Soluţie pentru turism, un OMD. Să nu se lase cu „omg” (Oh, my God)!
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Anca Pavel – Nedea, a prezentat, ieri, la Deva, în linii mari, conceptul „organizaţiilor de management al destinaţiei” (OMD). În teorie, ca de obicei, totul sună frumos. Noua strategie turistică a României pare a se baza pe acest concept – OMD. Toate precedentele strategii de acest tip s-au soldat cu câte un atât de răsunător eșec, încât orice vorbitor al limbii ar fi exclamat „Oh, my God” (Dumnezeule! – în traducere), iar orice utilizator al unei reţele de socializare ar fi scris prescurtat „omg”.
Ne aducem aminte de proiectul „Dracula”, cel pe care Guvernul Năstase îşi baza singura idee despre turism în perioada 2000 – 2004, ne aducem aminte de „frunza” Elenei Udrea pentru care s-au cheltuit sute de mii de euro şi sub semnul căreia „au curs”, deocamdată degeaba, alte zeci de milioane de euro prin ţară, cum ne aducem aminte şi de Compania Judeţeană de Turism a Consiliului Judeţean Hunedoara, care tipărea cataloage şi pliante dar, atenţie, percepea taxe şi tarife de la proprietarii hunedoreni de hoteluri şi pensiuni care doreau să apară în asemenea materiale. Totul e de domeniul trecutului (să sperăm). ANT doreşte să descentralizeze decizia în turism prin intermediul organizaţiilor de management al deşeurilor, concept prezentat ieri, la Deva, primarilor din judeţ, operatorilor de turism şi conducerii CJ Hunedoara.
OMD – explicat pe scurt
Conform preşedintelui ANT, o organizaţie de management al destinaţiei reprezintă, de fapt, o asociere între autorităţi locale, mediul privat din turism, dar şi instituţii de învăţământ şi nu numai, al cărei scop este dezvoltarea durabilă a respectivei destinaţii. Anca Pavel – Nedea spune că asemenea organizaţii au apărut în ţară şi pot constitui un model de bune practici în domeniu, adăugând că Hunedoara, judeţ care „stă pe o mină de aur” din punct de vedere turistic, poate deveni pionierul acţiunii de regândire a turismului în România, pe baza unei viziuni integrate asupra domeniului. „Demersul privitor la înfiinţarea unor organizaţii de management al destinaţiilor reprezintă o continuare a transferului deciziei în mâna destinaţiei turistice în sine. Este un model pe care încearcă acum să-l adopte întreaga Europă, pentru că acolo unde a fost aplicat, a avut rezultate. O asemenea organizaţie poate gestiona mult mai bine o destinaţie turistică, o poate conserva mult mai bine dar poate accesa şi fonduri din diferite pentru respectiva destinaţie”, a declarat Anca Pavel – Nedea.
„Este de dorit ca OMD-ul să îşi subordoneze, oarecum, autorităţile locale, în problemele legate de destinaţia turistică şi va avea decizia, într-un mod integrat. Să nu uităm de segmentul privat care va fi reprezentat cum se cuvine, astfel încăt, prin partea privată se va asigura o independenţă clară faţă de politic şi, în plan administrativ, o continuitate care să treacă peste ciclurile electorale. Viziunea despre turism într-o destinaţie va fi a OMD-ului. Totodată va prelua şi răspunderea (…) Singura şansă economică pentru judeţul Hunedoara este turismul şi este momentul să trecem de la diletantism la profesionism în acest domeniu”, a adăugat Lucian Stanciu, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.
Taxe folosite aşa cum trebuie
Tot ieri, preşedintele ANT a anunţat că instituţia pe care o reprezintă va continua demersurile pentru elaborarea unui pachet de bune practici în turism, dar va elabora şi o hotărâre de guvern pentru recunoaşterea OMD-urilor precum şi pentru interconectarea centrelor naţionale de informare turistică. Un alt demers al ANT se referă la folosirea banilor din taxele colectate de la operatorii turistici: „Până nu demult era acea taxă modică, numită «taxa de staţiune», inclusă în tariful de cazare perceput turiştilor. S-a colectat ani la rând, doar că toţi banii erau viraţi la centru, unde se alocau, nu pentru diferite obiective, nu era legiferat ca banii să fie daţi, de exemplu, măcar pentru promovare turistică (…) Dorim s-o reintroducem în Codul Fiscal, să fie colectată de către primăriile din destinaţiile turistice, o parte din ea să rămână la autoritatea locală, iar o parte să fie vărsată către viitoarele OMD sau alte asocieri publice-private care manageriază destinaţia. Mai este şi taxa de promovare, existentă şi acum în Codul Fiscal, opţională, plătită de agenţi economici. Corecţia pe care ANT o doreşte este ca această taxă de promovare în destinaţiile cu resurse naturale şi antropice să fie obligatorie. Primăriile să o colecteze şi să păstreze o parte, iar restul să se verse la organizaţia de management al destinaţiei”.