Raportul Curții de Conturi. Unitățile administrativ-teritoriale din județ au produs prejudicii de aproape 7 miliarde de lei, în 2015
Curtea de Conturi a României a publicat un raport sinteză, care cuprinde aspecte rezultate din acțiunile de audit financiar asupra conturilor de execuție a bugetelor unităților administrativ-teritoriale. Din datele prezentate în raportul instituției de control, rezultă că unitățile administrativ teritoriale din județul Hunedoara au produs un prejudiciu de aproape șapte miliarde de lei.
La nivelul întregii țări, cele mai frecvente categorii de abateri și nereguli, în 2015, care au determinat producerea de prejudicii, prin cuantumul estimat al acestora, dar și prin aceea că, în ciuda faptului că sunt identificate de Curtea de Conturi an de an, continuă să se repete, s-au constatat într-un număr de 5.693 de cazuri. Potrivit inspectorilor instituției, acestea se referă, în principal, la nerespectarea prevederilor legale cu privire la angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare, precum și utilizarea nelegală a fondurilor acordate de la buget; abateri cu privire la administrarea contractului de achiziție publică; abateri referitoare la modul de alocare și utilizare a alocațiilor bugetare pentru investiții, a subvențiilor, transferurilor și a altor forme de sprijin financiar; alte abateri (achiziții publice, datorie publică, respectarea destinației fondurilor). La nivel național, dintre acestea, cele mai relevante abateri generatoare de prejudicii atât din punct de vedere al frecvenţei (4.023 cazuri din totalul de 5.693 al constatărilor, ceea ce reprezintă 70,7% din total), cât şi din punct de vedere al impactului asupra bugetului (prejudicii estimate de 602,2 milioane de lei reprezentând 71,8% din volumul total al prejudiciilor constatate) se referă la nerespectarea reglementărilor legale în angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare, precum și utilizarea nelegală a fondurilor acordate de la buget.
Principalele abateri care au produs prejudicii
Prejudiciile regăsite la cheltuieli de personal, în sumă de 116,7 milioane lei, la nivelul întregii țări, se datorează, în principal, plății unor drepturi bănești fără drept. Prejudiciile cele mai importante sunt localizate la cheltuielile cu bunuri și servicii, respectiv 493,8 milioane lei, reprezentând efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație, respectiv bunuri, lucrări; servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită; nerespectarea prevederilor legale referitoare la consumul de carburanți și efectuarea reparațiilor auto; efectuarea de cheltuieli de protocol care nu se încadrează în baremurile stabilite de actele normative în vigoare; plata din bugetul local a utilităților pentru spațiile închiriate fără a fi recuperate de la chiriași; plata unor cheltuieli care nu aparțin unității şi/sau a căror realitate şi conformitate nu este atestată prin documente justificative legal întocmite (servicii de telefonie mobilă, servicii de asistență juridică, decontarea unor prestări de servicii pentru elaborarea/implementarea sistemului de control intern/managerial etc.); plăţi nelegale pentru cheltuieli de transport, hrană și cazare care nu întrunesc condițiile prevăzute de legislația privind delegarea și detașarea în altă localitate; plăţi nelegale reprezentând onorarii de asistență juridică peste valoarea stabilită prin contractul de prestări servicii juridice; cheltuieli nelegale angajate prin decontarea unor servicii de audit public intern în sistem de cooperare, în condițiile în care acordurile încheiate nu îndeplinesc condițiile de conformitate și legalitate referitoare la exercitarea acestei activităţi prin cooperare, iar activitățile de audit public intern nu au fost prestate în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
Achiziții în neregulă
Potrivit raportului sinteză întocmit de Curtea de Conturi a României, ca în fiecare an, achizițiile publice făcute de administrațiile locale s-au desfășurat cu erori. Abaterile consemnate la cheltuieli de capital vizează aspectele deficitare privind activitatea de achiziții publice de servicii și lucrări de investiții. Spre exemplu, în etapa de derulare a procedurilor de achiziție publică, nu a fost întocmit sau a fost întocmit greșit programul de achiziție. Alte probleme descoperite de Curtea de Conturi au fost lipsa notelor justificative privind alegerea procedurii de atribuire, dar și divizarea achiziţiilor cu acelaşi cod CPV în mai multe contracte, pentru evitarea organizării de proceduri de achiziţie. Mai mult, au fost estimate necorespunzător sau neestimate valorile contractului de achiziție publică, au fost încheiate contracte fără asigurarea surselor de finanțare sau nu a fost respectat criteriul de atribuire. În etapa de derulare a contractelor de achiziții publice au existat cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat, privind lucrări de investiții decontate la prețuri mai mari decât cele cuprinse în oferta financiară adjudecată; includerea în situațiile de plată a unor cheltuieli care depășesc normele, cotele sau baremurile prevăzute de lege; plăţi nelegale pentru lucrări supradimensionate prin înscrierea unor cantităţi mai mari decât cele real executate, rezultate din măsurători; plăți pentru servicii sau lucrări a căror valoare excede contractelor și/sau ofertelor declarate câștigătoare (cote de cheltuieli indirecte și prețuri unitare mai mari decât în devizul ofertă).
Cazurile de sesizare a organelor de urmărire penală

Potrivit legii, în situaţiile în care în rapoartele de audit se constată existenţa unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale sunt sesizate organele în drept pentru asigurarea valorificării constatărilor. „Pe parcursul anului 2016, au fost sesizate organele de urmărire penală în 99 de cazuri, urmare a consemnării în rapoartele de audit a unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârșite cu încălcarea legii penale sau a faptei de nerecuperare a prejudiciului, ca urmare a nedispunerii și neurmăririi de către conducerea entităților a măsurilor dispuse de camerele de conturi.
În cele 99 de sesizări, făcute la nivel național, faptele se referă, în principal, la nerespectarea dispoziţiilor legale din domeniul contabilităţii, finanţelor publice locale, fiscal şi al achiziţiilor publice.
În județul Hunedoara, au fost descoperite prejudicii făcute de administrațiile locale sau județene în valoare de 6.884.000.000 de lei, dar, deocamdată, nu s-a publicat prejudiciul creat de fiecare primărie în parte sau de către Consiliul Județean Hunedoara. În perioada următoare, Curtea de Conturi va publica pe pagina oficială Rapoartele privind finanțele publice locale pe anul 2015 întocmite la nivelul fiecărui județ și municipiului București, cu prezentarea principalelor constatări și concluzii rezultate din verificarea conturilor de execuție bugetară pe anul 2015 la nivelul unităților administrativ-teritoriale verificate în anul 2016.
4 Comments