glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateUltima oră

FOTO. Promisiune: vom avea autostradă spre Lugoj la final de iulie. Dacă nu mai plouă

Ministrul Transporturilor îl laudă pe Dorinel Umbrărescu, patronul companiei care construieşte lotul IV din autostrada Lugoj – Deva şi critică firmele „care vin cu două mape, trei laptop-uri şi o gaşcă de avocaţi”

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc s-a aflat astăzi  în judeţul Hunedoara pentru a inspecta loturile „hunedorene” ale autostrăzii Lugoj – Deva şi a anunţat că acestea vor fi utilizabile de la finele lunii iulie încolo. Cuc a dat ca exemplu bun compania lui Dorinel Umbrărescu (angajată pe lotul IV) în dauna altor companii (în general străine) despre care a spus că „vin cu două mape, trei laptop-uri şi cu o gaşcă de avocaţi care-i învaţă cum să facă tot felul de claim-uri (pretenţii – n.red.), să ia bani nemunciţi”. Cuc nu a dat însă vreun răspuns clar la întrebarea „Când vom putea circula DOAR pe autostradă, de la Sibiu până la Nădlac”, date fiind problemele de la capătul lotului 2, unde încă se aşteaptă construirea „tunelurilor pentru urşi”.

 

Ministrul transporturilor a declarat astăzi, la Şoimuş, că lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva (între Holdea şi Ilia) va fi gata mai devreme de finalul lunii iulie, dar va fi „dat în trafic” doar când va fi gata şi lotul 4 (Ilia – Şoimuş).

Pe parcursul declaraţiilor făcute la Şoimuş (în plin şantier, pe locul în care se lucrează la „trecerea” autostrăzii prin versantul „Dealului liliecilor”, Răzvan Cuc l-a lăudat nu o dată ci de mai multe ori pe Dorinel Umbrărescu, patronul companiei Spedition UMB. Să punem acest detaliu pe seama faptului că ministrul transporturilor nu cunoaşte numele companiei lui Dorinel Umbrărescu.

„Chiar spuneam mai devreme şi-l felicitam pe constructor că, dacă reuşea cineva în România să facă o lucrare de un asemenea grad de complexitate şi de anvergură, ăla este Umbrărescu. Altul nu cred că putea s-o facă, la ce văd eu că se lucrează în momentul ăsta în România de către băieţii ăştia care vin cu laptop-uri cu mape şi aşa mai departe. Am discutat cu constructorul care m-a asigurat că la sfârşitul lunii iulie va fi finalizat acest lot şi va putea fi dat în trafic. Bineînţeles, un singur amendament şi-aici aş vrea să nu fie interpretat greşit, dacă vor continua ploile în ritmul în care au fost în ultima perioadă, adică peste 35 de zile de ploaie, bineînţeles că va avea o problemă, un pic, să avanseze, să aibă un ritm atât de benefic cum îl are acum, în momentul când e soare şi poate lucra. De altel, vedeţi că şantierul duduie, deci nu se pune problema ca antreprenorul să nu fie mobilizat”.

Tunelurile, când or fi…

Când vine vorba despre deja faimoasa porţiune de la limita judeţelor Hunedoara şi Timiş, unde s-a constatat că ar fi obligatorie modificarea proiectului tehnic iniţial (din 2008) care nu prevedea soluţii de traversare a traseului autostrăzii pentru mamiferele mari, Răzvan Cuc nu a putut estima un termen la care aceasta va intra în lucru şi la care va fi finalizată. Respectiva secţiune a fost scoasă din contractul companiei Salini Impregilo, care a construit lotul 2. În declaraţiile sale, Răzvan Cuc s-a referit mereu la „viaducte”. Provocarea din zonă o reprezintă însă tunelurile lungi de 1,7 kilometri (câte unul pentru fiecare sens de mers) din zona Coşeviţa – Holdea. „Problema este la secţiunea E (din lotul 2 – n.red.). Acei 8,75 km unde trebuie să construim acele viaducte pentru mamifere mari, viaducte care vor costa statul român în jur de 180 de milioane de euro, dar aşa ni s-a impus şi trebuie să ţinem cont de rigorile pe mediu pentru că exact în locul unde ne aflăm acum ştiţi foarte bine că relocam faimoasa scorbură, nu peşteră, unii spuneau că avem o peşteră de lilieci. Aveam o scorbură de lilieci de care a trebuit să ţinem cont. A blocat doi ani lucrările, am relocat-o şi iată că astăzi, în sfârşit, ne aflăm în punctul de a finaliza acest obiectiv. Vom avea deschis, practic, ca şi tronsoane de autostradă, de la Sibiu până la Nădlac se va circula pe autostradă, mai puţin tronsonul acela de 8,75 km care este ridicat pe SEAP, din ce m-a informat domnul Neaga, pentru execuţie şi proiectare, a fost transmis spre validare, dacă nu cumva a fost şi validat deja”, a declarat ministrul.

