glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Autostrada Lugoj – Deva, încă un an pierdut

CNAIR nu a scos nici acum la licitaţie secţiunea „tunelurilor pentru urşi”

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere se bâlbâie când vine vorba de transpunerea în practică a ideii tunelurilor de autostradă din zona Coşava – Holdea. Spaniolii de la Comsa nu termină lotul 3 anul acesta. Nici lotul 4 nu are şanse să fie gata prea curând. În tot acest timp, oameni nevinovaţi mor în accidente petrecute pe DN 7 sau DN 68 A, două drumuri gândite şi construite în anii ’60, la volumul de trafic din urmă cu o jumătate de secol.

Fostul director al CNAIR, Ştefan Ioniţă, declara în toamna lui 2017 că până în decembrie 2017 se va scoate la licitaţie contractul pentru Secţiunea E a lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva. Este vorba despre o porţiune de aproximativ 7 kilometri care cuprinde şi zona în care trebuie aplicate soluţii tehnice care să le permită mamiferelor mari să traverseze traseul autostrăzii fără să pericliteze în vreun fel traficul. E vorba despre aşa-numitele „tuneluri pentru urşi”, o denumire oarecum improprie, pentru că tuneluri se vor face pentru vehicule, urşii şi celelalte animale, domestice sau sălbatice, urmând să poată trece pe deasupra acestora.

Efectul lipsei de experienţă

În primăvara acestui an, reprezentanţii CNAIR spuneau că termenul pentru scoaterea la licitaţie a secţiunii cu tuneluri se prelungeşte până în mai 2018. Licitaţia nu este pornită nici acum. Între timp, s-a mai schimbat soluţia tehnică, încă o dată. De la trei tuneluri cu două viaducte, s-a ajuns, anul trecut, la două tuneluri cu un viaduct, iar acum se vorbeşte de un singur tunel cu două viaducte. „S-a constatat că în România nu există firme care să aibă experienţă în construcţia de tuneluri de autostradă atât de lungi. Pentru Secţiunea E din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, s-a stabilit că sunt necesare două galerii de tunel a câte 1,7 kilometri fiecare (câte o galerie pentru fiecare sens – n.red.). A fost nevoie de demararea unui dialog competitiv cu firme care au experienţă în domeniu. În baza rezultatelor acestui dialog, se întocmeşte documentaţia pentru licitaţie. Din câte ştiu eu, faza de dialog competitiv a fost parcursă, iar în perioada următoare va fi lansată şi licitaţia pentru tuneluri”, a declarat, pentru „Glasul Hunedoarei”, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.
Pe scurt, dacă în cel mai optimist scenariu, în 2017 se estima că vom avea autostradă până la Lugoj fără să mai fim nevoiţi să „coborâm” la Ilia ori la Holdea şi să „urcăm” la Margina (ori invers) începând din 2022 – 2023, termenul acesta, hiper-optimist, se prelungeşte cu cel puţin un an.

Loturile surprizelor

Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva nu are nici anul acesta şanse de finalizare. Asta deşi, în 2016, constructorii spanioli ajunseseră la un stadiu fizic al lucrărilor de aproape 80 la sută. S-au blocat în certuri cu Ministerul Transporturilor şi CNAIR. Autorităţile române în domeniu le-au reproşat mai multe neajunsuri în execuţie. Toamna aceasta, antreprenorii de aici mai mult au demolat decât au construit. De exemplu, un terasament din zona Gothatea, a trebuit demolat pe aproape 100 de metri pentru că apa s-a infiltrat în el şi a produs o deplasare. Iar asta din cauză că antreprenorul, potrivit celor din CNAIR, în loc să facă 10 podeţe pe sub care să se scurgă apa, a făcut doar unul. Acum porţiunea de autostradă s-a demolat şi se reconstruieşte conform proiectului.
Nici pe lotul 4 surprizele de natură să întârzie lucrarea nu au încetat să apară. Cimitirul clandestin de la Brănişca şi liliecii din „peştera” de la Şoimuş au fost daţi la o parte din calea utilajelor. Dealul liliecilor e mai „încăpăţânat”. Faptul că rocile de aici sunt extrem de friabile le dă destul de lucru constructorilor. Aşa se face că, într-un final, în toamna aceasta, însuşi patronul companiei Spedition UMB, Dorinel Umbrărescu, a întrerupt seria promisiunilor fanteziste ale oficialilor şi a spus clar: lotul 4 va fi gata la termenul contractual – august 2019.