glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Autostradă muzeu, bani pierduți și procese. Consecințele rezilierii contractului pe Lotul Ilia – Holdea. Cum explică ministrul Transporturilor decizia

În urmă cu o lună puteam plănui că, din 15 august, vom circula pe 43 de kilometri noi de autostradă, între Șoimuș și Holdea. Ministrul Transporturilor ne asigurase în iulie că loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva vor fi deschise „până de Sfântă Mărie”. Miercuri, Compania de Drumuri a reziliat contractul pentru Lotul 3, între Ilia și Holdea. Tronsonul, deși circulabil, este închis și vor urma, cel mai probabil, procese cu constructorul.

Modul în care Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au gestionat situația pe Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva a stârnit controverse în spațiul public. Într-o lună de zile s-a ajuns de la anunțul deschiderii Lotului 3, împreună cu Lotul 4, la decizia CNAIR de a rezilia contractul cu constructorul Lotului 3. Povestea de pe Lotul 3, Ilia – Holdea, a fost în ultima perioadă un lung șir de inadvertențe.

Iată ce a declarat în 25 iulie ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, aflat în vizită în județul Hunedoara, pe cele două loturi ale autostrăzii: „Concomitent se va deschide traficul pe amândouă. Lotul 3 mi-a spus (antreprenorul – n.red.), la fel, că la sfârşitul lunii iulie poate fi dat în trafic. Acuma mă duc şi vedem exact stadiul în care se află lotul 3”, adăugând că momentul deschiderii va fi „până de Sfântă Mărie”. Un comunicat al Ministerului Transporturilor după acea vizită, dat publicității în aceeași zi, precizează: „Vizita a continuat pe loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Lugoj – Deva unde, Ministrul Răzvan Cuc, s-a declarat mulțumit de stadiul lucrărilor și a precizat că în maxim 2 săptămâni se va circula pe aceste loturi de autostradă”.

În 13 august, ministrul Transporturilor a venit într-o nouă vizită în județ și, de data aceasta, a avut doar critici la adresa lucrărilor și constructorului de pe Lotul 3. Tronsonul nu mai era bun pentru circulație. Declarațiile lui Răzvan Cuc au fost cu totul altele față de vizita din iulie: „Antreprenorul spaniol (de pe lotul 3 – n.red.) a primit, în cursul zilei de ieri, o înştiinţare de remediere pentru neconformităţile găsite la Lotul 3, pentru a le remedia într-o perioadă de 10 zile. Asta înseamnă joia viitoare, dacă nu remediază aceste neconformităţi care ţin de siguranţa traficului, compania de autostrăzi va purcede la rezilierea contractului, va prelua autostrada, va face acele remedieri care se pot face în 10 zile şi vom da în trafic şi ceilalţi kilometri până la sfârşitul lunii august. (…) Acest antreprenor a avut câteva probleme de calitate. Pentru acest lucru, compania de autostrăzi a solicitat prelungirea termenului de garanţie, de la 4 la 10 ani. Dacă, într-adevăr, sunt lucrările atât de bune cum spun ei că sunt, trebuie să dea această garanţie, pentru că nu va fi nicio problemă. Vedem ce vor accepta sau nu vor accepta”.

Recepție doar pe un lot

CNAIR a recepționat lucrările la Lotul 4, Șoimuș – Ilia, și în 14 august a deschis circulația pe acest tronson de 22 de kilometri, preluând nodul rutier de la Ilia printr-un proces verbal, fără însă ca spaniolii de la Comsa, constructorul Lotului 3, să fie de acord.

Constructorul Lotului 3 și observatori independenți au contestat decizia CNAIR de a nu deschide și acest tronson, susținând că se poate circula pe el în condiții de siguranță. Asociația Pro Infrastructura (API), cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport, a făcut publice filmări, de la volan și aeriane, cu Lotul 3, pentru a arăta că tronsonul ar putea fi deschis circulației și șoferii nu ar mai fi nevoiți să circule pe drumul național cu gropi cârpite, foarte îngust și unde există riscul accidentelor.

Argumentele societății civile n-au fost luate în considerare de Ministerul Transporturilor. La începutul acestei săptămâni, ministrul Răzvan Cuc declara într-o conferință de presă: „Lucrurile au fost clare în ceea ce mă priveşte: garanţie extinsă sau reziliere!”. Și CNAIR a decis rezilierea. Miercuri, contractul pentru Lotul 3 a fost reziliat.

Blocaj și riscuri de daune majore

Decizia CNAIR riscă să blocheze deschiderea circulației pe Lotul 3 din cauza proceselor care vor urma cu constructorul. Din informațiile noastre, este dată ca sigură intenția Comsa de a acționa statul în instanță. O altă problemă pe care o semnalează Asociația Pro Infrastructură este cea a banilor pe care statul român riscă să-i piardă în urma rezilierii. Statul va pierde definitiv garanția de 4 ani și, dacă antreprenorul va câștiga în instanță, va avea de-i plătit acestuia daune financiare.

„La 16 zile de când tronsonul de 21 de kilometri aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii. Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil, vorbim de o premieră la nivel mondial. În concluzie, inaugurarea celor 21 de kilometri devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și că vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”, avertizează reprezentanții API.

Cum explică ministrul Transporturilor decizia rezilierii

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a susținut azi, într-o conferință de presă în care a fost anunțată oficial rezilierea contractului pe Lotul 3, că numeroasele probleme constatate la lucrări de-a lungul derulării contractului i-a determinat pe cei de la CNAIR să ceară prelungirea garanției de la patru ani, cum era stipulat inițial în contract, la zece ani.

Potrivit HotNews.ro, ministrul și directorul CNAIR, Sorin Scarlat, au precizat că recepția și deschiderea traficului nu ar fi putut fi făcută mai devreme pe tronsonul aproape finalizat pentru că unele elemente de siguranță ar fi lipst: unele garduri, unele șanțuri ar fi fost colmatate, ravenări pe taluze etc.

„- Eu pe acest șantier am făcut până în acest moment cinci inspecții. Eu nu am grăbit niciodată și nu am spus antreprenorului când să se facă recepția. În urmă cu două săptămâni am avut o discuție cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepția finală, dar comisia de recepție și consultantul nu au fost de aceeași părere.

– Compania de Drumuri m-a informat că poziția experților este de a mări perioada de garanție, de la patru la zece ani. În același timp, CNAIR a emis o factură de penalități pentru întârzieri și pentru neremedierea unor neconformități în valoare de 73 de milioane de lei. Totodată, valoarea garanției de bună execuție pe acest contract este de 58 de milioane de lei.

– Li s-a dat o perioadă de zece zile pentru a pune în siguranță – garduri perimetrale, decolmatarea șanțurilor – pentru a putea fi deschis traficului. Joia trecută s-au împlinit acele zece zile, iar firma respectivă și-a exprimat dorința să discute cu mine. Au venit resprezentanții firmelor și, împreună cu CNAIR, am discutat despre ce probleme avem și ce solicitări avem. Eu am plecat, a rămas domnul director Scarlat și m-a informat că se ajunsese la un consens de principiu pentru extinderea garanției la o perioadă de opt ani de zile.

– După care au revenit marți și au spus că nu mai sunt de acord cu opt ani de zile, sunt de acord să dea garanție șapte ani, dar doar cu anumite condiții: CNAIR să renunțe la acele penalități de 73 de milioane și din totalul garanției de 58 de milioane să li se returneze o sumă astfel încât garanția să rămână la valoarea de 11 milioane.

– Eu iau în calcul următorul lucru: Dacă doamne ferește apare o problemă la autostradă și suma de 11 milioane nu acoperă acea remediere, ce se întâmplă? Constructorul va spune „OK, executați-ne garanția” și noi va trebui să plătim bani de la bugetul de stat.

– Factura de penalități rămâne, garanția va fi executată, autostrada nu va rămâne muzeu, ce trebuia constructorul să facă în acele zece zile va fi făcut de către Compania de Drumuri – gardul perimetral și decolmatarea șanțurilor – astfel încât lotul să poată fi deschis.

– Am solicitat CNAIR să facă recepția în termenii legali, vor prelua autostrada, vor face lucrările necesare – două-trei săptămâni – după care dăm lotul în exploatare. Nu va rămâne închis. Este dreptul antreprenorului să se ducă în instanță, dar tronsonul nu va rămâne închis.

– Acesta e un proiect care trebuie dat exemplu și trebuie și cei din Compania de Drumuri să învețe o lecție. Cu siguranță ne vom îndrepta și din punct de vedere penal asupra consultantului care a emis acele rapoarte prin care și le-a asumat, cât și asupra managementului companiei (n.r. de drumuri) care a făcut plățile. (…) Împotriva tuturor”. (Sursa declarațiilor ministrului Transporturilor: HotNews.ro)

Deputat USR, membru în Comisia de Transporturi: „Incompetență și ticăloșie criminală. La constructor cred că s-au deschis șampaniile cu rezilierea asta”

Deputatul USR, Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților, susține într-un comunicat că decizia de reziliere a contractului „la 99%, gata de trafic, este o ticăloșie imensă”.

Parlamentarul consideră că, prin reziliere, statul român pierde perioada de garanție a lucrărilor de 4 ani. Patru ani în care ar fi fost responsabilitatea constructorului să repare orice eventual defect.

“Va fi, cel mai probabil, considerată o reziliere abuzivă de tribunale. Totul arată ca o decizie de “mușchi fără creier” pentru care s-au inventat pretexte juridice. O așa-zisă “neconformitate” care ține de scurgerea apelor într-un capăt al lotului care nu va fi dat traficului (este după breteaua de ieșire) – o situație rezolvabilă în câteva săptămâni de lucrări care n-are nicio legătură cu siguranța traficului.

Cel mai probabil, vom ajunge să plătim despăgubiri enorme peste 4-5 ani pentru această reziliere. S-a mai întâmplat: miniștrii care și-au umflat mușchii și după 5 ani a venit factura de plată (altui guvern). 28 de milioane de euro, de exemplu, primiți de un constructor în tribunale pe un lot de autostradă reziliat în 2011 cu trâmbițe.

Deschiderea traficului e cea mai importantă în acest moment. Avem 21 de km care sunt perfect folosibili. Autostradă, oameni buni! Pentru care am plătit sute de milioane de lei în ultimii 6 ani. Și ea stă închisă acum. Pentru cine vrea să se convingă, uitați-vă la filmarea de la bord: https://youtu.be/kAbuMNHobIU.

Dar cum se poate deschide traficului autostrada acum după reziliere? Legal, e un coșmar.

Ministrul Cuc și cu directorul Scarlat se cred băieți deștepți și vor probabil să facă o șmecherie în doi pași:

  1. să se facă că mai lucrează CNAIR ceva la autostradă câteva săptămâni ca să nu bată prea rău la ochi că era deja gata de trafic
  2. să deschidă apoi autostrada în trafic, fără recepție, “în regim de șantier” cu niște limitări de viteză degeaba (probabil 90-100km/h)

Prin șmecheria asta, noi ne alegem cu o limită de viteză aiurea complet pe o autostrada nouă, iar statul român își crează o și mai mare poziție de vulnerabilitate juridică față de constructorul de pe contractul reziliat. Adică, vezi Doamne, nu era bun lotul de recepționat și era atât de gravă situația că trebuia reziliat contractul, dar după câteva săptămâni, ce să vezi, e suficient de bun să se poată circula.

Dar MĂCAR dacă ar deschide traficul acolo, asta e mai important pentru cetățeni și economie decât manevrele lor stupide. E crimă să ții închiși 21 de km de autostradă nouă într-o zonă unde alternativa e un drum național periculos cu multe cruci pe margine.

Se bat cu cărămida în piept Cuc și cu incapabilul director Scarlat că au toleranță zero și gata, au dat constructorul cel rău afară. Păi tocmai la constructor cred că s-au deschis șampaniile cu rezilierea asta. Pe de-o parte au scăpat de perioada de garanție în care ar fi trebuit să repare orice defect la autostradă. Pe de altă parte, în procesele care vor urma, CNAIR le-a creat un avantaj enorm și vor curge despăgubirile. Despăgubiri pe care le vom plăti de la bugetul de stat.

Incompetență și ticăloșie criminală. Asta este guvernarea PSD. Ăsta este Cuc la Transporturi și Scarlat la CNAIR”, se arată în comunicatul lui Cătălin Drulă.

Fișa tehnică a Lotului 3 (Sursa: CNAIR)

Contract Lucrari: Tip Fidic Galben: Proiectare si Executie

Antreprenor: Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.

Valoarea Contractului: 579.927.798,86 lei fara TVA din care: 492.938.629,03 lei Fonduri Coeziune (85%) 86.989.169,83 lei Guvernul Romaniei (15%)

Lungime: 21,141 km

Localizare: Judetul Hunedoara

Perioada Executie: 6 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 27.05.2014; 24 luni pentru executia Lucrarilor, pana la data de 27.05.2016

Perioada de Garantie: 48 luni

Data de Incepere a Lucrarilor: 27.11.2013

Declaratia de Proiectare:Termen de depunere: 28 zile de la data Data de Incepere a Lucrarilor. Aprobata in cadrul sedintei CTE din data de 17.04.2014 cu aviz nr. 4358

Proiectul Tehnic:

Termen de depunere pentru prima sectiune: 70 zile de la Data de Incepere a Lucrarilor.

Data de Finalizare: 27 Mai 2016 – conform Contract

Contract Supervizare

Inginer: DRDP Timisoara – Inginer FIDIC Temporar (Decizia DG nr. 1787/18.11.2013) – Contactul de Supervizare a fost atribuit in data de 08.08.2014 Societatii: Asocierea HILL INTERNATIONAL NV – HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) SRL – PROIECT CONSULTING SRL

Valoarea Contractului: 6.812.330,80 lei fara TVA din care: 5.790.481,18 lei Fonduri Coeziune (85%) 1.021.849,62 lei Guvernul Romaniei (15%)

Back to top button