Ministerul Transporturilor descâlceşte greu problema exproprierilor pentru autostrada Orăştie – Sibiu
Peste 100 de familii din Geoagiu, Orăştie şi Romos aşteaptă de şase ani să li se plătească banii cuveniţi pentru terenurile „mâncate” de autostrada Orăştie – Sibiu. Ministrul Transporturilor şi şefii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au promis că se vor implica. Din răspunsul unei interpelări făcute de către deputatul Natalia Intotero, reiese însă că implicarea este încă la nivel declarativ. Mai nimic concret.
„Sunt mai multe categorii de persoane nemulţumite în acea zonă şi sunt nemulţumite pe bună dreptate. Primii sunt cei care sunt nemulţumiţi de sumele încasate, comparativ cu proprietarii de terenuri de pe tronsonul Deva – Orăştie. La Simeria s-au plătit şi 5 euro pe metrul pătrat, la Geoagiu – Romos s-au plătit câţiva cenţi. Apoi este categoria persoanelor care n-au reuşit să aibă toate documentele cerute de CNAIR, iar vina este plimbată de la o instituţie la alta. Mai este şi categoria persoanelor care au primit bani, dar nu sume corecte. De exemplu, o persoană cu o suprafaţă expropriată de 60 de arii, a primit bani pentru 30 de arii, iar o altă persoană, cu 30 de arii, a primit bani câţi pentru 60 de arii. Să nu mai vorbim de faptul că există încă persoane care plătesc şi acum impozite la Primărie pe terenuri care, de şase ani, sunt, de fapt, ocupate de autostradă. Am cerut şi cer în continuare responsabililor din Ministerul Transporturilor şi CNAIR să vină la faţa locului pentru a descâlci toate aceste încurcături”, spune Natalia Intotero.
Hârtii greşite la Bucureşti
Deputatul Natalia Intotero a făcut mai multe interpelări parlamentare pe tema situaţiei exproprierilor de pe autostrada Orăştie – Sibiu (lotul I). În răspunsurile sale Ministerul Transporturilor recunoştea că au apărut mai multe greşeli în hotărârile de guvern referitoare la exproprieri, pentru că datele din anexele acestora nu corespundeau cu evidenţele de cadastru. Pe de altă parte, un proiect de hotărâre de guvern a fost respins de Ministerul Justiţiei „din cauza lacunelor legislative în domeniul exproprierilor”. Luna trecută, Natalia Intotero a revenit cu întrebările legate de această problemă şi a primit un răspuns destul de aproximativ: Ministerul Transporturilor doreşte să promoveze o ordonanţă de urgenţă care să modifice legea din 2010 în baza căreia s-au făcut şi exproprierile din zona Geoagiu – Romos. „Dacă va fi proiect de ordonanţă, atunci putem spera la o rezolvare mai rapidă. Dacă va fi proiect de lege pentru modificarea legii din 2010, procedura are o durată mai lungă. Eu sper să se apeleze la prima variantă”, spune Natalia Intotero.
Cu răbdarea la grea încercare
Peste 100 de proprietari de terenuri din zona Geoagiu – Romos aşteaptă îndreptarea greşelilor făcute în 2011 de către Ministerul Transporturilor şi CNAIR. Unul dintre păgubiţii aşa-ziselor exproprieri este Ioan Necşa. Omul spune că a pierdut şirul instituţiilor şi şefilor cu care a discutat, dar, deocamdată, degeaba: „Am fost peste tot. Şi la Primărie şi la Prefectură, şi la CNAIR la Bucureşti şi la Drumurile Naţionale la Timişoara. Ultima dată am fost pe şantier la Şoimuş, când a venit ministrul şi domnul ăla de-i şef mai nou la CNAIR. Le-am spus. Apoi l-am sunat pe domnul de la Drumuri de la Timişoara şi mi-a zis că actele-s la Ministerul Justiţiei şi că ăia de la Justiţie zic că nu-s în regulă hârtiile. Eu am avut 2.700 de metri pătraţi expropriaţi. Trebuia să primesc 6000 de lei. Autostrada-i în funcţiune de cinci ani, iar eu n-am primit niciun leu până acum. Să nu mai zic că ne-au dat între 80 de bani şi 2,3 lei pe metrul pătrat, mult mai puţin decât s-au dat pentru autostrada Deva – Orăştie. Nu înţeleg de ce nu ne dau banii”.
One Comment