Ministrul Transporturilor, nepregătit, în vizită pe autostradă
Răzvan Cuc nu ştia, până azi, că există posibilitatea tehnică de a pune în folosinţă SEPARAT loturile 3 şi 4 de autostradă

Ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a venit azi, din nou, să viziteze Loturile 3 şi 4 de pe autostrada Lugoj Deva. A discutat şi cu presa, vreo 20 de minute şi până la finalul discuţiilor a ţinut-o una şi bună că „nu are rost să deschidem circulaţiei separat loturile 3 şi 4”. Abia spre finalul discuţiei cu reporterii ministrul a părut că cedează.
Întrebat fiind dacă loturile 3 şi 4 vor fi deschise simultan circulaţiei sau separat, Răzvan Cuc a declarat, într-o primă fază: „Concomitent se va deschide traficul pe amândouă. Lotul 3 mi-a spus (antreprenorul – n.red.), la fel, că la sfârşitul lunii iulie poate fi dat în trafic. Acuma mă duc şi vedem exact stadiul în care se află lotul 3”, adăugând că momentul deschiderii va fi „până de Sfântă Mărie”, adică 15 august 2019. După vreo 15 minute, timp în care s-au discutat alte detalii, chiar şi despre alte proiecte de infrastructură din zonă, Răzvan Cuc a fost întrebat din nou: „Loturile 3 şi 4 se vor deschide circulaţiei împreună?. Ministrul a răspuns: „Eu aşa aş vrea (împreună – n.red.). Să nu mai recepţionăm un lot, să facem descărcarea lotului. Dac-aş deschide Lotul 3 înainte ar trebui să fac descărcare. N-are niciun sens să nu le deschidem pe-amândouă odată. Că dacă deschidem lotul 3 şi lotul 4 nu, am descărcare dar o iau pe drumul naţional şi ocolesc lotul ăsta (Lotul 4 – n.red.). Eu zi că atunci când le deschidem le deschidem pe toate”. După ce i-am atras atenţia că Lotul 3, Holdea Ilia, are construită deja o descărcare în DN 7 care este gata (fapt confirmat şi de directorul CNAIR Sorin Scarlat, prezent în apropiere), iar pe DN 68 A, de la Holdea până la Săcămaş, şoferii merg peste 30 de kilometri şi trec prin mai multe sate, când ar avea la dispoziţie o autostradă (Lotul 3), cu două săptămâni înaintea inaugurării Lotului 4, ministrul Cuc a părut că nu mai are replică şi s-a mulţumit să spună doar „Ok, la voi tre să fie cum vreţi voi. Ok”.
Partea plină a paharului
Dacă în ce priveşte detalile proiectului Lugoj – Deva (loturile 3 şi 4) Răzvan Cuc a dovedit că are o scăpare majoră (din declaraţiile sale reiese clar că nu ştia că există un nod rutier la Ilia, aproape de capătul estic al lotului 3), ministrul transporturilor a fost cât de cât la curent cu alte probleme majore de infrastructură din judeţ: a anunţat deschiderea ofertelor pentru continuarea lucrărilor la „Drumul lui Băsescu” (Câmpul lui Neag – Herculane), a declarat că o porţiune de 9 kilometri a DN 7A dintre Petroşani şi Voineasa va fi preluată în administrare de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara astfel încât să poată fi reabilitată şi întreţinută mai bine şi, mai ales, că Ministerul Transporturilor lucrează la un proiect de hotărâre de guvern pentru aprobarea unui proiect în valoare de 20 de milioane de euro de reamenajare totală (cu subtraversare) a intersecţiei DN 76 cu DN 7 de la Şoimuş (pe DN 7, mii de şoferi îşi pun zilnic viaţa în pericol în cele două puncte de întoarcere amenajate „temporar” în 2014).
Din nou, despre autostrăzi…
Acum, că există (cât de cât) autostradă spre Timişoara şi Sibiu, hunedorenilor le lipseşte autostrada spre Cluj – Napoca. Este vorba despre loturile 1 şi 2 de pe Sebeş – Turda care nu sunt încă finalizate: „Pe lotul 1, constructorul şi-a asumat că va finaliza lucrarea şi vom deschide traficul până la sfârşitul traficului. De asemenea şi lotul 2, constructorul din Grecia şi-a asumat deja că până la sfârşitul anului va termina. Dar lotul 1 de pe Sebeş Turda cu siguranţă ar putea fi deschis traficului. Se lucrează la bretelele de descărcare din autostradă. Important este să facem descărcările, mai ales descărcările în A 1 (Deva – Sibiu – n.red.)”, a declarat Răzvan Cuc.
