glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Mega – proiect de 30 de milioane de euro la Hunedoara

Primăria depune trei proiecte de câte 10 milioane de euro pe axa dedicată reducerii emisiilor de carbon

Primăria Hunedoarei se foloseşte de Axa 3 din cadrul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020 pentru a moderniza transportul în comun dar şi pentru a reabilita străzi, precum şi pentru a crea spaţii pietonale. Dacă proiectele prezentate de Primărie vor primi finanţarea solicitată (în total, 30 de milioane de euro), oraşul va avea 20 de autobuze ecologice, zeci de staţii modernizate sau nou construite, o autobază nouă, aproximativ 300 de biciclete de închiriat, piste de biciclete noi, sisteme inteligente de management al traficului, dar şi două noi zone exclusiv pietonale: în Centrul Vechi şi în zona Sanitas.

Limita de finanţare a proiectelor pentru Axa 3 este de 10 milioane de euro. În încercarea de a avea mai multe şanse de reuşită, Primăria Hunedoarei a încercat să „împartă” oraşul în 3 „coridoare”: central, de Est şi de Vest. Proiectele sunt gata şi urmează să fie depuse la ADR Vest.

Pietonală şi semi-pietonale în Centrul Vechi

Proiectul pentru „Coridorul de Est” vizează Centrul Vechi al Hunedoarei şi prevede, în mare, modernizarea a 2 kilometri de străzi, o pistă de biciclete de 1 kilometru, cumpărarea a 7 autobuze ecologice, amenajarea a cinci staţii de închiriere a unui număr de 170 de biciclete (cumpărate prin acelaşi proiect), modernizarea a 10 staţii de autobuz şi construirea a cinci staţii noi pentru utilizatorii transportului în comun.

Piaţa Libertăţii ar urma să devină zonă exclusiv pietonală, iar străzile din imediata apropiere a Castelului Corvinilor (C-tin Bursan, Maior Stângă, 9 Mai şi Castelului) să devină semi-pietonale (accesul va fi permis doar rezidenţilor, maşinilor de aprovizionare şi celor ale serviciilor de Pompieri, Ambulanţă etc…).

O altă pietonală, la Sanitas

Proiectul pentru „Coridorul Central” presupune transformarea zonei Sanitas într-una cu adevărat pietonală (aria nu a fost reabilitată niciodată, de la Revoluţie şi până acum), o pistă de biciclete de 2 kilometri, cumpărarea a 3 autobuze ecologice, un sistem de bike – sharing cu 188 de biciclete noi, 6 intersecţii cu semafoare noi plus o intersecţie care va fi semaforizată, dar şi construirea unei autobaze noi, cu 20 de staţii de încărcare a autobuzelor ecologice, la Hădaşdat. Acest proiect vizează în principal b-dul Dacia şi Străzile Bucegi şi Mureşului, dar va avea impact şi asupra străzilor Avram Iancu, Mihai Viteazul, Ion Creangă, b-dul Corvin, Aurel Vlaicu, Victoriei şi Bicaz, după cum se arată în documentele întocmite de Primărie.

Asfalt cu bani din „mobilitate urbană”

„Coridorul de Est” se adreseză în special străzilor Buituri, Eroilor şi Mureşului. Acestea vor avea parte de lucrări de reabilitare a carosabilului şi trotuarelor (cu toate că axa pe care se depune proiectul are ca temă mobilitatea urbană şi reducerea emisiilor de CO2). Pe acest proiect se doreşte achiziţionarea a încă 10 autobuze ecologice, modernizarea a 12 staţii de călători, schimbarea semafoarelor din două intersecţii şi semaforizarea uneia noi. Proiectul va avea impact şi asupra b-dului 1848 şi străzilor Vlahuţă, Gheorghe Lazăr, Viorele, Trandafirilor, Victoriei şi Pictor Luchian. Tot în proiectul pentru „Coridorul de Est” este prevăzută atât modernizarea „scărilor de la Poliţie” cât şi a „scărilor de la Izvor”, de lângă vecea Şcoală Generală nr. 3.

Elemente comune

Toate staţiile pentru transportul în comun care vor fi modernizate sau nou construite prin cele trei proiecte vor avea conexiuni wi-fi la Internet dar şi porturi USB pentru încărcarea telefoanelor. Asta pe lângă senzori de proximitate, senzori de mediu, afişaje electronice privind sistemul de transport în comun, camere de supraveghere şi alte dotări, alimentate de la panouri solare.

Toate intersecţiile prevăzute în cele trei proiecte ar urma să fie dotate cu semafoare LED de ultimă generaţie.

Fiecare „coridor” va avea atât un sistem inteligent de management al transportului în comun cât şi un sistem de management al traficului rutier.

În toate cele trei proiecte sunt prevăzute instalaţii noi de iluminat (atât pentru pietoni cât şi pentru biciclişti), precum şi reabilitări de trotuare.

Toate cele trei proiecte vizează şi introducerea unui sistem electronic de achiziţie a biletelor de călătorie.

„Am întocmit trei proiecte pe aceeaşi axă pentru că nevoile Hunedoarei au cerut-o, dar şi pentru că eu sunt convins că sunt şanse reale să fie aprobate pentru finanţare toate trei. Bani pentru Axa 3 există şi să ştiţi că nu sunt deloc multe primăriile care au reuşit să depună proiecte pe această axă, iar termenul – limită expiră peste câteva zile. Noi am reuşit să avem o strategie de dezvoltare adoptată de Consiliul Local, un plan de mobilitate urbană întocmit de Primărie şi însuşit prin vot de Consiliul Local, documente pe baza cărora am elaborat aceste proiecte. Nu poţi avea un oraş modern fără un transport local la standardele actuale, fără zone pietonale bine gândite, fără străzi şi trotuare reabilitate, fără piste de biciclete şi aşa mai departe”, declară primarul Hunedoarei, Dan Bobouţanu (foto).

Back to top button