glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

„La loc comanda” – DN 68 A nu va mai fi lărgit, între Holdea şi Margina. Nervii şoferilor vor fi solicitaţi la maximum, începând din acest an, la limita dintre judeţele Hunedoara şi Timiş

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a renunţat la ideea lărgirii porţiunii DN 68 A cuprinsă între Holdea şi Margina. Vor fi însă „reparaţii sub trafic”. Mai ales după ce vor fi gata şi loturile 3 şi 4 din autostrada Lugoj – Deva (probabil la anul), situaţia în zonă va fi una extrem de tensionată.

La finele anului trecut, în cadrul CNAIR se discuta, doar la stadiul de idee, despre posibilitatea ca porţiunea DN 68 A cuprinsă între Holdea şi Margina să fie lărgită. Respectiva porţiune de drum va prelua traficul de pe autostrada Lugoj – Deva pe întreaga durată a procedurilor şi lucrărilor pentru tunelurile prin care ar urma să treacă şoseaua de mare viteză. Este vorba despre deja faimoasele „tuneluri pentru urşi”.

Ideea lărgirii vechiului drum naţional a apărut după ce se întâmplă pe DN 1, între Sebeş şi Alba, mai ales din aprilie până în octombrie: cei 17 kilometri dintre nodul de autostradă de la Lancrăm şi intrarea în Alba Iulia se parcurg într-o oră, din cauză că aici se „gâtuieşte” traficul, după cum se exprimă drumarii. Cum a apărut ideea, la fel de repede a şi dispărut.

„Un drum vital”

Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, Cristian Ispravnic, se declară sceptic în ce priveşte posibilitatea ca DN 68 A să fie lărgit nu la 4 benzi, cum se vehicula iniţial, dar la măcar câte două benzi pe sensurile de urcare (cum se vorbea la începutul acestui an). „Ar fi foarte greu să facem o asemenea lucrare acolo, pentru că nu avem nicio variantă de deviere a traficului. Dacă am închide traficul pe DN 68 A, automat, porţiuni mari de autostradă ar deveni inutile (Lugoj – Margina – n.red.). E un drum vital. Acum e cel mai circulat drum de pe raza regionalei noastre, pentru că a preluat cel puţin 20 la sută şi din traficul care exista pe DN 7, între Arad şi Ilia. Acum avem, acolo, valori de trafic cuprinse între 14.000 şi 18.000 de vehicule pe zi, iar în perioadele de sărbătoare sau de concedii, există şi zile în care se ating valori de 24.000 de vehicule într-un interval de 24 de ore. Acum facem reparaţii provizorii acolo, iar pe parcursul acestui an vom trece şi la reparaţii ale carosabilului pe distanţă lungă, adică se va închide o bandă pe o lungime mai mare şi, în acea zonă, se va circula alternativ pe cealaltă bandă”, spune Cristian Ispravnic.

„Noi trebuie să facem ce n-au făcut alţii”

Contactat de „Glasul Hunedoarei”, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, recunoaşte că situaţia neplăcută care o să apară pe DN 68 A şi o să dureze ani buni, până când vom avea, în sfârşit, autostradă fără „întreruperi” de la Deva la Lugoj, putea fi prevenită: „Acolo trebuia, mai întâi, să fie reparat şi modernizat acel drum, înainte ca autostrada să se apropie de limita dintre cele două judeţe. Orice ţară care deschide un şantier pentru un drum, mai întâi îşi stabileşte şi îşi pune la punct alternativele de trafic, dup-aia se apucă de acel drum. La noi, de 27 de ani, gândirea strategică a fost deficitară, pentru că nu a primat asigurarea fluidităţii traficului, ci a primat imaginea. Fiecare ministru sau şef de companie s-a gândit «Hai să fac eu acum, iar problema rămasă nerezolvată se sparge în capul altuia, că, oricum, n-o să mai fiu eu ministru atunci». Noi trebuie să rezolvăm acum tot ce n-au rezolvat cei de dinaintea noastră. Ar fi un deranj prea mare să blocăm traficul pe DN 68 A (între Holdea şi Margina – n.red.) pentru că efectiv nu există nicio rută ocolitoare rezonabilă în zonă. În concluzie, se vor face doar lucrări de întreţinere curentă sub trafic”.