glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Drumurile judeţene cu bani europeni „intră la apă”

Drumul Hunedoara Sântuhalm nu va mai avea câte două benzi pe sensurile de urcare, iar „Culoarul Mureş Nord” nu va avea o lăţime constantă şi mulţumitoare pe toată lungimea sa. Pentru ambele drumuri, CJ Hunedoara are de gând să ceară bani europeni, mai mulţi decât i-au fost alocaţi judeţului de către ADR Vest. Problemele celor două proiecte sunt prilej pentru Laurenţiu Nistor să facă aluzii la „fostul regim”. Ultimul preşedinte liberal, Adrian David, nu întârzie cu răspunsurile.

În decembrie, Consiliul Judeţean Hunedoara intenţionează să depună spre evaluare la ADR Vest două proiecte importante de infrastructură: „Culoarul Mureş – Nord” (de la Gelmar până la Ilia, pe malul nordic al Mureşului), pentru care are de gând să ceară 40 de milioane de euro, respectiv drumul judeţean dintre Hunedoara şi Călan, pentru care speră la o finanţare de 7,2 milioane de euro. Ambele proiecte sunt depuse în cadrul unui al doilea apel de proiecte, care se va deschide pe 5 decembrie. Primul apel s-a „închis” pe 16 noiembrie. Consiliile judeţene Arad şi Timiş au reuşit să depună, până la 16 noiembrie, două proiecte pentru drumuri pe care le au în administrare. Consiliul Judeţean Hunedoara a avut însă dificultăţi. Întârzierea n-ar trebui să reprezinte o problemă, dat fiind faptul că, atât în 2015 cât şi în 2016, Consiliul pentru Dezvoltare Regională (format din şefii celor patru consilii judeţene: Timiş, Arad, Caraş-Severin şi Hunedoara) a decis ca fiecărui judeţ să-i revină o sumă egală, cel puţin în ce priveşte proiectele pentru drumuri.

Hunedoara – Călan, fără „urcări” cu două benzi

„Nu ştiu cum au ai noştri ochiul format, dar ai lor (ai şefilor liberali – n.red.) nu l-au avut şi n-au văzut că, pe DJ 687 (mai precis pe porţiunea dintre Hunedoara şi Călan – n.red.) CF-urile se suprapun pe suprafeţe private. Pe unele locuri a trebuit să mergem pe varianta actualului drum, că nu putem expropria. Sunt şi alte piedici, dar aşa-i când se lucrează doar din birou şi tragi linie cu pixul. Acolo va fi un drum reabilitat şi modernizat, dar va avea două benzi (câte una pe sens – n.red.) Nu avem unde să facem două benzi pe sensurile de urcare. Nu ai unde”, a declarat Laurenţiu Nistor, marţi, într-o conferinţă de presă. Vicepreşedintele CJ Hunedoara, Sorin Adrian Vasilescu, a precizat însă că, totuşi, încă ar mai fi şanse ca drumul (destul de dificil de parcurs în spatele unui camion) între Hunedoara şi Călan să aibă două benzi pe unele porţiuni de urcare, astfel încât traficul să fie mai fluid. „Nu sunt la birou şi nu ştiu să vă spun acum exact pe ce lungimi se dorea iniţial câte două benzi pe sensurile de urcare. Nu s-a renunţat la idee, acolo unde o să se poată, vor fi câte două benzi. Vom şti mai clar la momentul în care se va ajunge la întocmirea proiectului tehnic”, a adăugat Sorin Adrian Vasilescu.

Culoarul Mureş – Nord, întârziat de CNAIR

Preşedintele CJ Hunedoara spune că probleme şi mai mari sunt în ce priveşte modernizarea drumurilor judeţene care fac legătura între satele de pe Valea Mureşului, de la Gelmar până la Ilia: „În trei puncte (între Brănişca şi Bejan – n.red.) şoseaua se intersectează cu autostrada. N-a văzut nimeni până acum, când am început să ne aplecăm mai serios asupra proiectului. Dacă cei care au proiectat autostrada n-au văzut că se intersectează de trei ori, în zona Brănişca  – Şoimuş cu drumul judeţean ce să facem?! Am atras atenţia asupra problemei, dar CNADNR-ul (acum CNAIR – n.red.) ne-a răspuns abia pe 8 noiembrie”.