 

A vrut proiectul vechi, dar CE n-a fost de acord

După ce a fost rugat să estimeze un orizont de timp pentru respectiva porţiune, Răzvan Cuc a declarat:

„Românii trebuie să-nţeleagă că nu este vina Ministerului Transporturilor ci sunt nişte condiţii de mediu pe care trebuie să le respectăm. Ne-am trezit că trebuie să facem viaducte pentru mamifere mari, adică nişte pasaje, ca să vorbim pe-nţelesul tututor, pentru urşi şi lupi, care am văzut că sunt o problemă şi la autostrada Sibiu – Piteşti, unde a fost contestat acordul de mediu, că n-am făcut studiu pentru urşi – lupi şi lilieci. Deci, dacă trebuie să respectăm normele europene şi normele de mediu, trebuie să facem aceste pasaje. Eu, personal, m-am dus la Comisia Europeană în 2017 şi am vrut să merg pe vechiul proiect, adică să dăm drumul şi să construim ca să finalizăm, că până acum aveam finalizat acel obiectiv. În acel moment mi s-a spus că mi se va tăia toată finanţarea dacă nu ţin cont de modificările care sunt aduse pe Acordul de Mediu. Drept dovadă, am scos la licitaţie execuţia tronsonului. Dacă va veni o firmă cum este, nu ştiu, domnul Umbrărescu probabil că o vom avea finalizată înainte de termen. Dacă nu, o vom avea finalizată în termenul contractual pe care şi-l va asuma firma care va câştiga acea licitaţie. Nu putem să derulăm altfel acest proiect pentru că este un proiect pe fonduri europene, nu se poate da o încredinţare directă, oricum vorbim de 180 de milioane de euro. (…) Eu cred că important este să finalizăm aceste două loturi, după care să aşteptăm să vedem cine va câştiga acel tronson de 8 kilometri. Îi vom monitoriza foarte atent să finalizeze lucrarea în termenul pe care şi-l asumă. Dar lucrările sunt destul de complexe pentru acele viaducte (tuneluri – n.red.)”.

Alt „avertisment”

În primul său mandat la Ministerul Transporturilor Răzvan Cuc a fost cel care a lansat public avertismente la adresa companiei spaniole Comsa, care construieşte lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. Răzvan Cuc a plecat de la minister, disputa a continuat (ajungând până la nivel de ambasadori) şi, cum-necum, între timp spaniolii par să fi reintrat în grafic cu lucrările. Întrebat fiind dacă spaniolii s-au temut că le reziliază contractul, Cuc a răspuns: „Nu trebuie să se teamă. Ei trebuie să-şi facă treaba, pentru că ei au semnat contractele cu ceva ani în urmă. Ei, conform termenelor normale, trebuiau să aibă lucrările finalizate. Bun, am înţeles, s-au dat extensiile de timp, dar văd că unii constructori s-au învăţat să meargă în acest ritm: să ceară extensie după extensie. Nu mai merge. Acuma vin de pe loturile Sebeş – Turda. I-am spus celui de pe lotul 2 (Sebeş – Turda), la sfârşitul lui iunie are timp să vină să-mi arate utilajele, contractele cu subcontractorii declaraţi oficial la CNAIR, ca românii să fie plătiţi, să nu fie bătaia de joc a unor constructori străini, după care, dacă nu vine la sfârşitul lunii iunie, eu reziliez contractul. Deci nu mai putem tolera sub nicio formă comportamentul ăsta. Adică de ce undeva se poate şi la alţii nu se poate? Că lucrurile sunt simple, luăm prin similitudine: ce are Umbrărescu în plus faţă de altă firmă?! Vă spun eu ce are: el vrea să construiască şi să aibă un renume bun şi să aibă români angajaţi; ăia (alte firme – n.red.) vin cu două mape, trei laptop-uri şi cu o gaşcă de avocaţi care-i învaţă cum să facă tot felul de claim-uri (pretenţii – n.red.), să ia bani nemunciţi. Nu mai merge! Îi trimitem înapoi. Ştiu că au un palmares bogat, sunt firme puternice, cunoscute la nivel internaţional, european. Ei, pentru faptul că pe noi ne-au încurcat foarte mult în România o s-avem grijă să nu mai încurce pe alţii în următorii trei ani de zile”.

Back to top button