Acuzată că ar fi cheltuit milioane de euro pe publicitate, reprezentanții primăriei Hunedoara vin cu justificări și sumele reale cheltuite
Sumele plătite pentru publicitate de Primăria Hunedoara sunt de zeci de ori mai mici decât cele vehiculate, în ultima vreme, în mediul on-line.
În ultima perioadă, în mediul on-line a fost propagată informaţia FALSĂ conform căreia, în perioada ianuarie 2016 – decembrie 2022, Primăria municipiului Hunedoara ar fi plătit „3 milioane de euro pentru publicitate”. SUMA ESTE, PUR ŞI SIMPLU, O FABULAŢIE.
În realitate, în perioada amintită, suma plătită (pe parcursul a 7 ani) a fost de 1.169.581,86 LEI – adică 235.328 euro la cursul valutar de 1 euro – 4.97 lei. Aşadar suma reală este de 12,7 ori mai mică decât cea „aruncată” pur şi simplu în spaţiul public.
O altă idee inoculată a fost aceea că banii ar fi fost folosiţi pentru „imaginea primarului Dan Bobouţanu”. Şi această afirmaţie este total falsă deoarece, din suma reală totală de 1.169.581,86 LEI, în perioada 2016 – 2022 (inclusiv) banii au fost achitaţi astfel:
– 134.273,40 LEI plătiţi în perioada ianuarie – iulie 2016 (în ultimele 6 luni de mandat ale domnului Viorel Arion, primar în perioada 2012 – 2016) – aprox 11,5 % din total;
– 447.156,40 LEI (în 6 ani şi jumătate!) pentru publicitate în presa scrisă – AICI FIIND VORBA DESPRE ANUNŢURI PE CARE ORICE PRIMĂRIE DIN ROMÂNIA ESTE OBLIGATĂ DE LEGISLAŢIE SĂ LE PUBLICE (anunţuri de licitaţii, etape de încadrare PUZ, anunţuri pentru concursuri de angajare etc…) – aprox 38,2 % din total;
– 41.132,40 LEI (în 6 ani şi jumătate!) pentru anunţuri în Monitorul Oficial – de asemenea, obligatorii prin lege – aprox. 3,5 % din total;
– 60.167,59 LEI (în 6 ani şi jumătate) pentru materiale de promovare a Castelului Corvinilor şi a municipiului Hunedoara (calendare, plase personalizate, pixuri, cataloage etc…); – aprox 5,1 % din total;
– 486.852,07 lei (în 6 ani şi jumătate) pentru ştiri şi emisiuni radio-tv (producţie şi difuzare) – materiale informative menite să promoveze turistic municipiul Hunedoara şi/sau să explice cetăţenilor principalele proiecte de investiţii derulate de Primăria Hunedoara ¬- aprox 41,7 % din total.
Aşadar este vorba despre doar 97.958 euro, în şase ani şi jumătate (adică 1.256 euro pe lună) investiţi în promovare – informare prin ştiri şi emisiuni, nicidecum despre suma de 3 milioane de euro avansată cu rea voinţă în mediul online, sumă despre care s-a afirmat că ar fi fost „pentru imaginea primarului Dan Bobouţanu”). În realitate este vorba despre o sumă de 30 DE ORI MAI MICĂ decât cea „aruncată” şi „rostogolită” în spaţiul public, sumă cheltuită pe parcursul a 6 ani şi jumătate pentru promovarea municipiului Hunedoara şi informarea locuitorilor, prin materiale audio-video produse şi difuzate de posturi TV sau radio.
Încă de la primele apariţii în mediul on-line ale afirmaţiilor referitoare la FALSA sumă de 3 milioane de euro care ar fi fost cheltuită de Primărie pentru publicitate, am postat pe pagina noastră de facebook o dezminţire destul de clară. Se pare însă că „spectaculosul” prinde mai repede la public şi, la câteva zile după aceea, de la 3 milioane s-a ajuns la 4 milioane de euro invocându-se anul 2023 şi primele 6 luni ale lui 2024. Aşadar, a apărut din neant (sau din aproximări la fel de fanteziste ca primele) un milion de euro în plus. La fel ca şi în primul caz, NIMIC MAI FALS!
În 2023, Primăria municipiului Hunedoara a cheltuit pentru reclamă, publicitate, anunţuri, invitaţii suma de 228.171 de lei (adică 45.909 euro).
În perioada 1 ianuarie 2024 – 1 iulie 2024 Primăria municipiului Hunedoara a cheltuit pentru reclamă, publicitate, anunţuri suma totală de 111.468 lei (adică 22.428 euro). Însumate, oricât ar dori unele persoane, 45.909 euro şi 22.428 euro, nu au cum să „dea” acel „încă 1 milion de euro” aşa cum s-a vehiculat în mediul on-line.
Menţionăm că, de mai multe ori în decursul ultimilor 8 ani, la Primăria Hunedoara, Curtea de Conturi a efectuat misiuni de audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară și NU a constatat nereguli referitoare la cheltuielile privind publicitatea.
Primăria îşi doreşte să contribuie eficient la dezvoltarea turismului în oraş.
Din acest motiv, pe lângă anunţurile OBLIGATORII pe care LEGEA ne impune să le publicăm în presa scrisă ori în Monitorul Oficial (anunţuri a căror publicare reprezintă mai bine de jumătate din bugetul anual alocat pentru publicitate), Primăria promovează evenimentele din oraş precum şi proiectele care au început deja să schimbe înfăţişarea urbei noastre, astfel încât Hunedoara să devină o destinaţie turistică în continuă dezvoltare, cu beneficii importante pentru locuitorii oraşului.
Un alt scop important al materialelor audio-vizuale produse şi difuzate prin intermediul posturilor radio-tv este, pur şi simplu, informarea tuturor categoriilor de locuitori ai oraşului, pentru că suntem absolut siguri de faptul că nu toată lumea îşi ia informaţia din mediul on-line.
Menţionăm, din nou, faptul că în cadrul emisiunilor/materialelor informative la radio şi televiziune, Primăria municipiului Hunedoara a fost reprezentată nu doar de către primarul Dan Bobouţanu, ci şi de către alte persoane cum ar fi regretatul viceprimar Cătălin Florin Olar, actualul viceprimar – domnul Mircea Marcel Popa, directorul Muzeului Castelul Corvinilor – domnul Sorin Tincu, sau reprezentanţi ai Clubului Sportiv „Corvinul” Hunedoara (subordonat Consiliului Local şi Primăriei Hunedoara).
În concluzie, pe lângă suma (total eronată) de 4 milioane de euro care s-a vehiculat în mediul on-line, afirmaţiile de genul: „majoritatea banilor au mers pentru imaginea proprie pe care și-a construit-o edilul hunedorean” sunt total false.
Menţionăm că fiecare achiziţie de anunţ, reclamă, material publicitar, material informativ etc… s-a făcut şi se face conform legii, transparent, prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice.