Cuc promite iar autostradă, săptămâna viitoare. Pe jumătate!
Ministrul Transporturilor reclamă un „şantaj” al constructorilor spanioli de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva

Autostrada Lugoj – Deva nu s-a deschis pe 12 august, aşa cum se anunţa neoficial. Nici pe 15 august nu va fi deschisă aşa cum, singur şi neprovocat de nimeni, ministrul Răzvan Cuc a declarat luna trecută. Şoferii vor mai circula spre Vest pe vechiul şi periculosul DN 7, dar şi pe şi mai vechiul şi mai periculosul DN 68 A încă vreo două săptămâni. Cel puţin! Ministrul Cuc dă vina pe antreprenorul Lotului 3, spaniolii cu care CNAIR şi Ministerul Transporturilor au mai avut conflicte în ultimii ani.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a venit astăzi la Şoimuş pentru a face o nouă „inspecţie” a loturilor 3 şi 4 de autostradă dar, mai ales, pentru a face declaraţii de presă de la faţa locului. Pe scurt povestea este aşa: lotul 4 (Ilia – Şoimuş) este gata, a şi fost recepţionat. Acesta nu poate fi însă folosit din cauză că „nodul” de lângă Ilia se află pe lotul 3 iar, conform celor spuse de Cuc, constructorii spanioli au refuzat recepţia parţială (doar a bretelelor de descărcare spre şi dinspre lotul 4 şi a unei “bucăţi” de 800 de metri). Refuzul a survenit după ce Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a cerut (contrar contractului iniţial) prelungirea perioadei de garanţie pentru lotul 3 de la 4 la 10 ani.
După fapte, vin declaraţiile. Deocamdată doar dinspre Răzvan Cuc. Asocierea spaniolă Teloxim – COMSA – Aldesa – Arcadis Eurometudes este cunoscută, cel puţin la noi, pentru faptul că nu a reacţionat public vreodată. Nici măcar atunci când a fost criticată pe nedrept (de exemplu, prin 2014, când a fost nevoită să oprească lucrările pentru că tocmai Ministerul Transporturilor nu emisese autorizaţiile de construire necesare, deşi CNAIR – instituţie subordonată, dăduse ordinul de începere a lucrărilor).
Ministrul Cuc a declarat azi că Lotul 4 (construit de Spedition UMB) va fi „dat în trafic” cel mai târziu marţea viitoare (20 august). Tot Cuc a spus că, pentru remedierea unor neconformităţi, constructorii lotului 3 au primit un termen de 10 zile. Cum va fi pus în trafic lotul 4, fără o înţelegere măcar parţială cu spaniolii de pe lotul 3, rămâne de văzut. Ministrul spune că CNAIR va prelua „bucata” de autostradă de 800 de metri, plus bretelele, va face recepţia şi traficul de pe Lotul 4 se va putea descărca la Ilia.
“Lotul 4 este finalizat, s-a făcut recepţia şi săptămâna viitoare cel târziu marţi va fi dat în trafic. Antreprenorul spaniol (de pe lotul 3 – n.red.) a primit, în cursul zilei de ieri, o înştiinţare de remediere pentru neconformităţile găsite la lotul 3, pentru a le remedia într-o perioadă de 10 zile. Asta înseamnă joia viitoare, dacă nu remediază aceste neconformităţi care ţin de siguranţa traficului, compania de autostrăzi (CNAIR) va purcede la rezilierea contractului, va prelua autostrada compania de autostrăzi, va face acele remedieri, care se pot face în 10 zile şi vom da în trafic şi ceilalţi kilometri până la sfârşitul lunii august. Nu mai avem de ce să mai avem clemenţă sub nicio formă faţă de antreprenorul spaniol în condiţiile în care m-a asigurat, cu dumneavoastră (presa-n.red.) de faţă de altfel, de atâtea ori, că va fi gata cu acest lot. Comisia de recepţie a venit încă de săptămâna trecută, au constatat anumite neconformităţi pe acest lot şi, drept urmare, s-a emis această înştiinţare. Suplimentar, s-a transmis o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei pentru antreprenorul de pe lotul 3, pentru întârzierile pe care le-a avut de-a lungul contractului, pentru neimplementarea soluţiilor în momentul în care acestea trebuiau implementate şi pentru lipsa de mobilizare. Urmează procedurile legale. Dacă acesta, până joi, nu va remedia ce are de remediat, vom rezilia contractul, vom reţine garanţia de bună execuţie şi va primi certificat negativ constatator.
Înainte să ajung aici, am avut discuţii cu antreprenorul, i-am spus că, dacă nu va ţine cont de această perioadă, acestea sunt riscurile la care se expune. Nimeni nu are absolut nicio problemă cu vreun antreprenor străin, dar nu poţi să vii în România şi să mă obligi să merg după condiţiile pe care mi le impui tu ca şi antreprenor. Ori mergi după condiţiile legale, ori aduci toate documentele ca să-ţi fie plătite lucrările, nu vii să să-mi spui „Ştiţi că acolo aţi putea face o concesiune (concesie – n.red.). Nu fac nicio concesiune cu nimeni. Nici cu români nici cu străini. Lucrezi aşa cum trebuie, în termenele pe care ţi le-ai asumat, banii pe care ţi-i i-ai asumat şi, dacă nu finalizezi lucrarea, reziliem contractul.
(…) Acest antreprenor a avut câteva probleme de calitate. Pentru acest lucru, compania de autostrăzi a solicitat prelungirea termenului de garanţie, de la 4 la 10 ani. Dacă, într-adevăr, sunt lucrările atât de bune cum spun ei că sunt, trebuie să dea această garanţie, pentru că nu va fi nicio problemă. Vedem ce vor accepta sau nu vor accepta.
(…) Eu vreau să evit Sibiu – Orăştie Lotul 3, evenimentul ăla. Tocmai de-asta şi cer garanţia suplimentară. Ei într-adevăr s-au angajat că totul este în regulă. Dacă totul este în regulă, înseamnă că n-avem nicio problemă să mărim perioada de garanţie.
(…)
Eu am vorbit cu reprezenztanţii firmei spaniole să facem recepţia pe acei 800 de metri. Reprezentanţii firmei au refuzat. Mi-au spus că fie facem recepţia pe tot lotul, fie nu sunt de acord să facem recepţia pe acea bucăţică. CNAIR va prelua bucata aia şi va face recepţia. Poate să facă lucrul acesta din punct de vedere legal.”
Ministrul Transporturilor a calificat reacţia asocierii spaniole drept un „şantaj moral”.
Citeşte şi: