Un singur kilometru de autostradă salvează o viaţă, în fiecare an. „Punctele negre” de pe DN 7 au dispărut de pe harta Poliţiei Rutiere hunedorene, în principal datorită apariţiei autostrăzii Deva – Orăştie – Sibiu
Numărul accidentelor rutiere grave petrecute în judeţ s-a diminuat cu 40 la sută în ultimii şapte ani. Reprezentanţii Serviciului de Poliţie Rutieră din cadrul IPJ Hunedoara spun că autostrada Deva – Orăştie – Sibiu a produs această evoluţie pozitivă. A fost şi este încă nevoie de măsuri întreprinse atât de poliţişti, cât şi de celelalte autorităţi cu obligaţii în domeniu.
În 2010, în judeţul Hunedoara mureau 65 de persoane în urma accidentelor rutiere, iar 257 sufereau răni grave. În 2016, numărul persoanelor decedate a fost de 39, în timp ce alte 227 de persoane erau grav rănite.
Cum s-a „albit” DN 7
În 2010, aproape săptămânal, pe DN 7 avea loc câte-un accident mortal. În acel an, pe drumul amintit, de la Aurel Vlaicu până la Holdea, existau opt „puncte negre”, cum numesc poliţiştii rutieri, zonele cu întindere de un kilometru în care, într-un singur an, au loc mai multe accidente grave. Valorile de trafic depăşeau, de multe ori, 40.000 de vehicule în 24 de ore. Pe un drum naţional cu doar o bandă pe sens şi care tranzitează atât oraşe cât şi sate. Primul „punct negru” era la intersecţia DN 7 din dreptul Haltei Geoagiu. Un giratoriu amenajat aici i-a obligat pe şoferi să reducă viteza (mai ales pe tiriştii turci care treceau fără să le pese). Aşa au dispărut accidentele mortale din zonă. Tot cu ajutorul unui giratoriu (de data asta menajat în cadrul proiectului nodului la autostradă) s-a eliminat şi pericolul de la vechea intersecţie dintre DN 7 şi DN 66, din Simeria Veche. Intrarea în Orăştie, dinspre Sebeş, n-a mai fost atât de aglomerată, odată cu apariţia autostrăzii, aşa că „punctul negru” de aici a dispărut „pe cale naturală”. Acelaşi „fenomen” s-a petrecut şi în Sântuhalm (intrarea în Deva dinspre Sebeş). Cea mai urâtă intersecţie de drumuri naţionale din România (DN 7 cu DN 76, în dreptul podului peste Mureş, la Şoimuş) a rămas la fel de urâtă, dar a fost securizată, cu doi ani în urmă, prin montarea unor parapeţi de beton care fac imposibil virajul la stânga. Conform Serviciului Rutier din cadrul IPJ Hunedoara au dispărut şi cele două „puncte negre”, din zona Mintia – Ilia. Primul era în zona virajată dintre Mintia şi Veţel, iar celălalt în zona numită „Colţul pietrei”, o stâncă ce înainta spre drum care a fost dinamitată.
Poliţistul pe şosea – efecte psihologice
Autostrada Deva – Orăştie a fost dată în folosinţă în 2012. Dacă n-ar fi fost cei 31 de kilometri de şosea de mare viteză, mai mult ca sigur că diminuarea numărului de accidente de pe DN 7 (relativ paralel cu autostrada) n-ar fi avut loc, sau ar fi fost insignifiantă. Chiar dacă poate părea forţat, comparând statisticile, rezultă că în patru ani de funcţionare, bucata de autostradă amintită a salvat 120 de vieţi omeneşti, cel puţin.
„Fără îndoială că apariţia autostrăzii a fost principalul motiv pentru care numărul accidentelor rutiere grave a scăzut pe DN 7. Practic, au dispărut acele puncte negre. Simultan cu funcţionarea autostrăzii, Serviciul Rutier a aplicat şi o serie de măsuri de-a lungul DN7. De exemplu, „punctul negru” de la Sântandrei (intersecţia DN 7 cu o stradă din satul amintit şi drumul ce duce spre aerodromul Săuleşti – n.red.) a dispărut pentru că acolo s-a acţionat şi se acţionează aproape zilnic cu un echipaj de poliţie. Un studiu de specialitate arată că simpla prezenţă a unui poliţist rutier îl face pe şofer să fie mai prudent nu doar în zona respectivă ci cel puţin 25 de kilometri din punctul în care a întâlnit agentul”, spune şeful Serviciului Rutier din cadrul IPJ Hunedoara, comisarul-şef Ovidiu Zaharie.
„Punctele negre” se mută în oraşe
Dacă zonele cu multe accidente grave au cam dispărut de pe DN 7, oraşele hunedorene sunt afectate de un alt fenomen, ce se manifestă, de fapt, la nivel naţional: din ce în ce mai multe accidente grave petrecute în oraşe: viteza neadaptată la condiţiile de drum (imprudenţă comisă mai ales pe şosele) rămâne pe primul loc al accidentelor din judeţ, conform statisticii din 2016 (cu aproape 25 la sută din total), însă pe locurile imediat următoare ale nefericitului clasament sunt, în ordine, traversările neregulamentare ale pietonilor (14,6 la sută), respectiv neacordarea de prioritate pietonilor (10,3 la sută). „În ultima vreme am tot avut accidente cărora le-au căzut victime pietoni aflaţi pe trecere. Sunt probleme de genul acesta mai ales în oraşele Hunedoara, Petroşani şi Petrila. Recomandăm autorităţilor locale montarea de limitatoare de viteză dintr-un motiv simplu: şoferii sunt obligaţi să încetinească. În plus, să fii lovit de o maşină care circulă cu 30 de kilometri la oră, e una. Să fii lovit de o maşină cu 70 de km/h, nu mai ai nicio şansă”, adaugă comisarul şef Ovidiu Zaharie.
Actualul ministru al transporturilor a declara ca anul acesta nu vom avea nici un kilometru de autostrada constuiti.