O altă problemă pe acest proiect o reprezintă faptul că CNAIR ar trebui să relocheze 1,2 kilometri de drum judeţean. „Pe porţiunea dintre Bejan şi digul de la Mintia, drumul judeţean intră în acel culoar de 50 – 70 de metri al viitoarei autostrăzi. Acolo terenul a fost expropriat de CNADNR. Această companie va trebui să relocheze acea bucată de drum judeţean. Proiectul de drum trebuie să aibă continuitate pentru a fi eligibil”, precizează vicepreşedintele Vasilescu. Acesta adaugă că şi aici au fost probleme provocate de titluri de proprietate emise pentru suprafeţe care ajung până în marginea carosabilului. Pentru acest proiect, CJ Hunedoara are de gând să solicite 40 de milioane de euro, fiind vorba de o distanţă totală de aproximativ 70 de kilometri. Iniţial, pe acest culoar se dorea şi o pistă de biciclişti, „anexă” la care s-a renunţat din cauza problemelor funciare.

David: „Sunt aceiaşi angajaţi la CJ”

În replică la „săgeţile” trase de Nistor, Adrian David, ultimul preşedinte liberal al CJ Hunedoara, spune că, dacă ar fi muncit cu adevărat, noua conducere ar fi reuşit să rezolve problemele celor două proiecte de infrastructură mult mai repede: „Nu înţeleg, care să fie oamenii noştri şi care să fie oamenii lor, pentru că, la Consiliul Judeţean sunt aceiaşi angajaţi. În fiecare zi, domnul Nistor nu face decât să dea vina pe trecut. Pe mine nu m-aţi auzit vreodată să dau vina pe domnii Gligor, Moloţ sau Rudeanu, deşi m-am lovit şi eu de inconveniente provocate de unele decizii luate de predecesorii mei la Consiliu. Problemele pe cele două proiecte de drumuri judeţene erau cunoscute încă din februarie – martie 2016. E drept că procedura de comunicare între instituţii este greoaie. Dar, dacă te ocupi de ele şi nu de altceva, poţi să le rezolvi la timp”.

Cifre diferite

În 2015, Consiliul pentru Dezvoltare Regională (CDR) Vest a decis ca bugetul de aproximativ 95 de milioane de euro alocat drumurilor să fie împărţit egal între cele patru judeţe ale regiunii. Astfel, judeţului Hunedoara îi reveneau aproape 24 de milioane de euro. În toamna acestui an acelaşi CDR a apelat la un artificiu decizând o alocare bugetară majorată cu 50 la sută (fără acoperire reală în buget). Nici aşa, judeţul Hunedoara nu se va putea încadra în suma-i dedicată. CJ Hunedoara solicită, în total, 47 de milioane de euro, dar nu poate avea mai mult de 36 de milioane, fapt susţinut şi de către directorul ADR Vest, Sorin Maxim: „S-a decis acea alocare majorată cu 50 la sută pentru a nu ne mai afla în situaţia din trecut, când, în urma licitaţiilor efective pentru lucrări, s-au făcut economii de bani, sume pe care apoi nu am mai apucat să le cheltuim. Aşa că s-a decis să stabilim un buget de 140 şi ceva de milioane de euro, care se împarte tot în mod egal la cele patru judeţe. Judeţului Hunedoara îi revin în jur de 34,5 milioane de euro, sau ceva în jurul acestei sume. Mai mult de atât nu se poate aloca unui judeţ (pentru proiectele de drumuri judeţene – n.red.). Nu ştiu ce vi s-a comunicat Dumneavoastră, însă mie mi s-a spus de către cei de la Hunedoara că se vor încadra în cei 34 – 35 de milioane de euro. Nu ştiu cum şi de unde speră să obţină diferenţele de sume care apar acum”.

Back to top button