30 de milioane de euro, se referea la tuneluri făcute prin săparea unui debleu care apoi să fie, din nou, acoperit cu pământ. Între timp directivele de mediu în domeniu s-au schimbat şi suntem obligaţi să realizăm tuneluri prin forare. S-au schimbat foarte mult toate datele problemei de atunci şi până acum. Sunt foarte puţine firme în lume care au tehnologia necesară forării de tuneluri de autostradă. E un preţ estimat după tarifele practicate pe piaţa mondială în domeniu. Foarte probabil preţul final va scădea simţitor în urma finalizării licitaţiei. Dacă nu vor fi contestaţii, până la finalul anului ne dorim să avem şi semnat contractul de lucrări”.

Tags