Autostrada Lugoj – Deva, atitudine tardivă a lui Răzvan Cuc: „Cei care au greşit vor plăti”
Ministrul Transporturilor se fereşte să mai avanseze vreun termen pentru deschiderea Lotului 3

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a făcut astăzi o nouă vizită pe Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. Cei 21 de kilometri dintre Ilia şi Holdea stau închişi deşi lucrarea este finalizată (spune constructorul), Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere invocând însă zeci de neconformităţi. Ministrul a făcut declaraţii „patriotice”, după care a admis că sunt şanse ca la situaţia de pe Lotul 3 să fi „contribuit” şi unii angajaţi ai CNAIR.
Avem doar pe jumătate autostrada promisă de Răzvan Cuc în vară: lotul 4 de la Ilia la Şoimuş. Lotul 3 nu a fost recepţionat, mai mult, constructorului spaniol Comsa – Aldesa i s-a reziliat contractul (în mod nelegal, se pare), CNAIR a comandat o expertiză pentru a se vedea ce şi cum va trebui reparat sau refăcut la Lotul 3 aşa că încă nu se ştie când se va putea circula pe porţiunea amintită.
Pe parcursul vizitei făcute astăzi în teren, ministrul transporturilor, Răzvan Cuc i-a dat înainte cu patriotismul, cu nesupunerea la „presiuni de tot felul” şi abia spre finalul unei declaraţii de presă ce a durat aproape 20 de minute a admis că, totuşi, parte din vină ar putea să o aibă şi „unii angajaţi ai CNAIR”. Pe scurt, CNAIR a comandat o dată şi plătit în etape o lucrare şi acelaşi CNAIR a anunţat public abia la momentul recepţiei că lucrarea nu ar fi conformă cu prevederile din caietul de sarcini. Dar, de plătit, s-a plătit aproape întreaga valoare a contractului (94 la sută, conform informaţiilor noastre, dintr-o sumă totală de 580 de milioane de lei).
„Sunt probleme”
„Nimeni nu este atât de nebun încât să nu deschidă o autostradă, dar trebuie să înţelegem foarte clar că noi, în România, nu ne dorim lucrări second-hand, ci vrem ca lucrările să fie foarte bine (bune – n.red.), indiferent că este o firmă străină sau este o firmă română (românească – n.red.). Aceleaşi lucruri se aplică pentru toate firmele care lucrează în România şi au contracte cu Ministerul Transportului (Transporturilor – n.red.) şi, mai exact, cu CNAIR-ul.
Această autostradă nu sunt banii constructorilor (!), sunt banii românilor. Iar eu n-am de ce să mă cert cu un constructor pentru că eu, în calitatea mea de ministru al transporturilor, am rolul de a urmări contractele să se implementeze aşa cum trebuie, din punct de vedere calitativ, ca şi termene şi, mai nou, aşa cum am spus, să mă asigur că şi subcontractorii din România sunt plătiţi la timp. Deci, o ceartă între mine şi constructor nu există (…). Eu l-am judecat şi-l judec după calitatea lucrărilor. Aţi văzut că sunt probleme la evacuarea apelor, nu şi-au făcut lucrările aşa cum au trebuit, sunt probleme la structuri şi sunt probleme la corpul autostrăzii în urma carotelor care au fost prelevate de către CESTRIN. Şi cea mai gravă problemă este la nodul Holdea unde crăpătura care a început, practic, să-şi facă apariţia la începutul săptămânii trecute, uşor – uşor, ia amploare.
(…) În acelaşi timp, vreau să vă spun un lucru: noi n-am stat impasibili, CNAIR-ul deja are în conturile sale virate undeva la 87 – 90 de milioane de lei, bani care au fost luaţi de la acest constructor neserios pentru că aşa era normal, să ne asigurăm că nu vom plăti din banii noştri ceea ce nu a reuşit să construiască acest constructor (…)
În România nu vine nimeni să-şi bată joc de români şi de banii românilor. Dacă construiau pe banii lor, puteam să-nţeleg, dar noi construim pe banii românilor şi noi vrem lucrări de calitate. Nu pot admite ca, în condiţiile în care nici n-am dat în trafic această autostradă, deja să apară fisuri, deja să avem ravenări (şanţuri săpate de ape în terasament – n.red.), deja să avem probleme la captarea şi la drenarea apelor din corpul autostrăzii şi, mai grav, să nu fie pus operă ceea ce trebuia să fie pus în operă de la bun început”, a declarat Răzvan Cuc (declaraţie transcrisă „mot a mot” după înregistrarea audio).
Termen incert, vinovaţi necunoscuţi
Ministrul Transporturilor a mai adăugat că CNAIR face acum demersuri pentru realizarea unei expertize care să arate clar care sunt lucrările care mai trebuiesc făcute sau refăcute pe Lotul 3, motiv pentru care s-a ferit să mai avanseze vreun termen la care şoseaua de mare viteză să poată fi dată în folosinţă, referindu-se însă şi la posibilitatea ca, o vreme, lucrările de remediere să fie făcute „sub trafic”.
În ce priveşte faptul că beneficiarul nu a intervenit mai devreme pentru găsi soluţii de evitare a situaţiei actuale, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat a declarat: „Soluţiile au existat. Dumneavoastră aţi aflat în al 12-lea ceas de aceste probleme. Aceste probleme se cunoşteau. Au fost aduse la cunoştinţă inginerului şi antreprenorului să găsească soluţii de remediere. Acest dialog pe lucrările defectuos realizate există demult. Din 2017 (constructorul – n.red.) a fost avertizat că există în contractul pe care l-am semnat şi mecanisme de re reziliere. Compania a dat dovadă de bună credinţă şi i-a mai acordat o şansă acestui antreprenor să dovedească că ceea ce execută, execută în conformitate cu documentele pe care şi le-a asumat”.
Întrebat fiind dacă, nu cumva, parte din „culpă” ar putea să o aibă chiar şi CNAIR, Răzvan Cuc a răspuns: „Lucrurile nu vor rămâne aşa pentru că supărarea mea nu este numai pe constructor, neapărat, sau pe consultant, ci pe unii angajaţi de la CNAIR care am văzut că au fost lăudaţi în comunicatul de presă dat de firma care a lucrat pe acest tronson, care ne-au înştiinţat că în perioada mai 2018 şi iulie 2019 managementul CNAIR-ului a fost un management impecabil, înainte şi după a devenit un management rău. Management rău pentru c-a venit şi-a vrut să vadă exact ce se întâmplă aici. (…) Oamenii care au greşit vor plăti. Eu nu sunt un om care să-şi dorească să facă plângeri penale sau să se îndrepte împotriva cuiva în vreun fel. Pentru că şi eu, la rândul meu, pot să spun că oricine se trezeşte cu o problemă, mai face o plângere penală unui ministru sau unui politician doar de dragul de a o face, dar în cazul acesta am decis să rup pisica şi cine a greşit va plăti. Dar aşa cum facem expertiză, aşa cum strângem elemente, aşa trebuie să ştim exact şi împotriva cui ne vom îndrepta”.