…şi despre „adversarii” de la Pro Infrastructură
Tot azi şi tot la Şoimuş, lui Răzvan Cuc i s-a adus aminte că autostrada spre Timişoara are o „întrerupere” în zona Holdea – Coşava şi că „Pro Infrastructura”, asociaţia care monitorizează stadiul proiectelor de infrastructură din România i-a reproşat şi îi reproşează faptul că a decis ca secţiunea E din contract, cea care cuprindea şi „tunelurile pentru urşi” a fost scoasă din contractul cu italienii de la Salini Impregilo (care aveau un proiect tehnic – conform „Pro Infrastructură), iar acum se pierde timp cu o nouă licitaţie pentru proiectare şi execuţie pentru cei 9 kilometri rămaşi neconstruiţi. Aici a intervenit directorul CNAIR, Sorin Scarlat: „N-a fost un reproş. Aplicând legea achiziţiilor publice noi nu putem să suplimentăm valoarea unui contract decât până la maximum 20 la sută. Practic noi trebuia să-i plătim încă o dată contractul şi ceva ca să pot să am lucrarea (280 de milioane de euro în plus – n.red.). Singura cale legală a fost să scoatem din contract această secţiune şi s-o relicităm”. Răzvan Cuc n-a putut rata şansa de a face adăugiri: „Este foarte uşor să vorbeşti de pe margine şi să dai sfaturi. Asta-i cel mai uşor. Mai greu este să lucrezi şi să implementezi. De pe margine e uşor. Inclusiv asociaţiile astea şi ong-urile sunt cele mai sfătoase care tot timpul au venit şi ne-au dat tot felul de indicii. Dar au avut şi ei şansa lor, că ministerul transporturilor din 2016 a fost condus de oameni care au activat la Pro Infrastructură. Şi n-am văzut să deblocheze, de exemplu să ia peştera de lilieci de-aici (lotul 4 Lugoj – Deva – n.red), n-am văzut să lanseze proiecte noi, n-am văzut să relanseze partea aia cu urşii. De pe margine toţi ne pricepem. Când ajunge cineva într-o funcţie e mai greu, vedem că se blochează. Începem să dăm vina ba pe tot felul de probleme, dar nu găsim niciodată soluţii. „Pro Infrastructură” să-şi facă treaba lor, să monitorizeze cu dronele în continuare, să critice ministrul transporturilor, să-şi facă treba aşa cum au făcut până acum. Dar pe partea de procedură legală este bine să ne lase pe noi să facem că eu cred că le ştim mai bine”.
Tunelurile, vechea durere
Răzvan Cuc n-a putut estima când vom avea gata şi „tunelurile pentru urşi” de la Holdea – Coşava spunând că licitaţia este abia la început şi nu se ştie ce termen îşi va asuma constructorul care o va câştiga. Şi-n iunie, şi azi, Cuc a reamintit de încercarea sa de acum doi ani de a schimba soluţia tehnică din zonă, astfel încât să nu mai fie nevoie de tuneluri forate de lungimi apreciabile, peste care să poată circula mamiferele mari. „În 2017 m-am dus la faţa locului, am vorbit şi cu localnicii şi cu asociaţiile de vânători, chiar am şi spus «după ce să facem aceste tuneluri şi viaducte» care vreau să le monitorizaţi. Nu ştiu cine va fi atunci ministru, ce se va întâmpla. Dar aş vrea pentru noi, să ştim şi noi în România, câţi urşi şi câţi lupi au circulat pe o investiţie de 280 de milioane de euro. Şi eu sunt iubitor de mediu şi-mi place să protejez mediul dar mi se pare la un moment dat că… ştiţi facem din ţânţar armăsar. Începem să blocăm proiecte. Toată lumea cere drumuri bune şi autostrăzi. Eu cred că lumea trebuie să mai fie un pic receptivă şi să mai sesizeze şi când apar astfel de probleme fiindcă ele nu apar întâmplător. Ne trezim că începem un proiect şi ne trezim că după trei ani de zile trebuie să modificăm proiectul şi să facem, cum e cazul la Lugoj – Deva, ecoducte pentru mamifere mari. Generează întârzieri şi costuri suplimentare. Şi dup-aceea începem să spunem că în România e cel mai scump kilometru de autostradă construit. Păi dacă-n 8 kilometri băgăm 280 de milioane de euro …”.
One Comment